יעקב שריאל | 30/7/19
חברות האופנה הישראליות חוות בשנים האחרונות משברים קשים, נוכח שינויים בהרגלי הצריכה של הצרכנים, ובעיקר עקב הרכישות המקוונות. אם בעבר, רשת כמו קסטרו נחשבה למותג הישראלי המנצח, כיום, ניתן לראות אותה מדשדשת ונלחמת על הישרדותה. שלא כמו חברות אחרות, שנערכו מבעוד מועד לשינויים בשוק האופנה, קסטרו הבינה שהיא בבעיה בזמן מאוחר יחסית, אך עדיין יש לה סיכוי להתאושש, לדברי המומחים.
מנגד, ישנם הטוענים כי המשברים בחברות המקומיות אינם שייכים רק לחברות האופנה. כך למשל, מפעל טונה "סטארקיסט" שסגר את שעריו, רשת המרכולים "קואופ", ועוד חברות אשר לא נערכו מראש למשבר, לא הכינו תכנית מגירה לשעת חירום, וחוו משבר ניהולי או כלכלי.
כאמור, המשברים הללו עלולים להגיע לכל חברה ולכל ארגון עסקי. לשיטתו של אילן קצ'נס, מנכ"ל "עוץ לי אסטרטגיה ניהולית",
המשברים הללו מתרחשים בעיקר כאשר החברות נמצאות בשלב הגדילה שלהן. עם זאת, ראוי לציין כי גם בחברות ענק, כמו למשל חברת נוקיה הפינית, עלולים להתרחש משברים ניהוליים שעלולים לסדוק את התדמית החיובית של החברה.
|
אילן קצ'נס
|
צילום: יניב איתן
|
המייסד והדרג הניהולי נדרשים לחשב מסלול מחדש
משברים ניהוליים או כלכליים, שעלולים לפגוע קשות בעסק, בד"כ לא נוצרים כרעם ביום בהיר. הסיבות למשברים לרוב טמונות באי הכנת תוכנית אסטרטגית ובסגל ניהולי, שאינו מביט לבעיה בעיניים. כמו כן, רוב החברות שהופכות מעסק קטן לעסק בינוני, מתקשות לסגל דפוסי התנהגות והתנהלות חדשים. "אם עד היום, הבעלים היה המבצע והמנהל בפועל, מחר, הוא יהיה חייב להתנהל בצורה מקצועית, כולל שיתוף פעולה עם יועצים ועוזרים. הארגון גדל ובתהליך הצמיחה, הבעלים צריך להבין ולהכיר בכך שאולי אין לו את כל הכישורים הניהוליים הדרושים, כדי לנהל חברה בינונית גדולה", אומר אילן קצ'נס.
"בתהליך הגדילה, בעלי העסק מוכרחים להיעזר באנשי מקצוע כמו יועצים ארגוניים, יועצים כלכליים ומשפטים, כדי לעבור את תהליך ההתרחבות והצמיחה בצורה חיובית", טוען קצ'נס.
כלומר, נוצר מצב, שהארגון או העסק, "גדול" על הבעלים ועל המייסד שלו, ואותו מייסד חייב עזרה בגדילה. הרבה מייסדים ובעלי עסקים, נכשלו בתהליך זה, וסגרו את העסק בדיוק ברגע שבו הייתה אמורה להיות צמיחה.
"יש הבדל בין הידע והניסיון בייצור מוצר מסוים, ניתוח מערכות וכתיבת תוכנות כעובד מבצע, למנהל ארגון על כל המשתמע מכך. המייסד יכול להיות העובד החרוץ, המבין והטוב ביותר, אך כישוריו הניהוליים נמוכים מהנדרש ממנו. הידע איך לנהל את תמהיל הלקוחות, לנהל תזרים, לבנות מערך יח"צ, לנהל כוח אדם, לנתח מערכות, לכתוב חזון, לגייס הון וכו'. אלו דברים הכרחיים לעסק בצמיחה, ולרוב לצערי, אין אותם למייסדים", טוען קצ'נס.
|
"אנחנו חייבים לראות בכישלונות שלנו מקפצה להצלחות הבאות שלנו"
|
צילום: יניב איתן
|
ההכרה של המייסד בחוסר הכישורים שלו, יכולה רק להועיל לעסק, אך מה קורה כאשר הוא לא מכיר בחסרונות שלו? "מייסדי חברות שלא נוהלו ע"י האגו שלהם, הצליחו להכיר ולהבין מהם החסרונות שלהם, ובכך הצליחו להימנע ממשברים בעקבות הצמיחה. אם המייסד מתעקש לעשות את הכול בעצמו, ממניע כלכלי או ממניע אחר, הוא ככל הנראה יקלע למשבר בשלב כלשהו", אומר מנכ"ל עוץ לי אסטרטגיה ניהולית, אילן קצ'נס.
אימפריות נופלות
פעמים רבות, חברות גדלות וצומחות במהירות והופכות לחברות ענק, בגלל צרכי שוק, חוזים ומכרזים או פשוט בגלל ביקוש. עם זאת, קצ'נס טוען כי "לעיתים קרובות, המשבר בחברות הגדולות נוצר עקב סגל ניהולי שלא היה ער לבעיות. עפ"י רוב, המייסד לא מסתכל קדימה וצופה את העתיד, ואז האוניה עולה על שרטון. כך למשל, היה עם חברת קודאק יצרנית המצלמות. במקרה שלה, בכירי ומנהלי החברה לא האמינו שהמצלמות בסמארטפונים שלנו יחליפו את המצלמות הזולות שלקחנו לטיולים, והחברה עמדה בפני קריסה, והייתה במשך שנים לא רווחית".
"אם אתה יוצא למסע, דהיינו תהליך צמיחה, אתה חייב לצאת עם מפת דרכים, ולסמן עליה נקודות ביקורת, כדי לוודא שהניווט אל היעד הוא נכון ובטוח. הצידה לדרך, תהיה מוצרי צריכה, כוח אדם, תחזוקה וסגל ניהולי מקצועי, כאשר הסיכונים בדרך להצלחה רבים ומגוונים", מציג אילן קצ'נס.
אילן, מהן הדרכים ליציאה ממשבר?
"זו שאלה טובה. ראשית כל, מומלץ להתכונן מבעוד מועד למשברים מסוגים שונים, להכין תכנית מגירה לשעת צרה, הרי זה אף פעם לא מזיק. צריך להסתכל על הצדדים הפחות נעימים בניהול חברה, ולא לברוח מהם. חשוב לזהות את תחילת המשבר, לראות איך ניתן לפתור את הבעיה בצורה מיידית, ולא להתחיל בחיפוש אשמים", טוען קצ'נס.
לשיטתו, הארגון חייב להיות גמיש, ועובדיו צריכים להציף בעיות ארגוניות ללא חשש; ארגון גמיש יצלח בבטחה את הבעיות והמשברים, תוך זיהוי פתרונות מהירים. הטחת האשמות לא מובילה לפתרונות, אלא גורמת למשבר להיות עמוק יותר, וכך גם קשה יותר להציל את החברה.
"כאשר חברה פונה לחברת ייעוץ כמו 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית', בשלב הראשוני, אנחנו מבצעים ניתוח מפורט לארגון, מהרמה האישית של מייסד החברה, ועד לאחרון המנהלים. בנוסף לכך, רואי חשבון מטעמה של 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית' מבצעים ניתוח פיננסי, עורך דין מטעמה, מבצע ניתוח משפטי, ולכל אלו נוסף ניתוח חשבונאי שמבוצע ע"י מחלקת הנהלת החשבונות של החברה", מציג אילן קצ'נס.
את כל הניתוחים הללו, הגורמים המקצועיים מבצעים תוך 48 שעות, ולאחר מכן מתקבל דו"ח מפורט, הכולל פתרונות של "כאן ועכשיו". מלבד זאת, מקבלת חברת 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית', את כל הדוחות הנדרשים לניתוח החברה, מרמת המלאי, נזילות פיננסית, דו"ח תמהיל לקוחות ועד תזרים החברה, העומדים לרשותה והנדרשים לעתיד. לאחר כל אלו, אילן קצ'נס וצוותו, הכולל עורכי דין, יועצים כלכליים, רואי חשבון ומנהלים מקצועיים, מלווים את החברה שבמשבר בכל רמות הניהול.
לסיכום, האם 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית' הצליחה תמיד להבריא ולהוציא חברות ממשברים?
"לא תמיד הצלחנו. כמובן שהיו כישלונות שלמדנו מהם, והסקנו מסקנות שיושמו במשברים הבאים בהם פגשנו. אנחנו חייבים לראות בכישלונות שלנו מקפצה להצלחות הבאות שלנו", מסכם אילן קצ'נס.