המהפכה הטכנולוגית שמשנה את הסחר והתשלומים הבינלאומיים בישראל
גם ב-2019, מי שעוסק בסחר חוץ נדרש להצטייד במסמכים פיזיים כדי לשחרר סחורה מהנמל, והעברות כספים ברחבי העולם עלולות להתעכב בלי שאף אחד יידע מדוע או איפה. בבנק הבינלאומי החליטו שהגיע הזמן למהפכה שתקצר זמני תשלום ותזרז קבלה ושליחה של סחורות
כך למשל, על פי נתוני הלמ"ס, בין ינואר ליוני 2019, הסתכם היצוא מישראל בהיקף כספי של 96.6 מיליארד שקלים, ואילו היבוא הגיע ל-136.9 מיליארד שקלים - מבלי להביא בחשבון את כלל העברות המט"ח שאינן קשורות לסחר חוץ.
אך נושא התשלומים הבינלאומיים עדיין מפגר מאחור, ורחוק משימוש בטכנולוגיות חדישות.
זה מאות שנים, העוסקים בסחר חוץ נדרשים להחזיק בדוקומנט, מסמך פיזי, כדי שיוכלו לשחרר את הסחורה. מאחר שהמסמך חייב להיות מקורי, התהליך ארוך ומסובך – צריך להעביר ידנית את המסמכים בין מרכז מקצועי בבנק, לסניף, ללקוח, לעמיל מכס ולחברת הספנות, ורק לאחר כל אלה ניתן לשחרר סחורה.גם העברת התשלומים בין מדינות היתה עד לאחרונה עניין מורכב שדרש זמן רב. "עד לא מזמן, ברוב המוחלט של המוסדות הפיננסיים בעולם, מרגע שהוראת תשלום בחו"ל יוצאת מהבנק, היה קשה מאוד לעקוב אחריה", מסביר מורן שטרק, מנהל מערך הסחר והתשלומים הבינלאומיים בבנק הבינלאומי.
"אם התעוררה בעיה בהעברת הכספים, אף אחד לא ידע על כך עד שהנמען של ההעברה (המוטב) והלקוח (השולח) היו מגלים שהכסף לא עבר, ואז התחיל תהליך בדיקה ארוך שלעיתים קרובות עיכב את העברת כספים והפריע לפעילות העסקית".
שני התחומים הללו – שחרור סחורות מחו"ל והעברת כספים בינלאומית – נשארו שנים רבות מאחורי הקידמה הטכנולוגית שהתפשטה כמעט בכל תחום אחר, אך לאחרונה, גם הם זכו להתקדם אל העידן המודרני.
עוקבים אחר הכסף
הבנק הבינלאומי פורץ דרך בישראל בתחום העברות הכספים הבינלאומיות – והוא הראשון להציע ללקוחותיו את שירות GPI, הרותם את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר כדי להגביר את האמינות והבטיחות בהעברת כספים בינלאומית. את השירות השיקה לאחרונה חברת SWIFT העולמית, ושמו הוא ראשי תיבות של Global Payments Innovation. השירות עוסק בניהול תשלומים בינלאומיים ברחבי העולם בזמן אמת, והבנק הבינלאומי הוא הראשון לאמץ אותו בישראל.
בדומה למשלוח דואר רשום, גם ב-SWIFT GPI לכל תשלום מוצמד מספר מעקב, ומערכת טכנולוגית מאפשרת לבנק לעקוב אחר ביצוע הוראת התשלום. באותו אופן, יוכלו לקוחות הבנק לעקוב אחר משלוחי כספים שהם העבירו או אמורים לקבל בעצמם, ואף יעודכנו במקרה שבו חל עיכוב במשלוח שבוצע לחו"ל ועל טיפול הבנק בנושא, וכל זאת בזמן אמת.
"זה שירות שניתן לכל לקוחות הבנק, ויש לו ערך מוסף גבוה במיוחד כשמדובר בלקוחות עסקיים ובשוק ההון – שם עיכוב בתשלום יכול לגרום נזק כספי לא מבוטל, ולא פעם דורש ימים שלמים של בירורים. השירות משדרג משמעותית את הניהול של תנועת כספי הלקוחות בעולם", מדגיש שטרק. נכון להיום, מוצע השירות באמצעות סניפי הבנק, אך בקרוב יוכלו הלקוחות להשתמש בו ישירות באתר הבנק ויקבלו הודעות לנייד.
אריקה טוסו, העומדת בראש SWIFT בדרום-מזרח אירופה, אמרה כי "אני מברכת את הבנק הבינלאומי על הפיכתו לבנק הראשון בישראל המיישם את השירות, בזמן שיא. לקוחות הבנק ייהנו מתשלומים מהירים, שקופים וניתנים למעקב".
פיילוט בלוקצ'יין ראשון בסחר חוץ בבנק הבינלאומי
גם טכנולוגיית הבלוקצ'יין העומדת מאחורי מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין גויסה על ידי הבנק הבינלאומי, והפעם לצורך העברת הדוקומנטים באופן דיגיטלי וכדי לאפשר שחרור מהיר של סחורה.
קשה להאמין, אבל גם ב-2019 בעלי עסק שרוצים לקבל סחורה בנמל צריכים להמתין לדוקומנטים שיגיעו לסניף ולהגיע בעצמם לסניף הבנק כדי לקבל את המסמכים הדרושים. לעתים הסחורה אף מגיעה עוד לפני הדוקומנטים. נכון להיום המסמך הפיזי הוא עדין "הגביע הקדוש" של הסחר הבינלאומי. הוא חייב להיות מקורי ללא כל ספק, והעברת הבעלות עליו חייבת להיות מאומתת – אחרת, הסחורה לא תשוחרר.
טכנולוגיית הבלוקצ'יין פותרת את הבעיה בכך שהיא מאפשרת העברת בעלות על דוקומנטים באופן דיגיטלי ומאובטח תוך הבטחת מקוריות, בתהליך הדורש דקות ספורות במקום ימים ארוכים – שניתן לבצע אותו מהמחשב האישי, בלי לצאת מהמשרד. הבנק הבינלאומי הוא הבנק הראשון בישראל ואחד הבודדים בעולם שביצעו לפני כחודשיים פיילוט מוצלח בעסקה אמיתית בטכנולוגיה זו: הלקוח שיחרר בהצלחה את הסחורה באמצעות דוקומנטים דיגיטליים, ללא צורך לעבור בסניף ולקבל דוקומנטים פיזיים.
"טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת להעביר מידע בין גורמים באופן מאובטח – כך שהצד שמקבל את המידע יכול להיות בטוח בזהות השולח ובכך שהמידע לא עבר שינוי. בתחום סחר החוץ, זה עניין קריטי, והבינלאומי פועל להנגיש שירות זה ללקוחותיו בהקדם", אומר שטרק.
מתקדמים לקצב של המאה ה-21
שני השירותים החדשים מגלמים ערך משמעותי רב ללקוחות הבנק, והם ייחודיים לבינלאומי. סוף סוף, לאחר מאות שנים בהן תחום הסחר והתשלומים הבינלאומיים פעל בצורה מסורבלת וידנית, הגיע הפתרון האלגנטי, הקל והמהיר.
"זמן זה כסף, והבינלאומי פועל כל העת לשיפור השירות והערך העסקי ללקוחותיו. אין ספק שטכנולוגיות מתקדמות עוזרות לנו להגשים את המטרה הזו", מסכם שטרק.
לחצו כאן למידע נוסף על החידושים הטכנולוגיים בתחום סחר חוץ >>