$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

המפתחים בסין כופפו את אפל, עקפו את "מס האפליקציות"

מפעילי אפליקציות בריאות הכניעו את הענקית האמריקאית ואת עמלת האפליקציות שבחנות שלה, ע"י ניצול רגישותה הפוליטית; איך תשפר שיטת מיקוד חדשה את עלויות הסחר המקוון בסין וכיצד היא תעבוד; וואווי רוצה טלוויזיה; ושעוני GPS יבטיחו שתלמידים במדינה לא יבריזו מבית הספר

אופיר דור, בייג'ינג 14:0522.07.19

כך עוקפים את מס התפוחים

 

אפל ידועה בכללים הנוקשים שלה בנוגע לאפליקציות. בניגוד לאנדרואיד של גוגל, מערכת ההפעלה של אפל חוסמת הורדת אפליקציות שלא דרך חנות האפסטור הרשמית. אפל גם מחייבת את המפתחים להעביר את כל הרכישות שביצעו מנויים, תוכן נלווה ושירותים בתוך האפליקציה דרך מערכת התשלומים שלה. על כך היא גובה עמלה מורגשת ביותר של 30%, שזכתה לכינוי "מס האפליקציות" או "מס אפל".

 

 

חנות האפלקציות של אפל חנות האפלקציות של אפל

 

 

הפרקטיקה הידועה לשמצה מעוררת ביקורת כלפי החברה ברחבי העולם. בשנה שעברה חסמה נטפליקס, האפליקציה המכניסה ביותר באפסטור דאז, את האפשרות לרכוש מנויים חדשים דרך חנות האפליקציות של אפל כדי להימנע מאותו מס. במרץ השנה הגישה ספוטיפיי תלונה לנציבות האיחוד האירופי בטענה כי העמלה הגבוהה שדורשת אפל מקשה על שירותי סטרימינג חיצוניים להתחרות מול אפל מיוזיק. חודשיים מאוחר יותר, במאי, אישר בית המשפט העליון בארה“ב לקבוצה של משתמשי אייפון להגיש תביעה נגד אפל בטענה כי ניצול כוחה המונופוליסטי גורם להם לשלם יותר מדי על אפליקציות.

 

גם בסין התפתח סכסוך - בין אפל לבין וויצ'ט, האפליקציה הפופולרית במדינה. הענקית האמריקאית הורתה לוויצ'ט באפריל 2017 לבטל את האפשרות של משתמשים לשלוח טיפ כספי לבלוגרים דרך האפליקציה, כיוון שמדובר ברכישה שצריכה לעבור דרך מערכת התשלומים שלה. בסופו של דבר האופציה לשלוח תשר חזרה לפעול בתחילת 2018 בהסכם בין החברות שפרטיו לא נודעו עד היום.

 

אפליקציות וויצ'ט אפליקציות וויצ'ט צילום: techcrunch

 

 

בשבוע שעבר יצאה קבוצת אפליקציות רפואיות סיניות למאבק פומבי נגד המס הזה, דרך התקשורת המקומית. האפליקציות המדוברות מאפשרות להתייעץ עם רופא בצ‘ט או בשיחה קולית בתוך האפליקציה ולקבל אבחון והמלצות טיפול. בכתבה בעיתון הליגה לצעירים של המפלגה הקומוניסטית הסינית, טענו מפתחי האפליקציות כי אפל דורשת מהן לשלם עמלה על כל רכישת התייעצות רפואית, כאילו מדובר היה ברכישת מנוי פרימיום לטינדר או פתיחת שלב חדש במשחק. החברות טענו שמדובר בשירותים הניתנים בעולם האמיתי, ממש כמו נסיעות באובר או רכישת מוצרים באמזון, ולכן הן לא חייבות בעמלה השמורה לרכישות וירטואליות.

 

הפעם הניצחון של החברות הסיניות היה מהיר ופומבי: אפל עדכנה במהירות כי לא תגבה מהן עמלה ואף התנצלה - דבר שהיא לא מרבה לעשות. ”זוהי סיטואציה חדשה ולכן רצינו לוודא כי אנחנו מיישמים את הקווים המנחים שלנו בצורה נכונה ועקבית. אנחנו מתנצלים שלקח לנו יותר זמן מהרגיל למצוא את הדרך הנכונה“, מסרה אפל בתגובה לעיתונות הסינית.

 

אפליקציית מובייל סינית אפליקציית מובייל סינית

 

 

במצב הנוכחי של החברה, שמתמודדת עם קריאות לחרם צרכנים עליה בסין בתגובה לחרם האמריקאי על וואווי, הדבר האחרון שהיא צריכה עכשיו הוא משבר תדמיתי בנושא רגיש כטיפול רפואי. מבחינת החברות הסיניות, זה כנראה הזמן הטוב ביותר ללחוץ על אפל איפה שאפשר.

 

סדר עולמי חדש

 

השימוש במיקוד מודרני, סדרה של אותיות או ספרות למטרות מיון דואר, הופיע לראשונה באוקראינה הסובייטית ב-1932. אוקראינה נטשה את השיטה אמנם לאחר שבע שנים, אך בעשורים הבאים כבש המיקוד את מרבית מדינות העולם שנדרשו לייעל את שיטת חלוקת הדואר לאור עלייה חדה בהיקף המכתבים. גרמניה אימצה את המיקוד ב-1941, סינגפור ב-1950, ארה“ב ב-1963, ישראל ב-1971 וסין ב-1980.

 

אלא שהמיקוד נותר קוד לא מדויק בעליל, שמתייחס לעיתים לבניין ספציפי ולעיתים לקבוצת בניינים, רחוב ואפילו לישוב שלם. תוכנית שפרסמו בשבוע שעבר מרכז הפיתוח של רשות הדואר הסינית ומרכז חדשנות בביג דאטה של אוניברסיטת פקינג בבייג‘ינג שואפת להחליף את המיקוד הישן בקוד אישי לכל אזרח. כך, מקווים שם, ניתן יהיה לדעת את המיקום הגיאוגרפי המדויק של כל נמען.

 

שליח אמזון בסין. הסחר המקוון העמיס על הדואר שליח אמזון בסין. הסחר המקוון העמיס על הדואר צילום: Digital Commerce 360

 

 

לפי התוכנית, כל אזרח שירשם עם כתובתו ומספר תעודת זהות יקבל קוד ייחודי המבוסס על מיקום במפה תלת ממדית. אזרחים יוכלו לקבל מספר קודים אישיים לכתובות שונות שלהן, למשל הכתובת בבית והכתובת במשרד. את הקודים הללו ניתן יהיה להזין למערכת בעת הזמנת משלוח במקום להסתמך על המיקוד האנכרוניסטי.

 

כמו באמצע המאה ה-20, גם כיום מתמודדת סין עם עלייה חדה בהיקף הדואר, הפעם כתוצאה מהפופולריות האדירה לה זוכה הסחר המקוון במדינה. ב-2018 הועברו כ-50 מיליארד חבילות בסין, ממוצע של 36 חבילות פר אדם בשנה לעומת 31 בשנה הקודמת. על פי הנתונים שפרסמו הוגי התוכנית, השימוש בקוד אישי מבוסס מיקום מדויק יקטין את עלויות השינוע ב-44% ואת מספר עובדי המשלוחים הדרושים ב-41%. הקוד החדש נועד גם לסייע בשילוב טכנולוגיות חדשות לחלוקת חבילות באמצעות רחפנים ורובוטים.

 

אלא שהפרסומים על התוכנית לא מגלים עדיין איך מתכוונת סין להתמודד עם האתגר הגדול ביותר של יצירת קוד אישי שיהיה מדויק מחד אך גם נוח למשתמש וקל לזכירה מאידך. לכאורה יכול כל אזרח להזין את הכתובת שלו ב-GPS כדי לתת את המיקום המדויק ביותר, אלא שהזנת מספר ארוך כל כך תהיה מסורבלת וכמובן מועדת לטעויות. לפי התוכנית הסינית, המערכת תיצור לכל אדם שני קודים, קוד מורכב המבטא את הכתובת המלאה וקוד פשוט יותר לשימוש יומיומי. איך שני קודים אלו יעבדו יחד? לא ברור.

 

מחסן של JD הסינית מחסן של JD הסינית צילום: Qilai Shen

 

 

אופציה אחת העומדת בפני הסינים היא ללכת בעקבות המודל של שכנתה מונגוליה; ב-2016 אימצה מונגוליה פיתרון חדשני שהגה הסטארט-אפ הבריטי What3Words לציון כתובות באופן מדויק. What3Words מחלק את העולם ל-57 טריליון ריבועים בעלי שטח של 9 מ“ר כל אחד (3 מטר רוחב ו-3 מטר אורך), כאשר כל ריבוע מסומן על ידי צירוף של שלוש מילים באנגלית. את הצירוף ניתן להכניס למפה ולקבל מיקום מדויק. אם רוצים, למשל, לשלוח מכתב לראש הממשלה הבריטי בדאונינג 10 צריך לכתוב על גביו ”drum.larger.occupy“ או במקרה של מגדל אייפל ”Graphics.Dads.Inched". הסינים בהחלט יכולים לעשות שימוש דומה במערכת הסימניות שלהם, לא סתם יש להם עשרות אלפים כאלה.

 

קצרצרים

 

1. כחלק מהמגמה של כניסת יצרניות הסמארטפונים הסיניות לעולם המסכים הגדולים, תשיק בתחילת אוגוסט וואווי את הטלוויזיה החכמה הראשונה שלה. וואווי מפגרת אחרי שיאומי שכבר נחשבת למובילת שוק הטלוויזיות החכמות בסין והודו, אך מקדימה את וואן פלוס שעובדת גם היא על טלוויזיה. אין עדיין הרבה פרטים על מה יהיה בטלוויזיה החכמה של וואווי, או יותר נכון ב“תצוגה החכמה“ כפי שמתעקשים בחברה לקרוא למוצר החדש. לפי הערכות, היא תכלול בפעם הראשונה את מערכת ההפעלה שפיתחה וואווי, הונגמנג, שתוכל להחליף בעתיד את אנדרואיד של גוגל בסמארטפונים שלה. מוצלח ככל שיהיה, קשה לי לראות את המוצר החדש מצליח לעמוד ביעד שהציבה וואווי: להחזיר את בני המשפחה לצפייה משותפת בסלון. בנושא הזה הסמארטפון כבר עשה לדעתי נזק בלתי הפיך.

 

העתיד - בטלוויזיה? העתיד - בטלוויזיה?

 

 

2. החרדה של הורים בסין גבוהה מאוד והילדים המקומיים מקבלים מעט מאוד מרחב עצמאי. במקרים קיצוניים, תראו ברחובות בייג‘ינג אפילו הורים שמחזיקים את ילדיהם קשורים ברצועה כדי שלא ילכו לאיבוד או יקפצו לכביש. טכנולוגיה לבישה חדשה מצמצמת אפילו יותר את המרחב: במסגרת פרויקט חדש חילקו הרשויות הסיניות כ-17 אלף שעונים חכמים לילדי בתי ספר יסודי במחוז גואנגדונג בדרום המדינה. השעונים המתבססים על המערכת הלוויינית BeiDou, הגרסה הסינית ל-GPS, ומשדרים בזמן אמת בכל רגע נתון את המיקום של הילדים להוריהם בדיוק של 10 מ' בלבד. מבחינת הילדים, חלון ההזדמנויות להברזה מבית הספר נסגר סופית.  

 

 

 

3. בנובמבר האחרון הכחיש נמרצות מנכ“ל נטפליקס ריד הייסטינגס את השמועות לפיהן החברה מתכננת השקה של חבילה זולה ללקוחות בהודו הענייה. ”אין לנו בעיית תמחור בהודו“, טען בתוקף. תשעה חודשים עברו, נטפליקס פספסה את תחזית הוספת המנויים בדו“חות הרבעון השני שפורסמו בשבוע שעבר, והודיעה רשמית על הכוונה להשיק חבילה מוזלת, במחיר של פחות יותר מ-500 רופי (7.2 דולר) - הכי זולה שלה כיום. החבילה החדשה, שמחירה הסופי לא פורסם רשמית, תאפשר צפייה בתכנים של נטפליקס רק על גבי סמארטפונים וטאבלטים. גם הצהרות תקיפות של מנכ“לים נכונות עד לדו“ח הכספי הבא במקרה הטוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x