$
רכב

בלעדי

עם 851 אלף מכוניות בכל יום, אין דרך שתיסעו מהר בנתיבי איילון

נתונים חדשים מאשרים: אין יותר שעות שיא בנתיבי איילון, העומס נמשך מ–7 בבוקר ועד 9 בערב; אפילו בשבת עוברות בכביש חצי מיליון מכוניות; האם פרויקט הנתיבים המהירים יקל על הפקקים?

אודי עציון 08:1621.07.19

הנתונים שמאחורי הפקקים נחשפים: בכל יום חול עוברות בנתיבי איילון 851 אלף מכוניות, כאשר ביום שישי המספר נמוך רק במעט, 735 אלף מכוניות. אפילו בשבת עוברות בכביש 543 אלף מכוניות. כך עולה מנתונים שנאספו בידי חברת נתיבי איילון, ומציגים את העומס הקיים בכבישים שרק ילך ויחמיר.

 

 

 

בימים אלה יוצא לדרך פרויקט הנתיבים המהירים שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון. העבודות יתמקדו בשלב הראשון באיילון דרום בין מחלף השלום למחלף וולפסון, לאורך כ־6 ק"מ, ובהמשך גם באיילון צפון. במסגרת הפרויקט שמציע אלטרנטיבה עוקפת פקקים, ייבנו 2 חניוני ענק בשפיים ובראשון־לציון ל־11 אלף כלי רכב, בהם יוכלו הנהגים להשאיר את המכונית ללא עלות ולהגיע למרכזי התעסוקה בתל־אביב ובמתחם הבורסה בשאטלים חינמיים. השאטלים וקווי אוטובוס קיימים וחדשים יוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית שיתווספו לאורך נתיבי איילון ויחלצו את התחבורה הציבורית מהפקק, כדי להפוך אותה לאטרקטיבית יותר עבור נהגי הרכב הפרטי.

 

הדמיית הפרויקט: נתיבים מהירים ונתיבי תחבורה ציבוריים לאורך איילון הדמיית הפרויקט: נתיבים מהירים ונתיבי תחבורה ציבוריים לאורך איילון הדמייה וצילום: נתיבי איילון

 

עוד כמה שנות פקקים

 

הפרויקט, בעלות של 7.5 מיליארד שקל, מתוכנן להסתיים ב־2025, אך הפתיחה עשויה להיות מדורגת. החניון בראשל"צ אמור להיות מוכן כבר ב־2023, ולהיפתח לשימוש מוקדם יותר. "חילקנו את העבודה לארבעה מקטעים, וברגע שקטע יהיה מוכן, נפתח אותו לשימוש", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון. "השאטלים וקווי אוטובוס קיימים וחדשים יוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית שיתווספו לאורך נתיבי איילון, ויחלצו את התחבורה הציבורית מהפקק. זאת כדי להפוך אותה לאטרקטיבית יותר עבור נהגי הרכב הפרטי, והם יהיו חלק מהפתרונות לעומסים".

 

מנתונים שנאספו לאחרונה על ידי נתיבי איילון עולה שבכל שבוע נוסעות בכביש 5.5 מיליון מכוניות בקטע המרכזי שבין מחלף שבעת הכוכבים בהרצליה למחלף חולות, כשעיקר התנועה לכיוון דרום. זו הפעם הראשונה שבה התבצעה ספירת כלי רכב מדויקת, באמצעות מצלמות והצבת כבלים לאורך הכביש.

 

לפי הנתונים אין הבדל משמעותי בין ימי השבוע, אך ימי חמישי הם העמוסים ביותר. התנועה מכיוון דרום מתחילה מוקדם יותר בבוקר כי אנשים יוצאים יותר מוקדם מהבית כדי לדלג על העומס הכבד יותר בכיוון זה. הכניסה לתל־אביב מצפון עמוסה פחות, שכן חלק מהתנועה מהצפון מתנקז לכבישים אחרים, כמו כביש 1.

 

בשישי העומס מתחלק

 

מחלף השלום מצפון לדרום עמוס כבר מ־7:00 בבוקר עד 14:00. בכניסה לאיילון דרום מכביש 1 עמוס מ־6:00 בבוקר עד 14:00. השינוי הגדול בשנים האחרונות הוא שאין שעת שיא מובהקת והתפוסה גבוהה מאוד מ־6:00 בבוקר ועד 21:00. הקטע העמוס ביותר בכביש הוא מאזור מחלף רוקח מצפון ומאזור המחלפים חולון ויוספטל מדרום.

 

בימי שישי התנועה זורמת יותר אף שהיא נמוכה רק ב־15% מיום חול, כי העומסים מתחלקים באופן שווה יותר על פני שעות היום. זה גם הבסיס לתוכניות השונות שינסו בשנים הבאות להקטין את הביקושים בשעות העומס, כמו פרויקט "נעים לירוק" שיתחיל בספטמבר, ויכלול עד 100 אלף נהגים שיקבלו עד 4,500 שקל בשנה כדי להימנע מנסיעות בשעות העומס. משרד האוצר מקדם גם הטלת אגרות גודש על נהגים שייכנסו לכבישים עמוסים בשעות העומס.

  

גם הפעלת קווי הרכבת הקלה החל מ־2021, השלמת תוכנית שבילי האופניים אופנידן, ב־2022, לרשת שבילים מראשל"צ ועד הרצליה ורעננה, והשלמת המסילה הרביעית באיילון ב־2025 אמורות לסייע בהפחתת העומס בנתיבי איילון, שכיום ברוב שעות היממה קולטים יותר כלי רכב מהכמות שאליה תוכננו ועמדה במקור כאשר החלה סלילתם בשנות ה־70, לפני הרחבתם, על 200 אלף כלי רכב ביממה.

  

המספרים של איילון

 

  • כלי רכב בשבוע: 5.5 מיליון

 

  • איילון דרום בשבוע: 2,824,546 מכוניות

  

  • איילון צפון בשבוע:  2,710,058 מכוניות

 

  • ביום חול: 851 אלף מכוניות

  

  • בשישי: 735 אלף מכוניות

  

  • בשבת: 543 אלף מכוניות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x