רישום פטנט במחשבה תחילה
פטנטים יכולים לסייע בהשגת יתרון על פני מתחרים, בהפיכת העסק ליותר אטרקטיבי עבור משקיעים, בניהול משא ומתן וגם בבניית אסטרטגיה עסקית נבונה
רישום פטנטים על מוצרים וטכנולוגיות נתפס בקרב התעשייה ככלי לתביעת מתחרים על הפרת פטנטים. ידוע לכל, כי רישום של פטנט מאפשר, כאמור, לתבוע מתחרה על הפרה, אך האם הדבר עומד במבחן המציאות? האם חברות אכן מעוניינות למצוא את עצמן מנהלות תביעות ארוכות, מייגעות ויקרות? התשובה לכך כלל אינה חד משמעית.
חברות (ובמיוחד, חברות קטנות ובינוניות) יעדיפו לרוב שלא להגיע לבית המשפט, גם אם ישנו חשד להעתקה, וזאת מאחר שאין בכוחן או באפשרותן להיות מעורבות בהליך משפטי כה מורכב. שיקולים מהסוג הזה אף ישפיעו, לעתים, על ההחלטה אם שווה בכלל להשקיע ברישום פטנטים.
אלא, שיש שיקולים אחרים אותם כדאי לקחת בחשבון בהחלטה כזו, והם קשורים לכך שפטנטים יכולים למלא תפקידים רבים נוספים ומשמעותיים, היכולים לסייע רבות לאסטרטגיה העסקית של החברה, ובייחוד אם מדובר בחברות שהשקיעו מאמצים רבים בפיתוח טכנולוגיות או מוצרים חדשניים.
חברה שמחזיקה בבעלותה פטנט רשום, רשאית להשתמש בו ככלי מניעתי להפרה על ידי מתחרים פוטנציאלים, בייחוד אם המוצר הינו מהסוג שמצריך השקעה ומשאבים רבים לצורך כניסתו לשוק. עצם הידיעה של המתחרה כי הוא מסתכן בתביעה פוטנציאלית, יכולה למנוע את ניסיון ההעתקה.
כמובן שלא רק חברות הפיתוח אינן מעוניינות להיות חשופות לתביעות משפטיות. גם יצרנים, משווקים ומפיצים יחשבו פעמיים אם לקחת סיכונים מיותרים. למשל, משווקים ומפיצים בשוק יעד של בעל פטנט שרשום באותה מדינה יעדיפו, לרוב, לעבוד עם בעל הפטנט על המוצר ולא עם המתחרה שהמוצר שלו מפר את הפטנט, ובכך למנוע את הסיכון למצוא את עצמם נתבעים על ידי בעל הפטנט. יתר על כן, היום קיימים מנגנוני אכיפה דיגיטלית, המאפשרת לבעל הפטנט למחוק פרסום של חיקויים והפרות מאתרי אינטרנט אשר משווקים אותם (דוגמת מכירה של חיקויים באי ביי, אמזון ודומים).
פטנטים יכולים לשמש ככלי אסטרטגי למשא ומתן ושיתופי פעולה עסקיים. כך לדוגמה, חברה יכולה להעניק לצדדים שלישיים רישיונות שימוש בפטנטים שלה בתמורה לתמלוגים, או למכור פטנטים שאינם בשימוש. כמו כן, לעתים ניתן להשתמש בפטנטים ככלי מיקוח במשא ומתן עם מתחרים, ובכך להגיע לפשרה במקום להיגרר לבתי המשפט. פטנטים יכולים להעלות משמעותית את הערך של החברה, ולהשפיע בבוא היום על השווי שלה בעת מכירה או הנפקה.
הגדירו את המטרות העסקיות שלשמן אתם שוקלים לרשום פטנט, ודונו עם עורך פטנטים על מטרות אלו ועל אפשרות לתת להן מענה מתאים בבקשה לפטנט. לדוגמה, אם המטרה היא התקפית, כלומר מניעת העתקה, מגדירים את ההמצאה בצורה רחבה ככל הניתן, על מנת לא לאפשר למתחרים לעקוף את הפטנט.
אם המטרה שלכם היא הגנתית, כלומר, להקטין סיכון להיתבע על הפרה של פטנט רשום שבבעלות חברה אחרת, עשו מאמץ לקבל פטנט על המצאה בתחום ענייניה של החברה האחרת. אם המטרה היא ליצור שיתופי פעולה עתידיים, יש לאפיין אלו גופים או חברות יכולים להתעניין בשיתוף הפעולה, ולהתאים לכך את ההגדרה של ההמצאה.
ברגע שהשקעתם בפיתוח טכנולוגיה או מוצר חדשניים, חשוב להתייעץ עם עורך פטנטים, להביא לתשומת לבו את המודל העסקי שלכם ולדון במטרה/ות שלכם, על מנת למקסם את הערך שהפטנט יכול להביא לעסק שלכם.
עו"פ אינה פוגץ' , שותפה בכירה וראש מחלקת טכנולוגיה תעשייתית ומכניקה בקבוצת ריינהולד כהן
אין במידע הכלול לעיל כדי להוות ייעוץ מקצועי מכל סוג שהוא, ובכלל זה ייעוץ משפטי, או תחליף לייעוץ כאמור, ואין להסתמך עליו בעת קבלתה של כל החלטה מכל סוג שהוא.
חזרה לערוץ פטנטים וקניין הרוחני >>