מה רוצים עובדי אל על והאם התפקדות לליכוד תיתן להם את מבוקשם
4,000 עובדי אל על נקראו להתפקד לליכוד כדי להגדיל את כוחם כקבוצת לחץ. מדיניות השמים הפתוחים, אישור נתיבי טיסה מקוצרים למתחרות, וחשש משלילת הטבות כספיות גורמים לעובדי אל על לחפש אחר כוח פוליטי
עובדי אל על השתתפו אתמול (ב') באסיפות הסברה בהן שבה ועלתה הקריאה של מועצת העובדים: "התפקדו לליכוד, בלי קשר להשקפתכם הפוליטית".
- יו"ר נציגות העובדים באל על: "התפקדו לליכוד - ללא קשר להשקפה הפוליטית"
- קיץ עמוס: כעשרה מיליון נוסעים יחלפו בנתב"ג מהקיץ עד אחרי החגים
- אל על לא תוכל לשנות את השמים הפתוחים - רק את עצמה
זאת לאחר קריאה דומה ששיגר לעובדים בכתב מוקדם יותר השבוע יו"ר מועצת עובדי אל על שרון בן יצחק. המטרה המוצהרת: הגדלת כוחם של עובדים והחברה כקבוצת לחץ במשק. לפי חוקת הליכוד מתפקדים חדשים יכולים להצביע בבחירות פנימיות רק לאחר 16 חודשים, אבל מנוף הלחץ של עובדי החברה (4,000 במספר) על שרים וחברי כנסת יוכל להיכנס לפעולה מיד, ככל שיבקשו להסתייע בהם. האינטרסים של החברה והעובדים לא תמיד זהים אבל חוסנה של החברה ישפיע גם על עתיד העובדים.
איום על נתח השוק
מאז רפורמת "שמים פתוחים" נתח השוק של אל על יורד. לפי נתונים של רשות שדות התעופה (רש"ת) המתייחסים לתחילת השנה, אל על - כולל חברת הבת סאן דור - מטיסה 25.5% מהנוסעים בנתב"ג. כל עוד נתח השוק שלה הוא 25% ומעלה היא מקבלת מרש"ת הטבות בשווי מיליוני שקלים, כמו הנחות באגרות בנתב"ג.
רש"ת היא יחידת סמך של משרד התחבורה שכפופה לשר התחבורה, עובדה שיכולה להיות משמעותית עבור אל על עם צפי להגדלת נפח הטיסות לישראל של מתחרות, בעיקר חברות לואו קוסט, וכאשר נשקפת לה עוד תחרות מצד חברות טורקיות שיסובסדו על ידי הממשל הטורקי.
היתרי טיסה
אחת ההחלטות המשמעותיות של שר התחבורה היוצא ישראל כץ בכהונתו היתה מתן היתר לחברת אייר אינדיה לטוס מעל סעודיה, שקיצר את מספר שעות הטיסה ביחס לאל על, שנאלצת לטוס מעל אפריקה. אם חברות נוספות יקבלו היתרים לטוס מעל מדינות אויב של ישראל הדבר יפגע באל על - והיא תדרוש פיצוי, או אי מתן היתרים כאלה מלכתחילה.
משבר בענף התעופה: בשבוע שעבר הודיעה הנהלת ארקיע כי תפטר 250 מעובדי החברה - ולפי שעה חזרה בה. משבר בשוק התעופה המקומי יקרין גם על אל על, וגם בתרחיש עתידי כזה, שיושפע מסביבה תחרותית או שלילת הטבות, קרבה לצלחת השלטון לא תזיק, לכל הפחות.