נת"ע לא דורשת מהמנכ"ל העתידי ידע בתחום הרכבת
במכרז שפרסמה החברה לא הוזכרה דרישה לניסיון קודם בתחום העיסוק המרכזי שלה, הקמת רכבת מטרופולינית בגוש דן, אלא רק לניסיון כללי בתשתיות, וכן נדרש ניסיון בניהול כספי בהיקף של 200 מיליון שקל בלבד
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת מערכת הסעת ההמונים במטרופולין גוש דן, פרסמה בימים האחרונים מכרז לתפקיד מנכ"ל החברה שבו בולטת בהיעדרה דרישה לניסיון קודם בתחום הרכבות ומוצבת דרישה נמוכה יחסית להיקף הכספי שעל המועמד להציג ניסיון בניהולו.
- האם פרישת מנכ"ל נתע תתקע את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב?
- מנכ"ל נתע עוזב - ופרויקט הרכבת הקלה בסכנת דחייה
- מנכ"ל נתע יהודה בר און התפטר מתפקידו
מנכ"ל נת"ע הנוכחי יהודה בר און הודיע בסוף מאי על פרישתו, שצפויה באוגוסט, בעקבות חילוקי דעות מתמשכים עם דירקטוריון החברה והיו"ר רם בלינקוב. עזיבתו־הדחתו של בר און מתרחשת אף על פי ששר התחבורה ישראל כץ ובלינקוב טוענים כי הפרויקטים השונים של החברה עומדים בתקציב ולא חורגים מלוחות הזמנים שנקבעו.
במודעת הדרושים שפרסמה נת"ע בנוגע למכרז לתפקיד המנכ"ל, לא מופיעים תנאי סף לניסיון כלשהו בתחום הרכבות, אלא רק דרישה אמורפית לניסיון בתחום ה"תשתיות", שיכול לכלול גם מתקני התפלה או תחנות כוח שהקשר בינם לבין קו רכבת עירוני שיחבר בין בת ים לבין יפו לא ברור.
נתון מפתיע נוסף במכרז הוא הדרישה לניסיון ניהולי בהיקף כ־200 מיליון שקל בשנה, לעומת סכומים כפולים שצוינו לאחרונה במודעות של רכבת ישראל ונמל אשדוד, המחפשות גם הן מנכ"ל. זאת, למרות שבמכרז עצמו מצהירה נת"ע שהיא מגלגלת מחזור שנתי של כ־3.5 מיליארד שקל — כמעט פי 3 מנמל אשדוד. למעשה, המנכ"ל החדש ינהל תקציב כולל של כ־46 מיליארד שקל (לקווים האדום, הירוק והסגול), אולם דרישות הסף ממנו לגבי ניסיון בניהול כספי צנועות מאוד.
הסבר אפשרי אחד לכך הוא שנת"ע רוצה להגדיל את מנעד המועמדים - והמודעה אכן מאפשרת ליוצאי כוחות הביטחון בדרגת אל"מ או מקבילתה במד"א, שב"ס והמשטרה לגשת למכרז. הסבר אחר נמצא אולי בסיפא של המודעה, שם מצהירה נת"ע שהיא רשאית לפנות בעצמה למועמדים פוטנציאליים.
דרישה נוספת, שמופיעה גם במודעות שאותן פרסמו חברות אחרות, היא הצורך ב"ניסיון ניהולי בכיר בעבודה מול דירקטוריון". תנאי זה אולי רומז למנכ"ל הבא של נת"ע מה תהיה חלוקת התפקידים האמיתית בחברה, וזאת בעקבות האשמותיו המתוקשרות של בר און את הדירקטוריון ואת בלינקוב בניסיון "ליטול סמכויות בניגוד להחלטות הממשלה וחוות הדעת המשפטיות ולאיזון הסמכויות עם ועדת המכרזים וגורמי הממשלה".
כך או כך, המנכ"ל הבא של חברת נת"ע אמור לדאוג קודם כל למשימה העיקרית: עמידה בהבטחות של שר התחבורה כץ ושל בלינקוב, לפיהן הקו הראשון של הרכבת יושק בסוף 2021 כמתוכנן.
מוועדת האיתור של נת״ע נמסר בתגובה: "ראשית, צריך להסתכל על רשימת דרישות הסף כעל מכלול, ולא נכון לקחת קריטריון בודד ספציפי ולהשוות אותו לקריטריון בחברה אחרת שפעילותה היא מסוג שונה לחלוטין.
באשר לדרישת סף לניסיון בתחום הרכבות: חשוב להבין שלפחות בשנים הקרובות, עיסוקה של החברה הוא בנייה והקמה של תשתיות והרבה פחות הפעלה של רכבות (אלא רק לקראת סוף 2021).
"באשר לדרישת הסף של ניהול כספי: כידוע היטב, המחזור השנתי של נת"ע הוא אינו מחזור שנתי 'קלאסי' של חברה המייצרת הכנסות והוצאות (ההכנסות אינן אורגניות אלא מגיעות כולן מהמדינה) – ולכן, בנוסף למאפיינים הייחודיים לנת"ע השונים מהותית ממאפיינים של חברות אחרות – השוואה של פרמטר היקף הניהול הכספי בהכרח אינה נכונה.
"באשר לדרישה של עבודה מול דירקטוריון: לחברת נת"ע יש דירקטוריון (בניגוד לגופים כגון גופים ביטחוניים, משרדי ממשלה וכו') – ומשכך ניסיון בתחום זה נחוץ, קל וחומר כאשר מדובר בניהול של תקציבים בהיקף עצום, שדורש עבודה צמודה מול דירקטוריון ואישורים של דירקטוריון".