בלעדי
כך ייתפסו נהגים בנתיבי תחבורה ציבורית
בפרויקט "מהיר לעיר", שיכלול 17 רשויות מקומיות, יוצבו מצלמות על רכבים ניידים, מספרי הרישוי ייקראו אוטומטית, ונהגים שייסעו בנתיבי תחבורה ציבורית יתועדו בווידיאו. כל הפרטים על מערך האכיפה הצפוי
מצלמות מיוחדות שיותקנו על רכבים ניידים, מערך אכיפה נייח שמסוגל לקרוא מספרי רישוי של מכוניות, וצילומי וידיאו של נהגים סוררים שייסעו בנתיבי תחבורה ציבורית.
כל אלה יוכנסו לשירות פעיל ברחבי גוש דן עד שנת 2023 במסגרת פרויקט "מהיר לעיר". כך עולה ממסמכים של חברת נתיבי איילון המפרטים את הדרישות מהחברה הזוכה שתקים את מערך האכיפה המורכב.
נוסח המכרז מבהיר שמערך האכיפה יוקם מיידית עם הקמת הפרויקט, כך שבכל פעם שקטע מפרויקט "מהיר בעיר" ייפתח, כבר יהיה מערך מיוחד לאכיפה דיגיטלית שיתלווה אליו. מטרתו של מערך האכיפה של "מהיר לעיר" אינו אכיפה של מהירות או של עבירות תנועה, אלא "ללכוד" נהגים שייכנסו עם כלי הרכב שלהם אל הנתיבים המיוחדים של הפרויקט.
300 קילומטרים
הפרויקט, שהוצג לראשונה ב־2016, נועד לייצר מעל 300 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן ומחוצה לו.
הפרויקט, שהגה משרד התחבורה ומוקם על ידי חברת נתיבי איילון, כולל 17 רשויות מקומיות ומיועד בין היתר לתעדף את השימוש שלנו בתחבורה ציבורית. הנתיב התל־אביבי הראשון בפרויקט, הצפוי להשתרע מרמת־השרון ועד פאתי ראשון־לציון, נחנך בחודש מארס האחרון ומשתרע בין מחלף חולון ועד רחוב לבון בתל־אביב.
הפנים יטושטשו
ממסמכי המכרז המפרט את הדרישות ממקימי מערך האכיפה עולה כי מספרי המכוניות שייסעו בנתיבי התחבורה הציבורית יצולמו לצורך תיעוד, אך פניו של הנוהג ברכב וגם סביבת הרכב יטושטשו וזאת במטרה להגן על הפרטיות.
בתמונות שמערך האכיפה יפיק יהיה ניתן לראות בעיקר את מספר הרישוי של הרכב אך לא את יתר הפרטים. הפרויקט מבוסס על מה שבחברת נתיבי איילון מגדירים כ"רשימה שחורה" ו"רשימה לבנה".
הרשימה הלבנה כוללת עשרות אלפי מספרי רישוי של כלי רכב שמוגדרים כרכבי תחבורה ציבורית, כלומר מוניות ואוטובוסים. רשימה זו, שתסופק על ידי משרד התחבורה, תוזן אל מחשבי החברה הזוכה. במקביל, כל מספרי הרישוי שאינם נמנים עם הרשימה המותרת מוגדרים כ"רשימה שחורה", כך שבכל פעם שרכב ששייך לרשימה השחורה יתועד בנתיב תחבורה ציבורית של "מהיר לעיר" הנהג ייקנס ב־500 שקל, כמו בשאר נתיבי התחבורה הציבורית בארץ.
המצלמות שיותקנו בצידי הדרכים באופן קבוע ואלה שיותקנו על כלי רכב מיוחדים יתעדו נהגים בסרטוני וידיאו. הדבר עשוי לאפשר בעתיד להפוך את הנת"צים של "מהיר בעיר" לנתיבי אגרה.