FT
האיש העשיר באסיה רוצה לשלוט בצרכנות המקוונת בהודו
המיליארדר מוקש אמבאני שטלטל את מגזר הטלקום בהודו עם חבילות סלולר מוזלות, מסתער עתה על הכלכלה הדיגיטלית של תת־היבשת. כמהלך מקדים הוא יצא למסע רכישות, מרשת הצעצועים הבריטית המליס ועד ספקית אינטרנט מהיר הודית
המסע של מוקש אמבאני לכבוש את הכלכלה הדיגיטלית בהשקעה של 30 מיליארד דולר מלווה ברעש תקשורתי רב, אך האסטרטגיה ארוכת הטווח היא סוד שמור.
מיזם רילאיינס ג'יו של אמבאני טלטל את מגזר הטלקום של הודו, חיסל את הרווחים של מפעילות קיימות ומשך מעל 300 מיליון משתמשים בזכות חבילות סלולר זולות.
- האיש העשיר באסיה קנה את רשת הצעצועים הוותיקה בעולם ב-88 מיליון דולר
- האיש העשיר בהודו עושה כאב ראש לענקיות הסלולר
- גדול באסיה: ההודי שהפך לאיש העשיר ביותר ביבשת
האיש העשיר באסיה הבהיר אמנם כי תחום הטלקום הוא רק השלב הראשון בחזון החדש שלו עבור ענקית הנפט רילאיינס, אבל הוא לא מספק פרטים נוספים.
הרמזים הגיעו בדמות מסע רכישות שצובר תאוצה בחודשים האחרונים. אמבאני הסתער על שלל חברות, החל מספקית האינטרנט המהיר האת'וויי ההודית ועד לרשת הצעצועים הבריטית המליס. הרכישות הללו מספקות הצצה לאסטרטגיה שעומדת מאחורי אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר שהשיקה חברה עולמית: להפוך ענקית של מוצרי נפט למובילה בתחום הצרכנות. "הם מנסים ללכוד את הוצאות משקי הבית ההודיים וליצור מערכת אקולוגית לנתונים, תכנים וקמעונאות", הסביר סאטיש מינה, אנליסט בחברת המחקר פורסטר ריסרץ'. "אך הם מגיעים מרקע של B2B כחברת דלק. הם יודעים שלא יוכלו לבנות הכל בעצמם".
משלוחים מחנויות מקומיות
ב־2017 ביצע אמבאני מהלך שלא זכה כלל לתשומת לב, אך הוא עשוי להיות משמעותי לביצוע התוכנית שלו. לפי רשם החברות ההודי, הוא הפך לבעלים של סטארט־אפ זעיר למסחר מקוון, AaramShop.
החברה, שבסיסה בניו דלהי, שמה לעצמה למטרה לצייד בטכנולוגיה מתקדמת את החנויות השכונתיות הפועלות בהודו. המערכת שלה מאפשרת לצרכנים להזמין באינטרנט משלוחים מחנויות מקומיות, ובמקביל בעלי החנויות יכולים לעקוב אחר המלאים ולהציע שוברים דיגיטליים.
החברה אמנם לא הצליחה לבסס נוכחות ארצית, אך ברילאיינס מוכנים למקסם אותה. גורמים המעורבים באסטרטגיה אומרים כי היא מתמקדת בבניית קשרים עמוקים עם החנויות הקטנות, שממשיכות לייצג את רוב המכירות הקמעונאיות במדינה.
רילאיינס מנצלת מקבץ של חנויות השוכנות ליד המטה של ג'יו בפרברי מומבאי כדי לערוך פיילוט למערכת שתאפשר לקמעונאים הקטנים לנהל מלאים ולקבל תשלומים דיגיטליים.
כפי שהציעה מכשירי טלפון מסובסדים וחבילות גלישה בחינם כדי למשוך לקוחות לחברת הסלולר, גם מערכות התשלומים שלה זולות בהרבה משל המתחרים. בנוסף, רילאיינס לא גובה עמלות על עסקאות דיגיטליות מתחת לסכום של 2,000 רופי (29 דולר). בכוונתה לסייע לחנויות לנהל את המלאי, תוך הסתמכות על הרשת הלוגיסטית הרחבה של חטיבת רילאיינס ריטייל, רשת הקמעונאות הגדולה במדינה עם הכנסות שנתיות של 19 מיליארד דולר.
בחודש מרץ רכשה רילאיינס ב־15 מיליון דולר את גראב־אה־גראב - סטארט־אפ שמספק סחורה לקמעונאיות קטנות. רכישה שמסמלת להערכת אנליסטים את השלב הבא בתוכניתו של אמבאני היא פלטפורמה דיגיטלית שמאפשרת לצרכנים להזמין מוצרים שיסופקו להם על ידי החנויות המקומיות. הרכישה הזו עשויה לסייע לג'יו להימנע מההפסדים שצברו שחקניות אחרות בשוק המסחר המקוון.
רכישה נוספת שערך לאחרונה - עסקה בשווי 27 מיליון דולר עבור רברי (Reverie), סטארט־אפ שמקים פלטפורמות דיגיטליות בשפות המדוברות בהודו — תסייע לרילאיינס לפתח ממשק לצרכנים שאינם נמנים עם האליטה דוברת האנגלית והפכו למקור חשוב לצמיחה עבור חברות המסחר המקוון. רילאיינס הרחיבה את הנוכחות הקמעונאית שלה השנה באמצעות רכישת המליס ב־88 מיליון דולר וג'ון פליירס, מותג אופנה הודי מוביל.
פרשנים בתעשייה מאמינים שהלוביסטים של רילאיינס אחראיים להחלטת הממשלה באחרונה להדק מגבלות על ההנחות שמציעות פליפקרט שבבעלות וולמארט, ואמזון, שתי החברות המובילות בשוק המסחר המקוון ההודי. מכיוון שהיא אינה בבעלות זרה, המגבלות לא חלות על רילאיינס.
אמבאני לא מתכוון לחקות את המודל העסקי של אמזון ופליפקרט המבוסס על הנחות ומוביל להפסדים, כך לפי גורם המעורה בתכנון האסטרטגי. "אם אמזון ופליפקרט רוצות לחסל זו את זו, רילאיינס תשמח לצפות מהצד", אמר.
הכיבוש הגדול ביותר במסע הקניות של אמבאני הגיע באוקטובר, אז שילמה רילאיינס 750 מיליון דולר עבור אחזקת רוב בהאת'ווי ובדן, שתיים מספקיות האינטרנט הגדולות במדינה. הרכישות הללו עזרו לו להדק את אחיזתו בתכני תקשורת בהודו, שהצריכה שלהם גדלה והולכת.
בשנה שעברה רכשה ג'יו את Saavn, אפליקציה הודית של מוזיקה בסטרימינג, והשאלה הגדולה שעולה בעקבות זאת היא מה מידת הנוכחות שאמבאני מעוניין להשיג במנוע הגדול ביותר של צריכת נתונים בהודו: תוכני וידיאו. רילאיינס השקיעה מעל 100 מיליון דולר באחזקת מיעוט בחברות ההפקה ההודית באלאג'י טלפילמס וארוס אינטרנשיונל, מהלך שהצית את הספקולציות שרילאיינס מעוניינת להפוך גם ליוצרת רצינית של תוכני וידיאו, בדומה לאמזון.
עם זאת, בכיר חברת מדיה הודית טוען כי הסבירות לכך נמוכה. לדבריו, אמבאני אף העדיף ככל הנראה לוותר על רכישת זי אנטרטיינמנט, אחת מחברות הקולנוע והטלוויזיה הגדולות בהודו שנקלעה למשבר חובות. "הוא היה יכול להשיג את זי במחיר מציאה, אבל מוקש נבון מספיק כדי להבין שקשה להרוויח כסף מיצירת תוכני וידיאו", טען. "ג'יו עבורו היא פלטפורמה עם כמויות עצומות של מידע ונתונים על הלקוחות. הוא רוצה להיות שומר הסף שיגבה אגרה מכל מי שרוצה להיכנס".
מחזר אחרי ארמקו הסעודית
בעודו רודף אחר רכישות, אמבאני מחזר גם אחרי משקיעים על רקע חובות שהצטברו בעקבות ההשקעה בג'יו. החוב נטו של רילאיינס עמד בסוף מרץ על 25.7 מיליארד דולר, כמעט פי שלושה לעומת 2014.
רילאיינס מנהלת מגעים עם ענקית הנפט הסעודית ארמקו למכירת אחזקת מיעוט בעסקי הזיקוק והפטרוכימיקלים, שנחשבים למקור ההכנסות הגדול ביותר שלה. במקביל, מתגברות השמועות על השקעה פוטנציאלית של מיליארדי דולרים בג'יו על ידי קרן ויז'ן של ענקית הטכנולוגיה סופטבנק.
על אף המהלכים הללו, אנליסטים מאמינים כי תזרים הרווחים הגבוה מעסקי הליבה של רילאיינס, כלומר מחטיבות ייצור הנפט, שעמדו בשנה הפיננסית האחרונה על 7.5 מיליארד דולר, יכול להמשיך ולממן עוד שנים של השקעות אגרסיביות שיעזרו לאמבאני להפוך את החברה שלו לכוח דומיננטי בכלכלת הדיגיטל המתפתחת של הודו.
"הם אולי לא מרוויחים מהמודל הנוכחי של ג'יו, אך הם מרגילים אנשים להשתמש בחבילות הגלישה, ולאחר שיבססו מונופול, הם יוכלו להתחיל להרוויח ממנו", מסכם ג'יאנת' קולה, ממייסדי חברת הייעוץ קונברג'נס קטליסט. "הם רוצים לשלוט בחיים הדיגיטליים של הצרכן ההודי".