בלעדי לכלכליסט
אחרי החשמל, הסינים נכנסים גם לתחום הדלק
לאחר שתקעו יתד בתחומי הספנות, התחבורה והחשמל הסולארי, חברה סינית נכנסת לראשונה גם לתחום הדלקים בישראל, באמצעות הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין בזן לענקית הסינית האייר
כניסתן של חברות סיניות לתחומי התשתיות בישראל מגיעה לראשונה גם למגזר הדלקים: ל"כלכליסט" נודע כי הענקית הסינית האייר (Haier) חתמה בימים האחרונים על שורת הסכמים לשיתופי פעולה עם קבוצת בז"ן.
בבז"ן טוענים שההסכם עם האייר נחתם במסגרת כנס סין-ישראל לשיתופי פעולה עם חברות בפארק החדשנות במחוז צ'נדו בסין. לדבריהם, ההסכם נחתם מול זרוע החדשנות של האייר, HCH Ventures Haier, שהוקמה בסוף 2017 ומפעילה 24 אינקובטורים לקידום כ־300 סטארט־אפים בתשע מדינות שונות ברחבי העולם.
האייר נחשבת לאחת מיצרניות האלקטרוניקה הבולטות בסין והיא משווקת מזה שנים את המוצרים שלה לשוק הפרטי בישראל. כניסתה למגזר הדלקים והפולימרים מנומקת באפשרות לנצל את חממת החדשנות שהקימה קבוצת בז"ן בשנה החולפת, כמו גם בהסבר האמורפי: "תמיכה ביזמים וקידום הפיתוחים באמצעות שימוש במתקני החברות, ותמיכה במשאבים נוספים ומינוף יתרונות משותפים וגישה למשאבים מצד שתי הקבוצות, לצורך קידום הפיתוח המשותף של חדשנות בתעשייה", והכל כדי לקדם את תחומי ה־IoT והטרנספורמציה הדיגיטלית.
לסינים כבר יש נוכחות בכל תחומי התשתיות בישראל
בז"ן מפעילה את אחד משני בתי הזיקוק היחידים בישראל: נתח השוק שלה בביקוש לבנזין ולסולר מגיע לכ־60% מהצריכה בישראל. הסבריה על שורת שיתופי הפעולה ותכליתם יצטרכו לעמוד במבחן המציאות, אבל בפועל בסביבת בז"ן מודים שההסכמים אינם מוגבלים לחדשנות בתחום מסוים כך שניתן יהיה ליישם אותם כחדשנות גם בליבת העסקים של בז”ן: זיקוק דלקים לתחבורה (בנזין, סולר), לתעופה (דלק סילוני) או לבישול ולתעשיה (גפ"מ); ייצור פוליפרופילן ופוליאתילן, שמשמשים כחומר גלם בתעשיית הפלסטיקה והחקלאות; ותחום הארומטים - אספקת חומרי גלם לתעשיות שונות.
החיבור של ענקית דוגמת האייר לעולם הדלקים משלים למעשה פריסה של חברות סיניות כמעט בכל תחומי התשתיות בישראל. בשבוע השעבר חשף “כלכליסט” שהענקית הסינית וואווי נכנסה לתחום ייצור החשמל הסולארי, עם פתיחת מרכז בישראל ונציגות שתוכל למכור את מוצריה ותהיה בעלת גישה ליכולת ייצור החשמל וההולכה הארצית בכל מקום בו יקום שדה סולארי. זאת לאחר פיילוט מוצלח בן שנה, שבו כבר נמכר ציוד להקמת שדות סולארים.
התחבורה והספנות בישראל כבר בידיים של סין
תחומים בולטים בהם אחר בו החברות הסיניות כבר פועלות מזה שנים בישראל הם התחבורה והספנות. בתחום התחבורה החברות הסיניות הקימו מיזמים שכבר פעילים כיום, דוגמת מנהרות הכרמל, וכן מקימות מיזמים שנמצאים בימים אלו בבנייה. למשל, חברות סיניות כורות את המנהרות בקו הרכבת הקלה בתל אביב, הן יספקו את הקרונות לשם והן נבחרו יחד עם אגד להפעיל את הקו הראשון שיעבוד כבר בסוף 2021. בקווים האחרים החברות הסיניות משתתפות במכרזי הכריה והבניה שאמורים לשרת את כלל גוש דן.
בתחום הספנות חברת צ’יינה הארבור מקימה בימים אלו את נמל הדרום - הנמל החדש שיקום באשדוד - בהשקעה של כ־3.3 מיליארד שקל, שמיועד להפתח בשנת 2021. עם סיום העבודות באשדוד הנמל החדש יימסר לידי TIL ההולנדית, שתפעיל אותו במשך 25 שנה ותתחרה בנמל הקיים. בצפון הארץ חברת SIPG היא המפעילה המיועדת של הנמל החדש שיוקם על ידי שפיר הנדסה ואשטרום בהשקעה של כ־4 מיליארד שקל. SIPG היא חברה ממשלתית סינית והיא תפעיל את נמל הצפון ל־25 שנה משנת 2021 ואילך.
ממשלת ארה"ב הביעה לאחרונה חשש מכניסתן של החברות הסיניות לישראל, זאת בשל מה שהם מכנים בעיות של זליגת מידע וסייבר. בכירים אמריקאים, ובהם סגן שר האנרגיה דן ברוויט שהתראיין לאחרונה ל”כלכליסט”, הביעו חשש רשמי מכניסתם של הסינים לישראל. אולם בפועל נראה שהתלונות מצד ארה"ב כבר אחרו את הרכבת.