בלעדי
בתי המשפט זיכו - והמשטרה תחליף מכמונות מהירות
אחרי שבתי המשפט קבעו שהמצלמות הנייחות והניידות לא אמינות, המשטרה נערכת להחליפן במכמונות מכ"ם חדשות; המשמעות: המשטרה תתקשה לשלוח דו"חות לפחות שנתיים
א3, פרויקט אכיפת המהירות היקר בתולדות ישראל שהפעלתו נקלעה לקשיים משפטיים, צפוי להיות מוחלף בפרויקט אכיפה חדש.
- המשטרה מצלמת, אבל הפסיקה לאכוף עבירות באמצעות מצלמות המהירות
- חשד: בכירה במשטרה הסתירה מידע על מהימנות מצלמות מהירות
- אחרי שלושה חודשים: מצלמות המהירות חוזרות לפעול
כפי שנחשף בשבוע שעבר, מאות מצלמות המהירות (א3) של משטרת ישראל הפזורות ברחבי הארץ אינן משמשות עוד לתיעוד של עבירות מהירות ומשלוח דוחות לבית הנהג, אלא רק למה שמשטרת ישראל מגדירה כ"תיעוד" של המהירות, כלומר בפועל דוחות לא נשלחים לנהגים כבר מעל חצי שנה.
נודע כי משטרת ישראל החלה בשבועות האחרונים בתהליך בחינה של מספר מכמונות מהירות חדשות שמיועדות להחליף הן את מצלמות ה־א3 שמותקנות על עמודים והן את מכמונות המהירות "דבורה" שמותקנות על גגותיהן של ניידות המשטרה.
פרויקט ההחלפה צפוי לארוך כשנתיים. בכל מקרה, דוח שמצולם אבל לא נשלח לנהג במשך 4 חודשים נמחק.
מסמכים ראשונים בנושא הליך התקינה למכמונות החדשות, כלומר מכלול החוקים והכללים שלפיהן יפעלו, שהוגשו על ידי מכון התקנים, חושפים כי מדובר במכמונת רדאר שפועלת באמצעות עיקרון דופלר: שידור של גלי רדאר (מכ"ם) אל העצם שמהירותו נמדדת. כיום רק מכמונות ה"דבורה" פועלות באמצעות עיקרון דופלר. אקדחי הלייזר של המשטרה משדרים קרן לייזר ואילו מדידת המהירות במכמונות א3 מבוצעת באמצעות צמד פסי מתכת המוטמנים בכביש, כשמהירות הרכב נמדדת לפי פרק הזמן שנדרש למעבר ביניהם.
לפי גורמים המקורבים למשטרה, מכמונת הרדאר החדשה מיועדת להחליף, לפחות באופן חלקי, גם את מכמונות ה"דבורה". בניגוד למכמונות א3 הקיימות, מכמונות הפועלות באמצעות עיקרון דופלר ניתנות לגילוי מוקדם באמצעות גלאי רדאר, שהשימוש בהם חוקי בישראל.
הדבורה היא מערכת מכ"מית עם אמינות שנויה במחלוקת. בתחילת 2018 קבע השופט המחוזי החיפאי ערן קוטון כי לא הוכחה אמינות הדבורה. בספטמבר 2018 קבע שופט השלום הבכיר מעכו יעקב בכר שלא הוכחה גם אמינות מערכת ה־א3. המשטרה לא עירערה על שני פסקי הדין, אולם הפסיקה לנהל משפטים נגד נהגים שנתפסו באמצעות המערכות הללו.
אחת האפשרויות שנבחנות היא שימוש במכמונת רדאר מתוצרת גאטסומטר ההולנדית. הסיבה היא שחלק מהתשתיות הקיימות כיום במסגרת פרויקט א3, למשל המצלמה עצמה, מיוצרות על ידי החברה. כך, המשטרה מבקשת להתקין את המכ"מים על בסיס מערכת ה־א3 הקיימת ולהשתמש בעמדות קיימות, במערכות החשמל והתקשורת שלה, כדי להוזיל ולזרז את משך ההתקנה. זאת במטרה לחדש מהר את אכיפת המהירות בהיקפים משמעותיים, כמו בשנים האחרונות.
מדובר בחזרה לאחור מבחינה טכנולוגית: בעבר הפעילה המשטרה מערך משולב של מכמונות מכ"ם מתוצרת מולטנובה השווייצרית, כשדגם זהה הותקן בניידות ובעמדות לא מאוישות בצידי הדרכים. מולטנובה היא אחת המועמדות לספק למשטרה את המכמונת החדשה, לצד גאטסומטר, שסיפקה למשטרה באמצעות מלם־תים.
רוב המכמונות שמוכרת כיום החברה ההולנדית מצוידות במכ"ם ולא במערכת הלולאות הבעייתית. החוזה עם המשרד לביטחון פנים של מלם־תים בסך 350 מיליון שקל להפעלת מערכת א3 נקבע מראש ל־12 שנה ויסתיים ב־2021, ואז אמורה המערכת לחזור לידי המדינה. המערכת משמשת את המשטרה גם לאכיפת נסיעה באור אדום בצמתים, וייתכן שהפעלתה במתכונת זו תימשך בשנים הבאות.
ממל"ם־תים נמסר כי אינם מגיבים בנושא לקוחות.
משטרת ישראל: "במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים אנו מפעילים מגוון רחב של אמצעים ובוחנים כל העת הוספת אמצעי אכיפה טכנולוגיים היכולים לסייע בהפחתת הנפגעים והתאונות. כל ניסיון לקשור בין אמצעי אכיפה אחד לאחר תוך הסקת מסקנות שגויות מעוות וחוטא לאמת".