FT
התחרות מול רשתות מוזלות הבריחה את קרפור מסין
24 שנים אחרי שנכנסה לסין, הקמעונאית הגדולה באירופה מכרה את פעילותה במדינה לרשת המרכולים הסינית suning.com
קרפור, הקמעונאית הגדולה באירופה, הנערכת בימים אלה ליציאה מהשוק הסיני, הודיעה אתמול (א') כי תמכור 80% מפעילותה במדינה לקמעונאית הסינית suning.com, המפעילה יותר מ־8,881 סניפים בכ־700 ערים ברחבי סין.
- חדש בדובאי: שירות סופרמרקט עד היאכטה בלב ים
- "אנשים לא יפסיקו ללכת לסופרמרקט, גם במיתון"
- קרפור הצרפתית תרכוש 127 קניונים באירופה ב-2 מיליארד יורו
עסקת המזומן בהיקף של 620 מיליון יורו, כולל חוב, מעריכה את שווי החטיבה הסינית של קרפור ב־1.4 מיליארד יורו. העסקה צפויה להיסגר עד סוף השנה. ההסכם עם המתחרה הסינית גם מעניק לקרפור חלון הזדמנויות למכור לה את יתרת 20% פעילותה בסין.
קרפור הצרפתית נכנסה לסין ב־1995 ומפעילה בה 210 סניפי ענק ועוד 24 חנויות נוחות. בשנה שעברה הניבה פעילותה בזירה הסינית הכנסה של 3.6 מיליארד יורו ורווח EBITDA של 66 מיליון יורו.
בה בעת, אנליסטים ב־HSBC ציינו בפברואר האחרון כי סין היא שוק בעייתי עבור קרפור ועבור המנכ"ל של הרשת בסין אלכסנדר בומפאר, שהצטרף לקבוצה ב־2017. "סין נותרה שוק קשה עם ירידה של 5.9% במכירות בחנויות זהות ב־2018 כולל הידרדרות ברבעון הרביעי שהביאה לירידה של 6.2% במכירות בחנויות זהות", כך לפי דיווח של HSBC במכתב למשקיעים.
לאחר שדווח הסכם המכירה, קרפור מסרה לסוכנות רויטרס כי משא ומתן שקיימה על מכירת נתח מיעוט ליריבתה של suning.com, ענקית הטכנולוגיה טנסנט, הסתיים ללא תוצאה. עם זאת, דובר מטעם החברה ציין כי "שותפות עסקית אסטרטגית" עם טנסנט עדיין נותרה בעינה. קרפור השיקה את השותפות עם טנסנט ועם רשת המרכולים Yonghui בינואר 2018 במסגרת מהלכי ארגון מחדש שנועדו לתמרץ את צמיחתה.
בפברואר האחרון, קרפור - הנתונה במלחמת מחירים בזירה הביתית עם מתחרות כמו קזינו ואושאן - העלתה את יעדי צמצום העלויות במסגרת רפורמה שתימשך עד 2022.
הרשת מנסה להפחית את התלות שלה בסניפי הענק ולהגביר את פעילותה בפורמט של חנויות נוחות ומסחר מקוון, זאת לנוכח התחרות הקשה שמציבות לה רשתות מוזלות גרמניות וקמעונאיות מקוונות כמו אמזון.
מניית קרפור טיפסה השנה ב־14%. בה בעת, אנליסט בסיטי, ניק קולטר, כתב באחרונה בהודעה למשקיעים כי עדיין "רבה העבודה" עבור קרפור עד להתאוששות פעילותה ושיפור התחרותיות בשוק הבית בצרפת.