הערכה באוצר: הפיצוי לבעלי הקרקע בשדה דב - 8-4 מיליארד שקל
הנושא נדון הבוקר בין בכירי האוצר לשר התחבורה סמוטריץ' המקדם חקיקה לביטול הפינוי; עוד סבורים באוצר, כי יש לשריין את סכום הפיצוי מיידית ולערוך לשם כך קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה; ביהמ"ש יקיים מחרתיים דיון דחוף בסוגיית החקיקה למניעת הפינוי והורה ליועמ"ש להיות מיוצג בו
משרד האוצר מעריך כי היקף הפיצוי לבעלי הקרקעות הפרטיות בשדה דב במקרה שבו שדה התעופה לא יפונה במועד שנקבע עמם, ינוע בין 4 ל-8 מיליארי שקל. כך עולה מהעמדה שהציגו אנשי המשרד הבוקר (א') בישיבה שנערכה בלשכת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. זאת, בשל כוונתו של סמוטריץ' לקדם את דחיית פינוי השדה, המתוכננת ל-1.7, בחקיקה.
- מינהל התכנון: השארת שדה דב עלולה לבטל בניית 26 אלף דירות
- מנהלי הגוש הגדול דורשים מהיועמ"ש לעצור את חקיקת סמוטריץ': "מנע את מעשה הנבלה"
- מנכ"ל משרד התיירות: "צריך להחליט אם התחזית שלנו לאילת היא קטסטרופה או חורבן"
בתוך כך, שופט בית משפט השלום בהרצליה יעקב שקד הורה ליועץ המשפטי לממשלה או נציגו להתייצב לדיון דחוף אודות תהליך החקיקה שמקדמת הכנסת שמשמעו הפרת ההסכם לפינוי שדה התעופה. הדיון נקבע למחרתיים (ג') בצהריים. "בהתאם לדברי המנהלים, למרות שפנו בהקשר זה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשו התערבותו בדחיפות, הליך החקיקה ממשיך לכאורה בניגוד להסכמים שאושרו בהליך כאן, ובניגוד לפסקי דין שניתנו בעבר", נכתב בהחלטה.
תשלום דמי שימוש ראויים בקרקע מ-2007
את עמדת האוצר בישיבה בלשכת שר התחבורה הציג סגן ראש אגף התקציבים, אריאל יוצר. סכום הפיצוי לפרטיים כולל בתוכו שני רכיבים שונים. האחד – תשלום דמי שימוש ראויים בקרקעות השדה מאז שנת 2007, מועד חתימת הסכם הפינוי הראשון עם בעלי הקרקע הפרטיים. וכן פיצוי על הפקעה של שטחי השדה שאותו ידרשו הפרטיים, לאחר עשרות שנים שבהן המדינה השתמשה בקרקע בשדה תעופה מלבלי להפקיע את הקרקע.
סגן ראש אגף התקציבים אמר בישיבה, כי אם אכן שדה התעופה לא יפונה, יהיה על המדינה לשריין באופן מיידי את הסכומים הנדרשים לה לפיצוי בעלי הקרקע, ולצורך כך יידרש קיצוץ רוחבי בתקציב.
המחיר הנקוב הוא מחיר הפיצוי לבעלי הקרקע הפרטית בלבד, ואינו כולל את אובדן ההכנסות שלו תביא אי היכולת לשווק את קרקעות השדה לפרויקטי נדל"ן למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות.
מוקדם יותר היום חשף "כלכליסט" את חוות הדעת של מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר לקראת הישיבה לפיה משמעות אי פינוי השדה היא ביטול תוכניות בנייה בהן פוטנציאל להוספת 26 אלף דירות ו-3700 חדרי מלון וביטול בניית אלפי דירות בהישג יד.
במינהל התכנון מסבירים כי חישוב כמות הדירות שפיתוחן ייפגע כולל 16 אלף המתוכננות בשטח השדה, ועוד "כ-10,000 יח"ד בלב
המטרופולין בערים תל אביב, רמת השרון והרצליה, וזאת לאור המשך הפעלת השדה ומגבלות התעופה שהוא מטיל". המשמעות של ביטול זה מגיעה לאובדן הכנסות נוסף בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים.