בלעדי לכלכליסט
מינהל התכנון: השארת שדה דב עלולה לבטל בניית 26 אלף דירות
לפי חוות דעת של המינהל, עליה חתומה המנהלת דלית זילבר, הצעת החוק של שר התחבורה לפיה שדה התעופה ימשיך לפעול עד למועד שאינו ידוע תחייב הכנה של תוכנית מתאר חדשה לשטח - ואת גריסת התוכנית עליה שוקדים מאז 2011
המחיר של השארת שדה דב במקומו, בהתאם למתווה המופיע בהצעת החוק של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הוא עיכוב ואולי אף ביטול תוכניות בנייה בהן פוטנציאל להוספת 26 אלף דירות ו-3700 חדרי מלון במיקום בעל חשיבות, כמו גם צמצום משמעותי של אלפי דירות בהישג יד. כך, על פי חוות דעת של מינהל התכנון, עליה חתומה המנהלת דלית זילבר, שנשלחה לסמוטריץ' לקראת ישיבה שתתקיים היום (א') בעניין הצעת החוק, והגיעה לידי "כלכליסט".
- מנהלי הגוש הגדול דורשים מהיועמ"ש לעצור את חקיקת סמוטריץ': "מנע את מעשה הנבלה"
- מנכ"ל משרד התיירות: "צריך להחליט אם התחזית שלנו לאילת היא קטסטרופה או חורבן"
- "אם פינוי שדה דב יידחה שוב, זה כבר יהיה לתמיד"
במינהל התכנון מסבירים כי חישוב כמות הדירות שפיתוחן ייפגע כולל 16 אלף המתוכננות בשטח השדה, ועוד "כ-10,000 יח"ד בלב המטרופולין בערים תל אביב, רמת השרון והרצליה, וזאת לאור המשך הפעלת השדה ומגבלות התעופה שהוא מטיל". כלומר, המשך הטיסות מאלצת את המתכננים להנמיך את הבניינים - ובכך לצמצם את כמות הדירות.
בלימה של בניית עשרות אלפי יחידות דיור תפגע ביעדי התכנון של מחוז תל אביב, יעדים הנגזרים מהחלטת ממשלה מ-2017 לקידום התוכנית האסטרטגית לדיור בעיר. מדובר בתוכנית דרמטית שהתקבלה לפני כשנתיים ומבוססת על עבודה של המועצה הלאומית לכלכלה. על בסיס העבודה נקבעו יעדי תכנון למגורים עד לשנת 2040; על פי יעדים אלה, כדי לספק מענה לביקוש לדירות במחוז תל אביב בשנים 2030-2020 יש לתכנן כ-30 אלף דירות. לפי מינהל התכנון, השארת שדה דב לא תאפשר לעמוד ביעדים הללו, והמחיר יהיה עלייה בביקוש לדירות וזינוק במחיר שלהן.
לזרוק את תוכנית המתאר הנוכחית לפח
על פי מינהל התכנון, הצעת החוק של סמוטריץ' לפיה שדה התעופה ימשיך לפעול עד למועד שאינו ידוע, תחייב הכנה של תוכנית מתאר חדשה לשטח, ולמעשה תגרום לגריסת התוכנית הנוכחית עליה שוקדים ברמ"י, עיריית תל אביב ומנהל התכנון מאז 2011; זאת, משום שהתוכנית הנוכחית אינה לוקחת בחשבון את קיומו של שדה תעופה פעיל, על ההשלכות הסביבתיות שלו. בנוסף נטען כי לא ברור אם אפשר להכניס כלים כבדים וגבוהים הדרושים לבניית מגדלים כאשר שדה התעופה פעיל.
"המתווה והשלבים המוצעים לא נבחנו בצורה מקיפה ומעמיקה. הם מייצרים חוסר ודאות תכנוני ממשי במתחם כולו ובמתחמים סמוכים, תוך פגיעה בתוכנית האסטרטגית לדיור וביכולתו של מטרופולין תל אביב להמשיך להתפתח ולתת מענה בהיצע משמעותי של יחידות דיור. יודגש כי משמעות המתווה היא ביטול הליכי התכנון של רובע שדה דב וקו הרכבת הקלה, ותחילת הליכי תכנון מחדש", אומרים במינהל.
נזכיר כי היום צפוי להתכנס בלשכתו של סמוטריץ' צוות בכירים ממשרדים רלוונטיים, לדון בהצעת החוק שהוא גיבש בימים האחרונים, אשר נועדה לאפשר את השארת שדה דב במקומו תוך כדי המשך קידום התוכנית להקמת רובע חדש בשטח השדה. סמוטריץ' מציע להשאיר מסלול ההמראה השוכן בחלק המערבי קרוב לים, ולהקים בסמוך לו טרמינל קטן. על פי הצעת החוק, תוכנית הבנייה תקודם ממזרח למערב, כדי לאפשר את המשך הטיסות. אלא שכאמור, על פי מינהל התכנון הצעתו אינה ישימה, מחייבת הכנת תוכנית חדשה, ותמנע עמידה ביעדי התוכנית האסטרטגית לדיור.
על פי הצעתו של סמוטריץ' הפיצוי לבעלי הקרקע עליה שוכן שדה התעופה יהיה באמצעות זכויות בנייה בשטח שממזרח לשדה, והם לא יקבלו פיצוי כספי על השימוש בקרקע. על כך אומר עו"ד מיכאל שטיינבך, המייצג בעלי זכויות בחלק המזרחי של המתחם, כי "הכוונה לפצות את בעלי הקרקעות בחלק המערבי של התוכנית על חשבון זכויותיהם של בעלי הקרקעות הפרטיות מחלקו המזרחי של מתחם שדה דב פוגעת פגיעה קשה בזכויותיהם של בעלי קרקעות אלו, שכל חטאם הוא שהקרקע שלהם נמצאת בסמיכות לשדה דב. מהלך זה גם אינו חוקי בכל הקשור לדיני התכנון והבנייה, ובעלי הזכויות יפעלו לפסילת מהלך שכזה באמצעות מוסדות התכנון. משכך, בניגוד לכוונת החוק, מהלך שכזה לא יביא לפיצוי בעלי הזכויות בשטח השדה ואין לאפשר אותו".