בלעדי לכלכליסט
סופר־פארם, קוקה־קולה וג'ורג' חורש רכשו 66% מקוויק
נחתמה העסקה: החברה שמספקת שירותי סופרמרקט אונליין השלימה גיוס של 10 מיליון דולר. שלושת הרוכשים יחזיקו שני־שליש מקוויק
חברת קוויק (Quik, לשעבר ברינג ברינג), המספקת שירותי סופרמרקט אונליין, השלימה בסוף השבוע גיוס של 10 מיליון דולר משלושה גורמים: החברה המרכזית (קוקה־קולה), סופר־פארם ויוניון־טק - זרוע ההשקעות של ג'ורג' חורש. שלושת המשקיעים הם גופים מרכזיים בענף הקמעונאות והמזון שמאמינים בפוטנציאל הצמיחה של המכירות אונליין בענף. אחת השאיפות בקוויק היא להגדיל את נתח השוק של החברה מול המתחרה שופרסל בעזרת מועדון הלקוחות של סופר־פארם.
- ג'ורג' חורש נכנס לזירת האונליין דרך מיזם קוויק
- סופר־פארם מרחיבה את מכירות המזון באינטרנט
- "נאפשר להזמין מצרכים ולקבל אותם תוך שעה"
דבר המגעים להשקעה של חורש בקוויק נחשף ב"כלכליסט" באמצע מאי. כל אחד משלושת הגופים השקיע כ־12 מיליון שקל ויחזיק בכ־22% ממניות החברה. קוקה־קולה וסופר־פארם העניקו התחייבות להשקעה כבר לפני כמה חודשים, וחורש משלים למעשה את הגיוס. קוקה־קולה השקיעה בחברה כבר במאי 2018, ובסבב הזה היא השתתפה בגיוס כדי לא לספוג דילול. נשיא קוקה־קולה יורם שגיא מכהן כיו"ר קוויק. בעקבות ההשקעה מגיע שוייה של קוויק ל־25 מיליון דולר, אחרי הכסף.
הופכת לשחקן משמעותי
גרעין בעלי המניות המקורי, שעמו נמנית קבוצת משקיעים בהובלתו של איש העסקים זיו גרשוני יחד עם המייסדים אופיר שטיינברג, אלון זמיר, שי בז'רנו, חניאל אלמקייס, יוסף גבאי ואברהם יעקב, תישאר עם אחזקה של כשליש ממניות החברה.
חורש רכש לאחרונה כשליש ממניות רשת סופר־פארם בכ־560 מיליון שקל מהבנקים לאומי ודיסקונט ומהמייסד ליאון קופלר, כך שמבין שלושת המשקיעים בגיוס, הוא יחזיק ישירות ובעקיפין במספר המניות הגדול יותר.
העובדה שקוויק מוחזקת כעת על ידי שלושה גופי קמעונאות מרכזיים הופכת אותה לשחקן משמעותי בענף. בכוונת החברה לשנות את שוק הזמנות המזון באונליין, ששוויו מוערך ב־3 מיליארד שקל בשנה, שצומח בעשרות אחוזים בכל שנה, ושרשתות המזון הגדולות השקיעו מאות מיליוני שקלים כדי לתפוס נתחי שוק משמעותיים בו. בקוויק מעריכים כי שוק קניות האונליין, המהוות כיום 5% מהמכר השנתי הכללי, יגדל ב־500 מיליון שקל בשנה, שיעברו אליו מהמכירות בחנויות הפיזיות. כך, עד שנת 2023 יגיע מחזור המכירות באונליין לכ־5 מיליארד שקל.
מכירות האונליין בולטות בעיקר ברשת הקמעונאות הגדולה בארץ, שופרסל, שכ־14% מהמכירות שלה נעשות באינטרנט. קוויק מנסה להתחרות באתרים של שופרסל ושל הקמעונאיות האחרות, בהן רמי לוי ויינות ביתן. היתרון שהיא מציעה ללקוח הוא במהירות המשלוח — אספקה בתוך 2־4 שעות או איסוף עצמי בתוך שעה בלי לצאת מהרכב — כשלשם כך היא מתקשרת בהסכמים עם חנויות במרכזי הערים הגדולות. קוויק פועלת לפי המודל של אובר ומציעה עבודה בשירות שליחים על בסיס זמן פנוי. באחרונה חתמה החברה הסכמים אסטרטגיים עם רשתות כמו ויקטורי וסופר ברקת, שבאמצעותם היא מקווה להתרחב בחנויות הגדולות במרכזי הערים. היעד שלה הוא לשלש את כמות ההזמנות שלה בחודשים הקרובים.
מתרחבת גיאוגרפית
בקוויק מקווים שחברי מועדון הלקוחות החזק של סופר־פארם יהפכו גם ללקוחות של קוויק באמצעות הנחות ייעודיות ודיוור שחושף אותם לאתרה. סופר־פארם מבקשת להיכנס בדרך זו לענף צריכת המזון, בסוג של פעולת תגמול על הגדלת פעילותה של שופרסל בתחום הפארם, עם רכישתה את רשת ניו־פארם והפיכתה למותג BE.
עד לאחרונה עבדה קוויק רק עם סופרמרקטים פרטיים וסבלה מפריסה גיאוגרפית מוגבלת. ההסכם עם ויקטורי וברקת יעניק לה גישה למספר גדול יותר של לקוחות והרחבה של היקף המוצרים באתר. הרוכשים יוכלו לאסוף גם באיסוף עצמי את המשלוח מסניפי הרשתות.
קוויק הוקמה ב־2017, ומעסיקה כ־35 עובדי מטה, לצד עשרות עובדי ליקוט והפצה שפועלים בכ־30 חנויות פרטיות שמהן משלחת החברה ובחנויות ברשתות ויקטורי וברקת.