מנכ"ל משרד התיירות: "צריך להחליט אם התחזית שלנו לאילת היא קטסטרופה או חורבן"
אמיר הלוי אמר את הדברים בדיון מיוחד שערכה ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. יו"ר הוועדה גפני: מבקשים לדחות את מועד סגירת השדה עד לאחר הבחירות; בדיון התברר כי רבים מחברי הכנסת תומכים בחקיקה שמטרתה דחיית מועד הפינוי; נציג רשות שדות התעופה: היערכות להפעלת השדה במקום הצבא תארך כשנה וחצי
"אנחנו מבקשים מרוה"מ לדחות את מועד סגירת שדה דב עד לאחר הבחירות, כדי שהכנסת תתכנס ותכונן ממשלה": בהצהרה זו סיכם ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, את הדיון המיוחד שנערך היום (ה') לבירור השלכות סגירת שדה דב בראשון ליולי על העיר אילת.
מהנאמר בדיון עולה כי רבים מחברי הכנסת תומכים בחקיקה שמטרתה דחיית מועד הפינוי. החוק לדחיית הפינוי שמגבש שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ונחשף לראשונה ב"כלכליסט", יאפשר את השארת מסלול הטיסה במערב המתחם והקמת טרמינל חדש וקטן בסמוך, את קידום הבנייה במתחם בשלבים, ממזרח למערב, כדי לאפשר המשך הטיסות, ואת פיצוי בעלי הקרקע באמצעות מתן זכויות בנייה.
- "אם פינוי שדה דב יידחה שוב, זה כבר יהיה לתמיד"
- בין בעלי הגוש הגדול: בוז'י הרצוג, שאול בן אדרת חנן מלצר ורמי אונגר
- הפתרון של סמוטריץ' לשדה דב: השארת מסלול הטיסה, ופיצוי הגוש הגדול בזכויות של אחרים
משום שמדובר בהצעת חוק טריה, אריאל צביר, נציג משרד המשפטים, אמר בדיון כי המשרד עוד לא גיבש חוות דעת באשר להשלכותיה המשפטיות. לפיכך נקבע כי ביום שלישי הקרוב יתקיים דיון נוסף, בו אנשי המקצוע ממשרדי הממשלה הרלוונטיים יחוו את דעתם.
לדיון זומנו גורמים רבים שתומכים בהמשך הפעלת השדה, ובהם ד"ר אלדד ברקוביץ, מנהל בית החולים יוספטל, שאמר כי "נכון ל-1.7 אני לא יכול לקיים שירותי רפואה, משום שמחצית מהשירות הרפואי שלנו נסמכת על רופאים מאזור תל אביב שלא יוכלו להגיע. יש 60 רופאים כאלה. סגירת שדה דב זה פיקוח נפש".
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות אמר: "צריך להחליט אם התחזית שלנו היא קטסטרופה או חורבן. בעקבות סגירת שדה התעופה באילת נרשמה ירידה של 25% בתנועה האווירית, סגירה של שדה דב תגרום לירידה של עד 60%, אין רכבת, אין הערכות של רשות שדות התעופה לשאטלים, נתב"ג פקוק - אילת לא תוכל לעמוד במצב כזה. צריך לעשות כל דבר כדי לדחות את סגירת השדה ולמצוא חלופות".
עם זאת, גם בדיון שנערך היום עלו מכשולים שעשויים למנוע את המשך הפעלת שדה התעופה לאחר ה-1.7. כיום השדה מופעל על ידי צה"ל, שמספק את הפיקוח על הטיסות ואת שירותי חירום וכבאות. הצבא כבר העתיק את כוחותיו ואת הציוד הנלווה לבסיס חצור. על פי דניאלה המר, נציגת המשרד בדיון, הצבא לא יוכל בפרק זמן כה קצר להיערך מחדש להפעלת שדה התעופה.
נציג רשות שדות התעופה יואב אורן אמר כי הרשות תוכל להפעיל בעצמה את השדה, אך ההיערכות לכך תארך כשנה וחצי. גם מוטי שמואלי מרשות התעופה האזרחית קבע כי ההערכות להחלפת משרד הביטחון בתפעול השדה דורשת התארגנות, ולא ניתן לעשות זאת ביום.
צחי דוד, מנהל מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, התייחס להצעה לאפשר טיסות משדה דב תוך כדי בנייה במתחם, והבהיר כי התוכנית שרמ"י מקדמת לא לקחה בחשבון את המשך פעילות השדה. לדבריו, "תוכנית בנייה לצד שדה תעופה זו תוכנית אחרת. צריך להתייחס לשדה התעופה כשמתכננים. אי אפשר לתכנן 16 אלף יח"ד בלי לבחון משמעויות של רעש וזיהום אוויר, למשל".