$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בלגן ברכבת הקלה: היו"ר נגד סמנכ"לי החברה

יו"ר דירקטוריון נתע, רם בלינקוב, שלח מכתב חריף לסמנכ"לים שהתריעו בפני שרי התחבורה והאוצר על הסכנות האורבות לחברה: "פעולותיכם מעידות על היעדר הבנה והכרה בסמכותו ותפקידו של הדירקטוריון"

ליאור גוטמן 06:4619.06.19

המשבר הניהולי שמלווה את נתע (נתיבי תחבורה עירוניים) עולה מדרגה: במכתב ששלח השבוע יו"ר הדירקטוריון רם בלינקוב, המכהן בתפקיד זה שבעה חודשים, לכלל הסמנכ"לים שעובדים בה, הוא מטיח בהם ביקורת קשה על התנהלותם ואף מטיל ספק ביכולת התנהלותם בתאגיד.

 

 

 

מכתבו של בלניקוב, שהגיע לידי "כלכליסט", נמסר בתגובה למכתב ששלחו לאחרונה עשרה בכירים בחברה לשר התחבורה היוצא ישראל כץ ושר האוצר היוצא משה כחלון, שם הם ביקשו להחזיר את המנכ"ל המתפטר יהודה בר און לתפקידו. הנימוק שהם ציינו לעצם הפנייה לשרים היה כפול — ראשית, חשש מזעזוע ניהולי ושנית, חשש לשלומו של הפרויקט, לרבות אפשרות לדחייה בהשקת הקו הראשון (הקו האדום, מפ"ת דרך ת"א ועד בת ים) מעבר לתאריך היעד, העומד כיום על סוף שנת 2021.

 

מימין: יהודה בר און מנכ"ל חברת נתע רם בלינקוב הממונה על התקציבים באוצר מימין: יהודה בר און מנכ"ל חברת נתע רם בלינקוב הממונה על התקציבים באוצר צילום: גיא אסיאג, אריאל שרוסטר

 

"פנייתכם לכבוד שר האוצר וכבוד שר התחבורה במקום לדירקטוריון החברה, אשר לו הסמכות והאחריות על החברה, מעידים באופן מטריד ביותר על היעדר הבנה והכרה בסמכותו ותפקידו של הדירקטוריון וכן על התעלמות מכללי ונהלי ממשל תאגידי", כותב בלינקוב.

 

עוד הוא תמה על הרעיון מאחורי הפניה של הסמנכ"לים דווקא לשרי הממשלה ולא אליו או לשאר חברי הדירקטוריון, ומזכיר להם ש"כזכור מנכ"ל חברת נתע הודיע מיוזמתו על רצונו לעזוב את תפקידו. בהינתן מצב עניינים זה מה בדיוק מצופה על ידכם מהשרים הנכבדים לעשות?".

 

בלינקוב אמנם מודיע שיש מחויבות גדולה של כולם לפרויקט, כמו גם הערכה לפועלם של עובדי החברה, אבל רומז שאם מישהו כה חרד לחברה ולפרויקט אולי רצוי שישקיע את מרצו במה שבאמת חשוב, ומסכם במשפט ש"מן הסתם את מאמציכם למנוע את עזיבת המנכ"ל מרצונו כאמור, היה לכם להפנות אליו".

 

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. תקופה עתירת אתגרים עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. תקופה עתירת אתגרים צילום: עמית שעל

 

הבעת אי אמון הבעת אי אמון

המכתב של בלינקוב מגיע דווקא בתקופה המתאפיינת בתנודות רבות העשויות להשפיע על הצלחת הפרויקט: עזיבתו הדרמטית של בר און שאחריה הוקמה ועדת איתור לתפקיד, ממנה נדחקה החוצה יועמ"שית החברה טל דגן. כל זה מתרחש בזמן החלפת שר התחבורה ישראל כץ בבצלאל סמוטריץ' חסר הניסיון. בנוסף, בשנה הקרובה העבודות האזרחיות בפרויקט יתמעטו והחברה תיכנס לשלב הטמעת מערכות החשמל, האלקטרוניקה והאיתות לאינטגרציה מלאה עם הקרונות. פספוס בשדה הזה עלול לדחות את השקת הפרויקט שנים קדימה.

 

משבר ניהולי בין דירקטוריון החברה למנהליה כבר אינו נדיר במחוזותינו. רק בחצי שנה האחרונה נרשמו שניים בולטים כאלה — האחד בנמל אשדוד והשני ברכבת ישראל. בשני המקרים נוצרו יחסי עבודה עכורים ובשני המקרים זה הסתכם בספק הדחה ספק עזיבה של המנכ"ל, וזאת דווקא בתקופה שהמשק זקוק להשקעות בתשתיות ותחבורה.

 

המנכ"ל החדש של נתע יידרש להתמודד עם "נדוניה" לא פשוטה: מצד אחד מערכת יחסי העבודה העכורים בין הדירקטוריון להנהלה ומהצד השני התמודדות מול ועדת היגוי. בניגוד לחברות ממשלתיות אחרות בנתע יש ועד היגוי בין משרדי הכולל נציגים ממשרדי האוצר והתחבורה, וכל מכרז משמעותי חייב לעבור דרכם ולקבל את ברכת הדרך. ועדת ההיגוי נולדה לאחר הלאמת הפרויקט, וממידע שהגיע לידי "כלכליסט" גם הדירקטוריון הנוכחי כבר הפנים כי הוא אינו מנהל לבד את החברה אלא משתף ואף מחכה לאישורים רשמיים בטרם הוא מוציא מכרז לדרך או מקבל החלטה משמעותית על השקעה כזו או אחרת.

 

לאתגרים אלה יש להוסיף ניהול תקציב של כ־46 מיליארד שקל ומעל הכל – הדרישה לעמוד בלוחות זמנים קשוחים שאין לחרוג מהם. כל עיכוב, כל מריחה, כל המתנה למהלך ניהולי, עלולים לגזור על גוש דן שנה נוספת של עמידה בפקקים וחוסר יכולת להשתמש בשירותי הסעה המוניים המותאמים לזמנים מודרניים. מנתע סרבו להתייחס לידיעה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x