פרשנות
פחמן באוויר: כולנו נשלם בבריאות
המחיר של העלייה שצפויה כעת במכירת רכב מזהם עלול להיות תמותה גבוהה יותר
אחרי כל הנוסחאות, התחשיבים והסייגים שמופיעים בהצעת האוצר להעלאת המס על רכבים היברידיים שנמצאים ברמת הזיהום הנמוכה, במטרה להתמודד עם הגירעון הגואה, כדאי לעצור רגע ולשאול מה ההשלכות הסביבתיות של הצעד הזה ואיזה מחיר בריאותי ישלמו תושבי ישראל על הפחתת התמריצים הכלכליים לרכישת רכבים שפחות מזהמים.
הפנינו את השאלה הזו למשרד להגנת הסביבה, והנה הנתונים היבשים: התחבורה היא המקור העיקרי לזיהום אוויר בריכוזי האוכלוסין בישראל; להערכת ה־OECD, יש בישראל כ־1,100 מקרי מוות מוקדם בכל שנה עקב זיהום אוויר מתחבורה; צריכת הדלק והפליטות של רכבים היברידיים נמוכות ב־30%—50% לעומת מכוניות מקבילות בעלות מנועי בנזין; מתחילת 2019, כ־20% מהמכירות בישראל היו של מכוניות היברידיות.
לפיכך, לא צריך להיות מומחה תחבורה כדי להבין שעל העלייה שצפויה בשנים הקרובות במכירת רכב רגיל ומזהם על חשבון ההיברידי, בעקבות ביטול ההטבות, נשלם בין השאר בעליית התמותה, וזה דווקא בתקופה שיש היפוך מגמה ובארץ מתחילים להפנים את החשיבות של עזיבת רכבים מזהמים ומעבר לרכבים ירוקים יותר.
הפוליטיקאים יודעים שהנזק שייגרם להם מביטול הטבת מס לרכב היברידי קטן בהשוואה לצעקה שתעורר העלאת מע"מ או מס הכנסה. בארץ, איכות הסביבה לא מוגנת על ידי ועדים חזקים ולכן קל לפגוע בה אבל הציבור חייב לדעת שהוא ישלם עכשיו בבריאותו על המדיניות התקציבית הבלתי אחראית של השנים אחרונות.