דו"ח באיחוד: רוסיה ניסתה לשבש את הבחירות לפרלמנט האירופי
חקירה של הנהגת האיחוד גילתה שגורמים המסונפים לקרמלין ניסו ליצור חוסר יציבות והקצנת עמדות במהלך הבחירות, דרך פייק ניוז והסתה ברשת. דו"ח האיחוד שיבח את פעולת פייסבוק, יוטיוב וגוגל במלחמתן בדיסאינפורמציה הרוסית
הפרלמנט האירופי הפיץ דו"ח חדש שקובע שרוסיה עומדת מאחורי ניסיונות התערבות בוטים בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר. מחברי הדו"ח טוענים שגורמים המסונפים לקרמלין הובילו קמפיין ממושך של הטעיית משתמשים ברשת, הסתה, והקצנת עמדות דרך פייק ניוז ודיסאינפורמציה אחרת.
- תעלומת הפייק ניוז בקנדה עוברת דרך חברה מרחוב שוקן
- בעקבות המחאה: יוטיוב נפטרת מסרטוני הכחשת שואה ותוכן קונספירטיבי
- מי עומד בראש חברת הפייק ניוז הישראלית שחשפה פייסבוק?
עד כה, הואשמה רוסיה גם במעורבות בבחירות בצרפת, בארצות הברית, בטורקיה, בהצבעת הברקזיט ועוד.
לפי הדו"ח הפיצו הרוסים תוכן שנועד לגרום להקצנת דעות ובמקביל, תוכן אחר שנועד לצמצם את מעורבות הבוחרים ולגרום לקבוצות ספיצפיות לא להגיע לקלפיות.
ואולם, בניגוד למקרים קודמים, לא בוצעו קמפיינים ברמה ארצית; מפיצי הפייק ניוז התמקדו בקמפיינים קטנים רבים, מה שהקשה על איתור וחסימה. כמו כן, ההתמקדות בציבור מצומצם יותר הקל על העברת מסרים קיצוניים והעצמת עמדות טעונות.
הדו"ח האירופי משבח את פעילותן של טוויטר, גוגל ופייסבוק, שנקטו בצעדים יזומים לצמצום פרסום והפצת הפייק ניוז מרוסיה. ואולם, טענו מחברי הדו"ח שהיה עוד שיכלו לעשות, במיוחד לאור העובדה שמספר גדול יותר של מאמתי עובדות אנושיים יכל לפגוע משמעותית בקמפיין הרוסי. באיחוד שוקלים בתקופה האחרונה לקדם רגולציה בנושא, שתושת על חברות המדיה החברתית ותחייב אותן להעצים את פעולתן במלחמה במעורבות פוליטית זרה.