לעשות עסקים בתקופת בחירות
פתרונות לעסקים הקטנים לאתגרים שמציבה שנה עתירה במסעות בחירות. ההתמודדות עם הקשיים לפני, תוך כדי ואחרי הבחירות
הואיל ואנו בעיצומה של מערכת בחירות שנייה בתוך חודשים ספורים, כלכלנים רבים מנתחים את 2019 כ"שנה אבודה". זה עלול להישמע רע, אך רובנו מתייחסים לכך כמעין אמירת מקרו מרוחקת, כזו שאיננה נוגעת לנו באופן אישי. אך מהי משמעות הדבר בעבור עסקים? ואם עסקים גדולים עוד יכולים להתמודד עם המצב, מהי המשמעות עבור עסקים קטנים ובינוניים? אין דבר כזה "שנה אבודה". בסביבה עסקית קשוחה ובלתי מתפשרת, כאשר צריך לירוק דם בכדי להביא לקוחות ולהשאירם וכשצריך לרדוף אחרי לקוחות בכדי שיואילו בטובם לשלם את חובם, במצב עניינים כזה, אין לעסקים קטנים את הפריווילגיה של לקחת נשימה עמוקה ולוותר על שנה. זה פשוט לא בלקסיקון שלהם.
הירשמו עכשיו וקבלו ייעוץ וליווי מלא ללא עלות>>
אך מדוע בעצם המצב כה עגום בתקופת בחירות? בשתי מילים – חוסר ודאות. מילא האזרחים הרגילים שאינם חובבי חוסר ודאות, אך עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים, תקופת הבחירות מתאפיינת בחוסר ודאות וחוסר בהירות עצום. מי יהיה בשלטון? מה תהיה המדיניות הבאה? האם ימשיכו להוציא עבודות תשתית רבות? האם יגדילו את המיסים על יבוא? האם יעצרו את התמ"א? שאלות אלה ורבות אחרות כדוגמתן מציפות את הראש, מטרידות את הנפש ואינן נותנות מנוח. וזהו רק פן אחד של הבעיה, כאשר פן נוסף הוא הרוח העסקית, הנוטה לכיוון האטה ואפילו עצירה. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי בתקופת בחירות אין ירידה בכמות המכרזים המתפרסמת ולכן גם השוק העסקי צריך להמשיך ולהתנהל כמו בתקופת עסקים רגילה.
ואם חשבנו שלאחר קיום הבחירות הכל ישוב מיד לקדמותו, הרי שצפויה לנו אכזבה מרה. התקופה הראשונה מתאפיינת בשינויים פרסונליים, בניסוח מדיניות ובהכרת השטח. כלומר, גם כאשר כבר יש לנו נבחרים, שוב עולות אותן השאלות, שהרי החלטות מהותיות מתקבלות רק לאחר השגת יציבות וחלוקת תקציבים. בסיטואציה שכזו, עסקים קטנים ובינוניים עלולים פשוט לאבד את הידיים והרגליים ולא להצליח לחזור למסלול עבודה תקין. במקרים כגון אלה, כמעט ואין תחליף לסיוע חיצוני של מקצוענים. נכון, מרבית העסקים הקטנים והבינוניים אינם נהנים מעודף משאבים וכל פנייה למיקור חוץ נעשית במשורה ולאחר בחינת הנתונים בצורה מעמיקה. אולם, דומה כי חוסר הבהירות והבלאגן החוגג מצדיקים זאת, במיוחד בכל הקשור לאיתור מכרזים וקולות קוראים.
דוגמה לחברה העושה זאת היא 'יפעת מכרזים', אשר יודעת, באמצעות שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, לסרוק כמויות עצומות של מידע ולברור מתוכו את המידע המותאם ללקוחותיה. חברת קייטרינג שתלך בנתיב זה, למשל, תקבל לידיה מידע מדויק על מכרזים וקולות קוראים הקשורים לאספקת מזון, או לכל נושא אחר בו תבחר. היות ופעמים רבות מדובר במכרזים של חברות ענק ומשרדי ממשלה, הרי שחוזה אחד כזה יכול להפוך שנה עסקית של חברה שכזו מממוצעת למעולה. עם כל הרצון הטוב, לחברת קייטרינג קטנה אין את היכולת לעקוב אחרי המכרזים, לאתרם, או לרכזם. והיות וגישה למכרזים היא אחד המפתחות המרכזיים להגדלת הזדמנויות עסקיות של כל עסק, הרי שמדובר בסוגיה אקוטית.
לסיכום, בחירות הן לא רק פוליטיקה ומפלגות וגנרלים ופייק ניוז, אלא גם ואולי בעיקר, אירוע כלכלי. ולא סתם אירוע כלכלי, אלא כזה שנודעת לו השפעה ניכרת על עסקים, במיוחד קטנים ובינוניים, שבאופן טבעי מתקשים להתמודד עם הסיטואציה המורכבת. עסקים שיידעו להיערך כראוי בתקופת בחירות ולאחריה, לא רק שיעברו את הסערה בשלום, אלא סביר להניח שיהיה ביכולתם לנצל את המצב לטובתם, לפרוץ קדימה ולהוציא את המיטב משלל התקציבים, הפרויקטים והתכניות שיציפו את השוק.
לקבלת טיפים, מדריכים וכתבות מומחים בנושא מכרזים לחצו כאן>>