ההסתדרות מצטרפת לעתירה נגד בניית שכונה בצמוד לנמל אשדוד
לטענתה החליטה להצטרף לעתירה של התאחדות התעשיינים, לאחר שחברת נמל אשדוד התקפלה מהתנגדותה לתוכנית בעקבות לחץ שהפעילה עלייה עיריית אשדוד
ההסתדרות מבקשת להצטרף לעתירה של התאחדות התעשיינים ובה הדרישה לבטל את תוכנית "פארק לכיש" לבניית 3,000 דירות ואצטדיון כדורגל מדרום מזרח לנמל אשדוד. התוכנית מקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף עם עיריית אשדוד.
לטענתה החליטה להצטרף לעתירה לאחר שחברת נמל אשדוד התקפלה מהתנגדותה לתוכנית בעקבות לחץ שהפעילה עלייה עיריית אשדוד.
את העתירה הגישה התאחדות התעשיינים ב-4/5 השנה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בטענה כי הקמה של שכונת מגורים באזור כה קרוב לנמל תפגע בעתיד בפעילות התעשייתית בנמל אשדוד.
הדיון בעתירה יתקיים מחר (ב'). הבוקר לקראת הדיון הגישה ההסתדרות לבית המשפט בקשה להצטרף לעתירה. טענת ההסתדרות היא כי חברת נמל אשדוד, וכן חנ"י (חברת נמלי ישראל) שהתנגדו בעבר גם הן לתוכנית, החליטו לא להצטרף לעתירה לאחר שעיריית אשדוד הפעילה עליהם לחץ על ידי כך שמנעה קידומם של פרויקטים להרחבת פעילות הנמל. בעתירה מוסבר כי עובדי הנמל לא עתרו עד עכשיו משום שידעו שהם מגובים על ידי חנ"י והנהלת נמל אשדוד.
לעובדים היה ברור שישנה זהות אינטרסים בינם לבין הנהלת הנמל וחנ"י, והם הניחו שההנהלה תילחם נגד אישור התוכנית. עוד נטען כי בעבר הושמעו לעובדים הבטחות מצד חברי הנהלת הנמל. אלא שעל פי העתירה "כוחות חזקים הפעילו לחץ כבד על הנהלת הנמל ואילצו אותה לסגת מהתנגדותה". בהסתדרות טוענים כי אחד ממנופי הלחץ שהופעלו על הנהלת נמל אשדוד היה הקפאה של תוכנית פיתוח רציף 21 כרציף מכולות עמוק מים שאושר בעבר על ידי עיריית אשדוד, אך הוקפא כל עוד החברה התנגדה לתוכנית.
נציין כי בעמוד הפייסבוק של ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי, מופיע סרטון ממסיבת עיתונאים שנערכה לרגל קידום תוכנית הבנייה, ובה שר התחבורה ישראל כץ איים במפורש לפטר מי שיתנגד למדיניות לפיתוח העיר אשדוד. על פי כץ "סדר העדיפות הלאומי הוא לאפשר בניה לעיר אשדוד, ההנחיה הזו לא בוצעה בהיבט שהוגשו עתירות בניגוד לעמדתי. אני אומר את זה בצורה ברורה מי שלא רוצה ליישם את המדיניות שלי לא חייב להיות במערכת".
"התוכנית יוצרת קונפליקט בין הנמל לשכונת מגורים חדשה"
העתירה שבה ידון בית המשפט מחר היא השנייה שמוגשת כנגד תוכנית הבניה הזו. בתחילת ב-2018 נחשף ב"כלכליסט" כי חנ"י וחברת נמל אשדוד מתנגדות לתוכנית. הותמ"ל (הועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור) דחתה את ההתנגדות והחליטה לאשר את התוכנית.
לאחר שהתנגדותם נדחתה, הם הגישו עתירה ואף ניצחו בה כאשר בינואר השנה בית המשפט הורה לותמ"ל לשוב ולדון בתוכנית.
בית המשפט סבר אז כי אמות המידה ששמשו את הותמ"ל לבחינת המרחק הרצוי שיש לשמור בין שכונת המגורים לחומרים מסוכנים בנמל היו מקלות, והורה לוועדה לבחון את הסוגייה שוב על פי קריטריונים מחמירים.
התאחדות התעשיינים וההסתדרות טוענים כי ב-10/4 השנה הותמ"ל התכנסה שוב ללא הודעה מוקדמת, ובלי לאפשר להם לעיין בחומר ולהביע עמדה ואשררה בשנית את התוכנית באופן ש"סותר באופן חזיתי ומפורש את פסק דינו של ביהמ"ש אשר שלל את עמדת הותמ"ל ואת פרשנותה למסמך מדיניות מרחקי הפרדה (מחומרים מסוכנים, א"ג)".
הגופים העותרים חוששים כי התוכנית יוצרת קונפליקט בין הנמל לשכונת מגורים חדשה כך שהדבר יביא בעתיד להגבלות על הפעילות הקיימת בנמל ובאזור התעשייה הסמוך לו.
בבקשת ההסתדרות נכתב כי "מאישור התוכנית ומהזלזול המופגן בהחלט בית המשפט עולה בבירור כי רמ"י ומשרד האוצר מעוניינות לקדם הקמת שכונה הצמוד לנמל ובתוך כך להסיט את הפעילות מנמל אשדוד לנמל הדרום החדש והפרטי המוקם בעיר, תוך פגיעה
גסה בכללי התחרות ועל חשבון פגיעה וצמצום הפעילות בנמל הוותיק של אשדוד".
התוכנית שבה עוסקת העתירה חלה על שטח של כ-600 דונם הכלוא בין נמל אשדוד שממערב ולבין אזור התעשייה ממזרח. היא כוללת 3000 יח"ד, קרית ספורט ובה אצטדיון כדורגל עם 24 אלף מושבים, וכן שטחי מסחר ומשרדים.
מטעמו של השר ישראל כץ נמסר: " גובש פתרון משותף של משרד התחבורה , עירית אשדוד , חברת נמל אשדוד וחברת חנ״י כדי לאפשר את פיתוחה של העיר אשדוד , תוך שמירת יכולת התפעול של הנמל בהווה ובעתיד . כל הגורמים העוסקים בנושא מחוייבים לפעול בהתאם לעקרונות שנקבעו. הפתרון יוצג בקרוב מאוד".
מהותמ"ל נמסר: "מאחר ומדובר בעתירה תלויה ועומדת, לא נוכל להתייחס אליה בשלב זה. התייחסותנו תינתן בבית המשפט".
מעריית אשדוד לא התקבלה תגובה.