דעה
מהפכת האונליין תציל את מערכת החינוך
החינוך בעולם משנה דרכיו, עד שגם אמניות מפורסמות כמו נטלי פורטמן וסרינה וויליאמס הצטרפו למהפיכת האון-ליין העולמית והחלו להעביר שיעורים באינטרנט - אז למה משרד החינוך משאיר תלמידים ותלמידות בישראל תקועים מאחור עם שיטת לימוד מיושנת משמימה שלא מתאימה לצורת החשיבה וההתנהלות שלהם?
לאחרונה התבשרנו בפייסבוק, שכוכבת חדשה הצטרפה לאתר הבינלאומי MASTERCLASS - נטלי פורטמן המעבירה בו שיעורי משחק און ליין.
- הצעת המדינה למורים: השכר נמוך והשיטה מיושנת
- אחד מכל חמישה מורים עוזב את המערכת בשלוש השנים הראשונות
- מנהל מחלקת החינוך של ה־OECD: "תלמידי ישראל טובים בשינון אבל לא יצירתיים"
פורטמן מצטרפת לרשימה מכובדת של עשרות ידוענים המעבירים שיעורי און ליין במגוון תחומים - דיוויד לינץ, ג'ודי פוסטר, ספייק לי, כוכב ה-NBA סטף קרי, מרטין סקורסזה, השחמטאי גרי קספרוב, הזמרת כריסטינה אגילרה, סמואל ל. ג'קסון, הטניסאית סרינה וויליאמס, הגיטריסט קרלו סנטנה ורבים אחרים.
אז מה תעדיפו - ללמוד גיטרה עם אחד האמנים הטובים בעולם, או במתנ"ס השכונתי עם גיטריסט חובבן? גם יוצאי גוגל זיהו לא מכבר את מהפכת הלימודים און ליין, והקימו מרכז טכנולוגי מתקדם ללימודים מקוונים.
אז מדוע מה שטוב לגוגל ולכל הכוכבים והכוכבות שהוזכרו איננו טוב מספיק עבור משרד החינוך בישראל? בעוד ששיטות ההוראה עוברות מהפכה לעולם אינדיווידואלי ומותאם אישית, משרד החינוך בישראל ושיטות ההוראה של המורים המועסקים על ידיו תקועות במאה הקודמת.
לעובדה מעציבה זו ישנם שני גורמים עיקריים: הפוליטיקאים אשר עמדו בראש משרד החינוך בשנים האחרונות, דרשו מאנשי המקצוע הישגים מהירים, "כאן ועכשיו" ו"בקדנציה הנוכחית", על מנת למנף את כהונתם בטרם יידרשו לעבור לתיק אחר או חלילה ייפלטו מהמערכת הפוליטית. שינוי מערכתי בשיטות הלימוד איננו יכול להתבצע מהיום למחר, ואילו פירותיו של שינוי כזה יבשילו רק לאחר תקופה ארוכה של הסתגלות.
הגורם השני הוא אנשי המקצוע עצמם: לגורמים רבים במשרד החינוך יש אינטרס מובהק לשמור על ההגמוניה הקיימת ועל שיטות הלימוד המיושנות התקועות עשרות שנים במקומן. החדרת שיטות לימוד און ליין למערכות החינוך הקיימות, דורשת שינוי מערכתי בהיקף כוח האדם ובשיטות ההכשרה, ואילו משרד החינוך מעדיף לוותר על עבודה קשה ולקפוא על השמרים.
למעשה, הדרך בה ילדינו לומדים היום, כמעט זהה לדרך בה אנו למדנו לפני שלושים שנה, ואף גרוע מכך, כי שכר המורים רק הולך ויורד, ואתו גם איכות ההוראה.
ללמוד בכיתה כיום, זה כמו שכדי לראות טלוויזיה תצא מהבית, תלך לאולם מלא באנשים, ותצפה יחד איתם בערוץ שלא בא לך לראות. אנחנו חיים בעולם של Netflix ,YouTube, Hot, Yes, סלקום TV ושרותי אינטרנט, ולכן חשוב כל כך להטמיע את שיעורי האונליין במערכת החינוך הישראל.
היום הכול עובר לאינטרנט – שיעורי פסנתר, גיטרה, בישול, קרמיקה, ובאופן טבעי גם מתמטיקה ואנגלית. הכיתות הולכות ונכחדות ועוד 20 שנה הן יהיו נחלת העבר. בעיקר בעידן של היום, בו רוב התלמידים חסרי סבלנות, ולעיתים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אין ברירה אלא לתמצת את החומר עבורם בסרטון של שלוש דקות. ואם התלמיד הלך לאיבוד הוא יכול לעשות Rewind ולראות שוב, או להריץ קדימה כשהוא כבר מבין.
בלימוד און ליין אפקטיבי, ניתן לזקק שעת לימוד שלמה לתוך עשר דקות, ובזמן ובמקום שנוח לתלמיד. במקום לשבת מול המורה בכיתה, הוא יכול ללמוד בספריה, במגרש הכדורסל או אפילו בחוף הים. כן, בחוף הים.
יתרה מכך: בלימוד און ליין אתה בוחר את המורה שאתה רוצה, ואין דבר יותר חשוב מאשר מורה טוב. מורה שיודע להבחין בין עיקר לטפל ולהתמקד רק במה שרלוונטי להתקדמות של התלמיד. רוב המורים לא מצליחים לזהות את הכשלים, ולכן לא יודעים איפה להשקיע את הזמן והאנרגיה. בשביל לזהות את נקודות התורפה האינדיווידואליות צריך תנאים שאינם מתקיימים במרחב הכיתתי, בגלל אילוצי זמן וכמות התלמידים. לחילופין, בלימודים און ליין ניתן לזהות את הכשלים הספציפיים של התלמידים, ולגבש עבורו תכנית לימודים מותאמת אישית. כי מהפכת הלימודים און ליין כבר כאן, ועד שילדינו יגדלו כיתות הלימוד יעברו מהעולם.
ייתכן שאין טעם לצפות כי משרד החינוך יקדם את המהפכה הבאה במערכת החינוך הישראלית. שם כנראה יקח שנים רבות עד שיצליחו להפנים את השינוי המשמעותי שמתרחש פה. בשביל זה צריך להצמיח את השינוי מלמטה, באמצעות אנשי הייטק צעירים וכריזמטיים שישימו לעצמם למטרה לשנות את מערכת החינוך. למשרד החינוך אין את היכולת לעשות זאת.
ירון יגר הוא דוקטורנט למתמטיקה, מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללת אפקה, ומייסד אתר YegerMaster ללימודי מתמטיקה אונליין