גיבורה ליום אחד: דיאנה גולבי מגיעה לתיאטרון
אחרי שזכתה ב"כוכב נולד" והפסידה ב"הכוכב הבא", מופיעה גולבי ב"לזרוס", מחזמר שכתב דיוויד בואי על ערש דוויי: "לא נעלמתי, אני בוררת חומרים"
"לא גדלתי על המוזיקה של דיוויד בואי כי חיפשתי בעיקר רוק כבד ודיסטורשנים, הייתי שטחית ובואי היה מאוד עמוק", אומרת השחקנית והמוזיקאית דיאנה גולבי שתשחק במחזמר "לזרוס" שיעלה ב־27 ביוני במרכז ענב לתרבות. "בשנים האחרונות גיליתי אותו וככל שצללתי למחוזות ולאלבומים הבנתי שהאיש והיצירות שלו זה תיאטרון אחד שלם, אני שמחה שהגעתי להפקה בלי עמדה מראש לגביו".
- שקספיר בנוסח הסופרנוס: בהצגה "רומיאו ויוליה" גם הקהל משתתף
- גז צחוק: יעקב כהן מתחבר להיפוכונדר שבו ב"החולה המדומה"
- להיגאל מרצון: סיפורה של אשת גואל רצון במרכז ההצגה "השיבה"
גולבי התגלתה לפני עשור כשגרפה את המקום הראשון ב"כוכב נולד" כשהיתה בת 17. לפני שנתיים הגיעה לתכנית "הכוכב הבא" חדורת מטרה להגיע לאירוויזיון באוקראינה, ונאלצה להסתפק במקום השני. לפני שנה סיימה לימודי משחק בניסן נתיב. "כוכב נולד היה הפריצה אבל בעצם גדלתי על ברכי התיאטרון. מגיל צעיר הופעתי בהפקות ושם הבנתי שאני יכולה גם לשיר. התהליך היה הפוך, והיה לי ברור שאני הולכת ללמוד משחק. עכשיו זו יריית הפתיחה".
מערכת יחסים הרסנית
"לזרוס" הוא שירת הברבור של בואי, שכתב אותו יחד עם אנדה וולש, בהשראת הספר והסרט בכיכובו "האיש שנפל מכוכב אחר". בכורת המחזמר ב־2015 באוף ברודווי היתה ההופעה הציבורית האחרונה של בואי, שנפטר שנה אחר כך. את הגרסה הישראלית ביים אבישי בן גל, על העיבודים המוזיקליים אריאל קשת ולצדה של גולבי יככבו הזמר אדם, דוד לביא, זוהר בדש ותמר עמר.
שיריו של בואי, בהם הלהיטים "Space oddity" ו־"Changes" נשזרים בסיפורו של תומס ניוטון שנפל לכדור הארץ, ואינו מצליח למות עד שמגיעה לביתו הנשמה שעשויה לשחררו לחופשי. "לפני המוות חייו חולפים מולו: התהיות והחרטות, מי שיכל להיות ורצה להיות ודברים שלא התמודד אתם בעבר. זה מאוד אבסטרקטי ומה שיפה זה שלכל אחד יש את הפרשנות שלו".
כשחושבים על כך שבואי עבד על ההפקה כשהוא על ערש דווי ואיש סביבו לא ידע זה הופך את העניין ליותר מצמרר. בואי, שפלירטט לאורך הקריירה שלו עם החיים על כוכב אחר עם דמויות כמו מייג'ור טום וזיגי סטארדסט, לא פוסח על כך גם ביצירתו האחרונה. "בואי הרגיש שהוא לא מהכוכב הזה. זו חוויה שבמרכזה הסיפור הכי אנושי שיש על מה קורה לנו כשהחיים חולפים לפנינו ואנחנו עוזבים את העולם. כשעובדים על השירים בחדר חזרות מבינים עד כמה בואי היה אדם מורכב וסערת הרגשות הזו היא כנראה מה שהפכה אותו למי שהוא".
גולבי משחקת את אלי, הסייעת של ניוטון שמרותק למיטתו, דמות עצובה שנמצאת במערכת יחסית הרסנית ולא יודעת איך לצאת ממנה. "כשהיא פוגשת את ניוטון הקסום היא נסחפת אחריו עד שהיא מתחילה להזות שהיא אהובתו מפעם, היא מנסה להגשים את עצמה דרך החיים הקודמים של ניוטון".
איפה את מתחברת לאלי?
"לא יצא לי להיות במערכת יחסים הרסנית כמו זו שלה. בקריאה ראשונה לא האמנתי שאדם יכול לשתוק על משהו כל כך הרבה זמן. אבל כאן עלו שאלות של מה אני השגתי בחיים? האם אני נאמנה לדברים שאני עושה? לזה אני מתחברת, לפחד שיום אחד לא אהיה ולשאלה אם מימשתי את עצמי ואם התפשרתי".
"יותר מורכב מ'שיקגו'"
אף שהתיאטרונים הרפרטואריים מרבים להעלות מחזות זמר, “לזרוס” אינו נמנה אתם וגולבי מנסה להסביר: "זה מחזמר לא פשוט לעיכול, אין בו נרטיב כמו 'עלובי החיים' או 'שיקגו' זה יותר מורכב. הלוואי שהתיאטרונים הגדולים יתחילו לאמץ חומרים יותר מורכבים כאלה".
גולבי, שבקרוב תככב גם בהפקה הבימתית של "אפס ביחסי אנוש" בבית ליסין, כבר רגילה שאנשים שואלים "לאן נעלמת?" ושולפת תשובה מנומקת "הייתי פה כל הזמן. אני מופיעה באופן קבוע עם רוני פיטרסון ומשה לוי ובימים אלה עובדת על חומרים בעברית. הקהל מצפה לדברים שיהיו יותר נגישים וכשזה לא קורה יש תחושת היעלמות, אבל אני פשוט בוררת את הפרויקטים שלי קצת יותר, לפי מה שהלב אומר".