תערוכת קומפיוטקס 2019: מעבדים את הפרטיות
ממערכות שמנתחות את פני הלקוח בעת קנייה בסופר, דרך זיהוי לקוחות מתמידים באמצעות תווי פניהם ועד אבחון תנועות גוף חשודות של גנבים; תערוכת ציוד המחשבים קומפיוטקס שנערכה בטייוואן סיפקה הצצה לא רק למעבדים החדשים בתעשייה אלא לאובדן הפרטיות, שממש מעבר לפינה
תשכחו מפרטיות: בשנים הקרובות יותר ויותר גופים יעקבו אחריכם, יצלמו אתכם, ינתחו את המידע ויפיקו ממנו תועלת כלשהי. איך אפשר לראות שזו המגמה המובילה? משום שלאן שלא הבטתם באולמות התצוגה השונים בתערוכת המחשוב קומפיוטקס, הגדולה מסוגה באסיה, יכולתם לראות מסכים שמנטרים את תנועות הקהל.
- חברת AMD מפתיעה: מקדימה את אינטל בשנתיים ועוקפת אותה בסיבוב
- אינטל חשפה את Ice Lake, מעבדי לפטופים תומכי AI שפותחו בחיפה
- אסוס חגגה 30 להיווסדה - וחשפה לפטופ עם מסך כפול
התערוכה התקיימה בשבוע שעבר בטייפה, והוצגו בה המוני כלים לזיהוי המבקרים, שסימנו במסגרות צבעוניות את הפנים שלהם, הגוף שלהם, פריט מסוים מסביבם, והעלו על כך איזושהי תובנה שניתן להוון. עשרות חברות וסטארט-אפים הציגו בקומפיוטקס פתרון שמתבסס על זיהוי תמונה ותנועה וניתוח המידע הוויזואלי. למטרות אבטחה, למסחר, לייעול פס הייצור וגם לצרכים חברתיים.
קומפיוטקס הוא אחד האירועים הטכנולוגיים החשובים ביותר בעולם. כבר קרוב ל-40 שנה זורמים לטייפה מדי שנה אלפי מציגים ועוד אלפים רבים של קניינים שמנסים למצוא - או הזדמנות עסקית בעולם המחשוב, או את הדבר הבא בתעשייה שמגלגלת יותר ממשלושה טריליון דולר בשנה.
קומפיוטקס אמנם לא נחשבת לתערוכה סקסית כמו CES בלאס וגאס, ולא זוכה לתשומת לב תקשורתית כמו תערוכת המובייל בברצלונה, אבל היא למעשה הבמה החשובה ביותר לחברות הליבה של התעשייה - יצרניות המחשבים, יצרניות המעבדים וכל האקוסיסטם הטכנולוגית שמקיפה ועוטפת אותן.
הביצועים נחשפים
הסיור בין אלפי הביתנים שמפוזרים על פני מאות מטרים רבועים במרכזי הכנסים השונים ברחבי טייפה הבירה הוא חגיגה לאוהבי מחשבים, בעיקר הקיצוניים שהם; כנס הפורנו לחובבי חומרה. לוחות-אם עירומים, קרביים של מחשב, מחברים בוהקים, מסכי מגע, מקלדות ססגוניות, או צלעות קירור בכל צבעי הקשת ניבטים מכל עבר.
קומפיוטקס היא המקום שבו יצרניות המעבדים יכולות לא רק לחשוף מעבדים חדשים - כאלו שזה עתה ירדו מפס הייצור וישולבו במחשבים במהלך השנה – אלא את הביצועים והיכולות של המעבדים שכבר נמצאים בשימוש במערכות מחשוב קיימות. זאת הבמה שבה AMD, למשל, בחרה להציג השנה מעבדים שמתחרים באלה של אינטל בביצועים ובעיקר במחיר, וזה המקום שבו היא בחרה גם לנגח את אנבידיה עם מעבדים גרפיים עוצמתיים. אינטל מצדה אספה את מיטב יצרניות המחשבים והפגינה את עוצמת המעבדים הוותיקים והטריים שלה, ואנבידיה התגאתה במשתמשי המעבדים הגרפיים שלה מקרב ספקיות שירותי הענן הגדולות.
שוק המעבדים עובר בתקופה האחרונה טלטלה מסוימת לא מעט עקב מלחמות הסחר בין ארה”ב לסין - שתיים מצרכניות מוצרי המחשוב הגדולות בעולם. אמנם תעשיית ייצור המעבדים היום נשלטת בידי חברות אמריקאיות או כאלה שמזוהות עם הגישה האמריקאית, אבל סין כבר החלה בשנתיים האחרונות להתניע תעשייה מקבילה משלה.
אם מערכת היחסים הבין-גושית תידרדר לכדי חרם מוחלט על אספקת מעבדים לסין, מצד אחד היצרנים המערביים יפסידו שוק אדיר בסין, ומצד שני הממשל הסיני יאיץ את ביטול התלות במעבדים אמריקאיים ויציב מולם במהירות תחרות קשה.
המעבדים הללו שנמצאים עכשיו בלב המאבק המסחרי בין שתי המעצמות הם גם אלה שמניעים את כל תעשיית הטכנולוגיה לשלב הבא של חדשנות ויצירתיות. הביצועים ההולכים ומשתפרים של המעבדים והזמינות של מחשבים שבהם מוטמעות יכולות AI הפכו את ראיית המכונה לאחד המבוקשים והזמינים ביותר. כל יזם שאפתן עם רעיון לחיבור בין דאטה חזותי לבין תובנה כלשהי שניתן להפיק ממנו יכול לתכנת מערכת בעלות נמוכה ובמהירות שיא, שתספק שירות ללקוחות מכל מגזר אפשרי. בזכות היעילות של המעבדים החדשים - ה-AI הפכה בתוך זמן קצר למוצר צריכה בסיסי.
ענף הקמעונאות ורשתות השיווק הוא אחד הלקוחות האטרקטיביים ביותר לשירותי זיהוי תמונה ותנועה וניתוח המידע הוויזואלי. מעקב אחרי התנהגות הלקוח בסופרמרקט, קיצור משך הזמן בקופה ויצירת חוויית קנייה משופרת וללא הפרעות הולכים ומתבססים ככלים הבסיסיים ביותר שכל חנות צריכה כדי לחסוך לעצמה הוצאות מיותרות.
הקיוסק החכם של Nexcobot הטייוואנית, למשל, סורק במכה אחת כל המוצרים שמונחים על המגש שלו ובאמצעות מערכת לזיהוי תמונה מייצר רשימה של הפריטים בסל הקניות, פרטים מלאים על כל מוצר, המחירים שלהם וכמובן את החשבון של הקנייה. בזכות המערכות לעיבוד וזיהוי התמונה (ולא סריקה מסורתית של הברקוד) גם אם מניחים את המוצרים בערימה ובאי-סדר - עדיין הקיוסק החכם יזהה את כל הפריטים.
חברה טייוואנית, נוספת Aopen שבבעלות אייסר, הציגה בתערוכה עמדת שקילה אוטונומית שגם היא מתבססת על חיישני זיהוי תמונה. ברגע שמניחים על משטח השקילה של העמדה את המוצר, המערכת מזהה את המוצר והמשקל שלו ומפיקה את המדבקה עם המחיר והפרטים. עמדה כזאת יכולה לחסוך לרשת שיווק הוצאות על כוח אדם ולייעל את חוויית הקנייה.
עוד מצלמה שמייעלת עבור חנויות את תהליך הקנייה היא זאת של LiteMax שעוקבת לא רק אחרי הלקוח בזמן שהוא מסתובב בין המדפים, אלא גם מתעדת אותו בוחר מוצרים, מה מהם החזיר למדף ומה בחר לקחת. לאחר מכן המערכת מנתחת גם את ההתנהגות שלו בזמן הבחירה, הבעות הפנים ומחוות הגוף ומאפשרת למנהלי החנות להחליט כיצד להציג להבא את המוצרים הפופולריים יותר, ואת אלו שזכו למבט חמוץ להעביר למיקום אטרקטיבי פחות.
מצננים את האווירה
גם חברת Beseye שהתמקדה בעבר באבטחה ומצלמות המעקב שלה הציעו לזהות קשישים שנפגעו בביתם, חיות מחמד שנשארו לבד בבית, או תנועות חריגות מסביב לבית, הרחיבה את השירותים שלה לעולמות המסחר. היום היא מציעה שירותים שמתבססים על צילום קהל גדול של אנשים למטרות של ספירת לקוחות, חיתוך דמוגרפי (גיל, מין וכדומה) ואפילו לזהות באמצעות תווי פנים מיהם הלקוחות המתמידים שחוזרים שוב ושוב לאותה החנות.
חברת Deep Force הטייוואנית מציעה גם ניתוח של תנועות גוף חריגות וחשודות לזיהוי גנבים, או זיהוי חפצים שלא נמצאים במקום המיועד להם על המדף, מעבר לשירותי זיהוי פנים עבור אותנטיפיקציה של עסקאות או זיהוי לקוחות VIP.
המגזר שמצליח למשוך את הכי הרבה תשומת לב בין אלפי הדוכנים הוא יצרני פתרונות קירור למחשבים. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, העובדה שהצרכנים העיקריים של הציוד הזה הם גיימרים ששורפים את המעבדים שלהם. התחרות על תשומת הלב שלהם היא הקשה ביותר וכל אמצעי כשר כדי להשיג את המטרה הזאת.
לאן שלא מביטיים בתערוכה ניתן לראות צלעות קירור בגדלים ובתצורות מרהיבות, אלפי מאווררים מאירים בכל צבעי הקשת או מארזי מחשבים עם צינורות שקופים שבתוכם עוברים נוזלים ססגוניים. בביתן הענק של חברת G.Skill, למשל, מתקיימת תחרות קירור וחנקן נוזלי זורם כמים במערכת מתרמוסים, כדים ומכלי ענק.
בעוד משוגעי הקירור של G.Skill משתמשים ביכולות הצינון שלהם כדי להוריד את טמפרטורת הבירה שלהם לרמה האופטימלית, בביתן סמוך, זה של T.Force, מקררים את מעבדי המחשב במשקה התוסס הכתום של פאנטה.
הכותב היה אורח אינטל בתערוכה