כלל והאג"ח של דולפין העמיקו את הבור של אי.די.בי
הגירעון של אי.די.בי פתוח, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, העמיק ברבעון הראשון ל־444 מיליון שקל; במקביל יוצאת החברה־האחות דסק"ש בהצעת רכש למניות נכסים ובניין שבידי הציבור בפרמיה של 3.4% בלבד על מחיר השוק
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
חמש שנים אחרי שאדוארדו אלשטיין רכש את השליטה באי.די.בי פתוח, האתגרים שבפניו רק גדלים. מדו"חות החברה, עולה כי השווי הנכסי הנקי של אי.די.בי הוא שלילי ומציג יחס חוב לשווי של 109% - שיעור שמצביע על ערך שלילי לבעלי המניות. אלשטיין מחזיק ב־100% ממניות החברה.
- בגלל הריכוזיות: אלשטיין מנסה למחוק את נכסים ובניין מהבורסה
- המסתורין של אלשטיין מרחיק אותו מ־MAX ומהשליטה בכלל
- רשמית - מנכ"לית נכסים ובניין סגי איתן התפטרה; אלשטיין יחליפה כממלא מקום
במקביל הודיעה החברה־האחות דיסקונט השקעות (דסק"ש), על הצעת רכש למניות של נכסים ובניין שבידי הציבור, במטרה למחוק אותה מהמסחר ולעמוד בחוק הריכוזיות. דסק"ש, המחזיקה ב־68.83% ממניות נכסים ובניין, זרוע הנדל"ן של אי.די.בי, מציעה לרכוש את חלקו של הציבור ב־333 שקל למניה - פרמיה של 3.4% בלבד על מחיר השוק, ופרמיה של 31.5% על ההון העצמי של החברה, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 1.595 מיליארד שקל.
לצורך מימוש הצעת הרכש, אם תתקבל, תזדקק דסק"ש ל־650 מיליון שקל, כשבקופתה היו ברבעון הראשון 1.85 מיליארד שקל.
נכסים ובניין - שלב ראשון
המחיקה היא רק הצעד הראשון של דסק"ש בדרך לעמידה בחוק הריכוזיות, שכן נכסים ובניין תישאר חברה מדווחת עם אג"ח של כ־5 מיליארד שקל, סכום שכמעט בלתי אפשרי למחוק אותו. דסק"ש רשמה ברבעון הראשון הפסד לבעלי המניות של 31 מיליון שקל, לאחר שסיימה את 2018 ברווח 539 מיליון שקל.
אי.די.בי פתוח סיימה את הרבעון הראשון בהפסד גדול של 328 מיליון שקל, שמצטרפים להפסד של 464 מיליון שקל ב־2018 כולה, ומול הפסד של 249 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018. להפסד תרמה הירידה במניות כלל ביטוח והירידה בשווי ההוגן של אג"ח שקרן דולפין הנפיקה לאי.די.בי פתוח ואשר שימשו לממן את רכישת דסק"ש בידי אלשטיין מידי אי.די.בי פתוח בסוף 2017.
לאי.די.בי גירעון עצום של 444 מיליון שקל בהון העצמי, שהעמיק מהיקף של 230 מיליון שקל בסוף 2018. לחברה מזומנים של 671 מיליון שקל בקופה, חוב של 2.8 מיליארד שקל, ובשנתיים הקרובות היא אמורה לפרוע 1.249 מיליארד שקל.
רואי החשבון של החברה, פירמת PWC, מפנים את תשומת הלב לביאור בדו"חות ולפיו "יכולת הפירעון של החברה את יתרת חובותיה בעיתוי הנדרש, החל משנת 2021, תלויה בין היתר בגורמים שאינם בשליטתה, ובעיקר בשווייה הכלכלי של איגרת החוב מדולפין איי.אל ובתזרימי המזומנים שינבעו ממנה עד למועד סיום התחייבויות החברה כלפי נושיה".
אלשטיין רכש את החברה ב־2014 במסגרת הסדר חוב מנוחי דנקנר, ויחד עם שותפו לשעבר, מוטי בן־משה, הזרים לחברה 2.3 מיליארד שקל. החברה עלולה להיקלע להסדר חוב נוסף, אף שאלשטיין רמז בראיון ל"כלכליסט" כי יזרים הון ככל שיידרש. עם זאת, בשוק ההון לוקחים כנראה את האמירה הזו בעירבון מוגבל, בעיקר בשל המצב בבסיס־האם של אלשטיין, ארגנטינה, שכלכלתה עדיין רועדת. סדרת אג"ח ט' הארוכה וחסרת השיעבודים של החברה נסחרת בתשואת זבל של 21.85%.
אי.די.בי פתוח, בניהולו של שולם לפידות, שמחזיקה כיום רק בשליטה בכלל ביטוח (באמצעות הנאמן משה טרי) ובחברת התעופה ישראייר, דיווחה גם על הדרך שבכוונתה לפרוע את חובה בשנתיים הקרובות: מכירת מניות כלל ביטוח על פי המתווה של 5% מדי ארבעה חודשים, תמורת 316 מיליון שקל; מכירת או הנפקת ישראייר, שיזרימו 201 מיליון שקל; תקבולי ריבית מדולפין של אלשטיין בהיקף של 4 מיליון שקל; והנפקת אג"ח מובטחות באמצעות מיחזור סדרה יא', שלה משועבדות מניות כלל בהיקף של 97 מיליון שקל. הריבית על אג"ח אלה במסחר היא 3.93%.
מניית כלל עלתה ב־20%
בחודש שעבר מכר אלשטיין למורי ארקין וליקיר גבאי 10% ממניות כלל ביטוח, והעניק אופציה לאייל לפידות לרכוש 5% ולארקין 3% נוספים. במקביל נמצא אלשטיין בהליך בקשה לקבלת היתר שליטה בכלל, ודומה שעתיד אי.די.בי פתוח תלוי ועומד על קבלת היתר זה. מניית כלל ביטוח התאוששה לאחר עסקת ארקין־גבאי־לפידות ועלתה ב־20%, כך שהשווי הנכסי הנקי השלילי של אי.די.בי הצטמצם מעט לאחר שהיה גבוה יותר.
ב־22 באפריל הורידה חברת הדירוג מעלות את דירוג האג"ח אי.די.בי ל־BB עם תחזית שלילית.