חברת MyHeritage החלה למכור ערכה ביתית לזיהוי סיכון גנטי למחלות
הערכה תספק מידע על הסיכוי לחלות במחלות כ-CF, סרטן השד, בעיות לב ועוד, ותעלה 199 דולר; הבדיקה תתבצע באופן פשוט - העברת מקלון בחלל הפה. ואולם, היא לא תימכר בארץ בשל חוק הבדיקות הגנטיות
- סקר: שווי חברות ההייטק בישראל ממשיך לעלות
- הסטארט-אפ החדש של מייסד קורפוטוניקס גייס 7 מיליון דולר
- אקסל האירופית גייסה קרן של 575 מיליון דולר, שתשקיע בישראל
הערכה אינה מבצעת דיאגנוזה רפואית אלא מגדירה את הסיכון הגנטי למחלות מסוימות. בשלב ראשון תספק הערכה מידע על שלושה סוגי מחלות: נשאות של מחלה רצסיבית (כמו CF); נטייה למחלות מונוגניות (למשל סרטן השד) ובדיקות פוליגניות (סיכון מרובה גנים, כלומר מכלול בעיות פוטנציאליות שעלול להוביל לבעיות לב למשל, גורם התמותה מס' 1 בעולם המערבי היום).
רוכשי הערכה יישאלו מראש האם ברצונם לקבל מידע על נטיה גנטית למחלה חשוכת מרפא, כמו אלצהיימר למשל. בעתיד, נמסר מהחברה, יורחב משמעותית סט היכולות של הערכה לגילוי נטיה לעשרות מחלות נוספות, לאחר שהחברה תסיים את הליך האימות שלהן.
"עד היום היו לנו שני מוצרים שייצרו עבורנו שני מנועי צמיחה - הפלטפורמה לחקר השורשים וערכות ה-DNA הביתיות" הסביר לכלכליסט גלעד יפת, מייסד ומנכ"ל החברה. "יש סינרגיה חזקה בין שני המוצרים הללו: כמעט חצי מהמנויים בתשלום קנו את ערכת ה-DNA ויש מעבר מאוד מוצלח גם מרוכשי הערכה שהפכו למנויים. ב-2018 רשמנו צמיחה של יותר מ-80% בהכנסות, כשמנוע הצמיחה היה ערכות ה-DNA. לכן החלטנו לפתח מנוע צמיחה שלישי בדמות בדיקה גנטית רפואית, שתהפוך אותנו לחברה היחידה בעולם שיכולה לספק לצרכן מוצר שמספר לו על העבר ההווה והעתיד שלו".
מהחברה נמסר כי המוצר החדש מבוסס על מחקר מדעי בין שנתיים שערך צוות בראשות המדען הראשי שלה, פרופ׳ יניב ארליך. הבדיקה המשולבת, שמפיקה מידע גנאלוגי ובריאותי, מתבצעת באמצעות שבב DNA חדש על בסיס תשתית של חברת Illumina. השבב החדש מספק ל-MyHeritage את הגמישות להוסיף בהמשך דו"חות רפואיים רבים, מבלי לאלץ את המשתמשים לבצע בדיקת DNA נוספת. הבדיקה הינה בדיקה ביתית לא פולשנית שמתבצעת באמצעות מקלון כותנה בחלל הפה.
לשאלה האם MyHeritage תעשה שימוש מסחרי במידע הרפואי החדש, ענה יפת: "אנחנו החברה היחידה בתחום הגנטיקה שמעולם לא מכרה מידע משתמשים. אחת המתחרות האמריקאיות שלנו מכרה מידע ל-13 חברות פארמה וחברות אחרות בגדו באמון המשתמשים כשאפשרו גישה למידע שאספו ל-FBI בניגוד לתנאי השימוש. אנחנו התחייבנו שלא למכור מידע משתמשים ללא הסכמה מפורשת, וגם אם תהיה לנו הסכמה כזו לעולם לא נמכור מידע לחברות ביטוח. אמון המשתמשים הוא המשאב החשוב ביותר שלנו ולעולם לא נבגוד באמון הזה".
יפת ציין גם שלמרות שהערכות של החברה זמינות ב-42 שפות, הערכה החדשה לא תהיה זמינה בישראל בגלל חוק הבדיקות הגנטיות.