$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

היו"ר החדש של נתע מראה למנכ"ל את הדלת

בכירים בחברה שמקימה את הרכבת הקלה מעידים שמוקד המחלוקת הוא סמכויות הדירקטוריון אל מול ההנהלה, לצד טענות של היו"ר על עיכובים בפרויקט. גורם בחברה: "בר און יצטרך להתיישר או ללכת הביתה"

גולן חזני 06:5620.05.19

קרע בצמרת החברה הממשלתית נתע, האחראית על הרכבת הקלה בגוש דן, בין יו"ר החברה רם בלינקוב לבין המנכ"ל הדומיננטי יהודה בר־און. מקורבים לחברה מעריכים כי העימות עשוי להוביל לעזיבתו של בר־און את החברה.

 

בלינקוב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, נכנס לתפקיד היו"ר בתחילת השנה ביוזמה משותפת של משרד התחבורה ומשרד האוצר, והחליף את יאיר שמיר. יצוין כי שמיר עבד בהתנדבות ואילו בלינקוב מועסק בחצי משרה.

 

גורמים בחברה טוענים כי בעוד שמיר "התיישר" והעניק לבר־און מרחב תמרון אינסופי בניהול החברה, הרי שבלינקוב הציב מיד עם כניסתו תפיסה שונה, לפיה נושאים אסטרטגים ונושאים מהותיים אחרים חייבים לעבור את הדירקטוריון.

 

יו"ר דירקטוריון נתע רם בלינקוב יו"ר דירקטוריון נתע רם בלינקוב צילום: גיא אסיאג

 

 

כך למשל בלינקוב קרא לבר־און והודיע לו שיקיים דיון בדירקטוריון בנושא מימון הפרויקטים הבאים, שני קווי הרכבת, הירוק והסגול, שאמורים להתחיל לפעול ב־2024, ותקציב הקמתם 30 מיליארד שקל. בר־און טען שמדובר בנושא בסמכות ההנהלה. אף על פי שבר־און כבר החל את הטיפול בהם בהנהלה, הרי שבלינקוב הורה לקיים דיון בדירקטוריון, שם יתקבלו החלטות בנושא. נושא אחר הוא אופן הפעלת הקווים החדשים ופרויקטים נוספים.

 

במקביל מתח בלינקוב ביקורת בחוגים מסוימים על העיכובים בפרויקט הרכבת תחת ניהולו של בר־און, וכן על העימותים של בר־און עם קבלני משנה וגורמים אחרים, שכבר הובילו לתביעות ושחלקם עשויים להוביל לתביעות עתידיות נגד נתע.

 

בלינקוב, כך נודע ל"כלכליסט", זוכה לרוח גבית מחברי הדירקטוריון האחרים, שחשו כבולים בקדנציה של שמיר לנוכח שיתוף הפעולה של היו"ר הקודם עם המנכ"ל. מקורב לדירקטוריון מספר כי הדירקטורים חשו תסכול תחת היו"ר הקודם ובאחת הישיבות בר־און אף התפרץ כלפי שמיר, וכשכולם היו בטוחים ששמיר יזמין אותו לשימוע, הוא עבר לסדר היום והשניים המשיכו לפעול".

 

מנכ"ל נתע יהודה בראון מנכ"ל נתע יהודה בראון צילום: אריאל שרוסטר

 

 

המקורב הוסיף כי "הדירקטוריון שמח שהגיע יו"ר אפקטיבי ומפוקס, לעומת היו"ר הקודם שנתן למנכ"ל לעשות מה שהוא רוצה. יהודה איש חרוץ מאוד ומנהל טוב בחלקים מסוימים של צורת הניהול. הוא יודע למשל לגייס את העובדים לטובת המערכת ולגרום להם לעבוד בשעות עבודה לא שגרתיות. אבל מצד שני הוא מביא להרבה מריבות, תסכולים, אגו ופוליטיקות. בלינקוב חושב שהעובדה שבר־און חם מזג פוגעת בחברה. בר־און משדר שהוא היחיד שמבין את העסק ומכיר את הפרויקטים. אבל דירקטורים סבורים שאין קסמים ולכל אחד יש מחליף".

 

החוזה של בר־און הוא בלתי מוגבל, וככל הידוע שמיר סירב להביא לדיון יוזמת עבר של רשות החברות להגביל את תקופת הכהונה. "אם העימות ביניהם יימשך תהיה בעיה. לבר־און לא תהיה ברירה: או שהוא יתיישר לפי הראש של בלינקוב, או שהוא יצטרך ללכת הביתה", אמר גורם בחברה. במשרד התחבורה ומשרד האוצר וכן ברשות החברות שאחראית על החברות הממשלתיות קיבלו את המידע על האירועים בחברה.

 

בנתע נוקבים בשורה של עזיבות בהנהלה הבכירה כאחת המגרעות של בר־און: שני סמנכ"לי כספים עזבו בשנה האחרונה וכן עוד מספר בכירים. "עד היום הדירקטוריון הובל על ידי המנכ"ל ועל ידי ועדת ההיגוי המשותפת למשרד האוצר והתחבורה שמעל לדירקטוריון, שבה היה בר־און מעביר החלטות. שמיר חי עם זה טוב מאוד - הדירקטוריון דן בהליכים יותר טכניים ופחות במהות. רוב הנושאים הגיעו לדירקטוריון כשהם מבושלים", אמר המקורב, "בלינקוב מתנהל אחרת ולא מוכן לקבל הודעות עם הסברים לקוניים. הוא דורש להביא נושאים אסטרטגיים להחלטות דירקטוריון. אם הדירקטוריון לא שותף להן, איך הוא יכול לקחת אחריות?".

 

נתע היא מהגדולות בחברות הממשלתיות ואחראית על תקציב של כ־50 מיליארד שקל.

 

בלינקוב סירב להתייחס לדברים. מנתע נמסר: בחמש השנים האחרונות הגיעה החברה להישגים חסרי תקדים, ובהם הקמת מנהרות הקו האדום, ביצוע הקווים הסגול והירוק ותכנון קווי המטרו. סוגיות הנוגעות למדיניות החברה נבחנות באופן שוטף ומקצועי בדירקטוריון החברה בשיתוף פעולה מלא בין היו״ר והמנכ״ל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x