$
בארץ

"הגענו לירח, ולא יודעים אם שדה דב ייסגר בעוד חודש"

מנכ"ל ישראייר תקף את חוסר הוודאות התכנונית, יו"ר דירקטוריון דלק טן טען שכניסה מסיבית של רכבים חשמליים עדיין רחוקה, ויו"ר מנו ספנות תלה את האשמה בבעיות התחבורה ובהתמכרות המדינה לרווחיה מהמכוניות הפרטיות

נעמי צורף 09:1414.05.19

"הסגירה של שדה דב גרועה לענף התעופה. מדובר בעוד מהלומה שהמשמעות שלה היא תוספת רכבים על הכביש, אבל הבעיה הכי גדולה היא להתמודד עם חוסר הוודאות: איך יכול להיות שמדינה ששלחה חללית לירח לא יודעת להגיד חודש וחצי לפני הסגירה אם השדה ייסגר או לא? אני מקבל מכתבים רשמיים שכתוב בהם 'השדה ייסגר ב־1 ביולי, ככל שייסגר', איך יכול להיות דבר כזה?". כך אמר אתמול מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס במסגרת פורום 100 Dun's לבכירי ענף הרכב והתחבורה בישראל. את הפורום הנחה כתב "כלכליסט" ליאור גוטמן.

 

 

סירקיס התייחס גם לשדה התעופה החדש שנחנך ברמון ואמר כי "שדה התעופה באמת מדהים, אבל דבר אחד לא הובא בחשבון והוא התחבורה והכביש שמחבר את השדה לאילת. נוצרו פקקים אדירים בכניסה לאילת. את השדה הזה תכננו לפני עשר שנים, ולקחו ארבע שנים לבנות אותו, יכלו לבנות בזמן הזה עוד נתיב תחבורה לתוך העיר".

 

"לא נרוץ להטעין"

 

אחד הנושאים שעלו בפורום הוא העלייה הצפויה בשימוש ברכבים חשמליים והיברידיים בשוק הפרטי. מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי בקבוצת שלמה, נשאל כיצד ייראה צי הרכב של הקבוצה בעוד חמש שנים, והשיב: "הפעילות של הליסינג הפרטי תמשיך ותצמח, בישראל זו אלטרנטיבה מצוינת לכל אפשרות של קניית רכב שקיימת. שוק הרכב משתנה, רואים את זה גם בסוגי הרכבים ההיברידיים והחשמליים שנכנסים לשוק, ואני צופה שנמשיך לראות כניסה הולכת וגדלה של רכבים חשמליים. אנחנו מבחינתנו נערכים לאפשרות לתת חבילה של רכב עם עמדת טעינה".

 

הדיון בפורום 100 Dun's לבכירי ענף הרכב והתחבורה בישראל, אתמול. "אנחנו חיים במדינה שמגיבה ולא מתכננת" הדיון בפורום 100 Dun's לבכירי ענף הרכב והתחבורה בישראל, אתמול. "אנחנו חיים במדינה שמגיבה ולא מתכננת" צילום: עמית שעל

 

גיא בלנקשטיין, מנכ"ל פסיפיק רכב ותחבורה, הצטרף לדברים והוסיף כי "אנחנו יצאנו בהצהרה שנעשה ליסינג פרטי ותפעולי לרכבים חשמליים, ואנחנו אכן עושים את זה ומעניקים עמדות טעינה. אנחנו מזהים חסמים בתחום הרגולציה כי היצרניות מתעדפות מכירה בכמויות גדולות יותר למדינות כמו נורבגיה, אבל בהחלט יש בישראל רכבים חשמליים ויש שוק, יש קהל שמעוניין לרכוש אותם".

 

ערן וקנין, יו"ר דירקטוריון דלק טן, ביקש לצנן את ההתלהבות ואמר: "אנחנו לא נמצא את עצמנו כל כך מהר מחפשים שקעים ורצים להטעין את הרכבים החשמליים שלנו". לטענתו של וקנין, יש פער בין הנתונים שמופצים על ידי יחסי הציבור של יצרניות הרכב לבין נתוני הייצור בפועל. "אני מאמין בחזון אבל יש פער בינו לבין המציאות. על פי החזון, ב־2030 כל רכב שייכנס לארץ יהיה חשמלי. אבל בסוף אנחנו נראה שב־2035, אולי ב־2040, יהיו כ־4.5 מיליון מכוניות, כאשר היום יש 2.9 מיליון. אם מתוכן יהיו בין 600 ל–700 אלף מכוניות חשמליות, זה יהיה הישג פנומנלי. ההטענה החשמלית תהיה עוד שירות שיינתן בתחנות התדלוק ולא כל כך מהר הדרמה תתחולל ואנשים יקנו ויטענו בבית. לדעתי התמונה שונה, מדובר בחדירה אטית, זה ייקח זמן ונדרשת הרבה תמיכה רגולטורית".

 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה מטעם העירייה על תחום התחבורה בעיר, הביעה את מורת רוחה מהיעדר הרגולציה בתחום ואמרה: "כל אחד אומר מה החזון אבל אף אחד לא עושה דין וחשבון, אף אחד לא פורט את זה לשורה של מטלות, יעדים ולוח זמנים. הבעיות הגדולות שלנו הן במאקרו, אין לנו תוכנית מתאר לתחבורה ציבורית, למשל. הכל פתיר אבל צריך לעבוד עם מתודולוגיה ובצורה נכונה, בינתיים אנחנו מחכים לחשמול הרכבת כבר שנים". להבי ביקשה להסב את תשומת הלב לנושא זיהום האוויר. "מה שהורג בדרכים מיד אחרי תאונות הדרכים זה זיהום אוויר, זה קורה בשקט וכולם מתעלמים ולא מדברים על זה".

 

"אנחנו חיים במדינה שמגיבה ולא מתכננת. אנחנו חיים מהיד לפה. אנחנו סטארט־אפ ניישן כי אנחנו יודעים לאלתר מהר מהר", אמר שלי אוחובסקי, מנכ"ל פרי ירוחם חברה לרכב. "צריך להשלים עם זה שתכנון קדימה לא יהיה כאן כמו באירופה או אמריקה. אנחנו צריכים ללמוד להגיב יותר טוב בזמן אמת". אחד הפתרונות להקלה בעומס על הכבישים הוא כמובן שיפור התחבורה הציבורית. דורון ודאי, מנכ"ל שלמה BYD אוטובוסים חשמליים, אמר ש"צריכה לבוא מנהיגות שתגיד שזה חשוב לה יותר מדברים אחרים. אם מחר בבוקר היתה רשות מוניציפלית ומחליטה שאיקס אחוז מהכבישים מוקצים לתחבורה ציבורית בלבד, היה לוקח לעשות את זה מקסימום שנה. הבעיה היא בקושי של המנהיגים לקבוע סדרי עדיפויות".

 

"כשהמדינה תחליט, יהיה מהפך. כשהיא תדע להתנתק מכל הרווחים העצומים שהיא עושה מתעשיית הרכבים הפרטיים", אמר משה מנו, יו"ר מנו ספנות. "תארו לכם שכל אחד היה טס במטוס פרטי או ביאכטה פרטית, מה היה קורה אז בים או בשמים. אנחנו חייבים לעשות מהפך. היום, בגלל שהתחבורה הציבורית לא יעילה והכל מרוכז בתל אביב, חיפאי כמוני שיש לו עסקים בתל אביב צריך לשרוף חמש שעות בכל פעם על נסיעות, זה לא הגיוני".

 

עומר זוהר, מנכ"ל חברת פנדן של דן וקבוצת וייס, יבואנית של אוטובוסים חשמליים מתוצרת הייגר אמר: "יש דחיפה עצומה מצד המדינה לרכישת אוטובוסים חשמליים וזה יותר קל כי זה מפעיל אחד ולא כמה שקונים ולכן העניין יקום ויפול על תכלול הבעיות. כשהתחילו האוטובוסים החשמליים הראשונים בתל אביב, אם לא היה מישהו נלהב לדבר שידחוף את היוזמה מול כל הגורמים הרלוונטיים ובעצם יעשה סוג של מסלול ירוק, אני לא בטוח שגם היום היו עומדים 26 אוטובוסים חשמליים בתל אביב ולכן זה מאוד חיובי שהממשלה שמה את נושא האנרגיה הירוקה והאוטובוסים החשמליים גבוה בסולם היעדים שלה. בסוף מי שיצטרך לקחת ולחבר את כולם זה הרשויות המקומיות: את הממשלה, את רשות החשמל ואת המפעילים הפרטיים, על מנת שיהיה יותר קל ובעוד כמה שנים נראה בגוש דן אך ורק אוטובוסים עירוניים חשמליים".

 

דפנה אורבך בירן, שותפה במשרד אורבך הלוי מהנדסים ואדריכלים, הדגישה את החשיבות של גוף־על שיתכלל את נושא התכנון והתשתיות בצורה נכונה ועם מבט קדימה אל העתיד. "הכל צריך לבוא מלמעלה. עד שלא יתחילו לתכנן נכון, למשל שתהיה תחנת רכבת במרכז העיר ולא יצטרכו לחפש פתרונות איך מגיעים אליה מפה ומשם, אנשים ימשיכו לנסוע לעבודה ברכב שלהם גם בעוד 20 שנה. הישראלי הוא צרכן חכם וגמיש, מה שנכון לו הוא עושה. ביום שזה יהיה נכון ונוח לו לקחת רכבת או אוטובוס, זה מה שהוא יעשה", אמרה. "לא יכול להיות שכבר למעלה מעשור לא מצליחים לחשמל את רכבת ישראל שהיא גוף ששייך למדינה. עד שלא יהיה גוף מתכלל אחד שיראה את זה מלמעלה עד למטה, המצב לא ישתנה".

 

פתרון נוסף הוא כמובן תחבורה שיתופית, קונספט שהולך ותופס תאוצה בעולם אך בארץ נדמה כי הוא מעט מדשדש. קארן שיף, סמנכ"לית שיווק ב־CAR2GO, אמרה כי "האקסיומה שהצרכן הישראלי מחובר לרכב הפרטי שלו נסדקה בשנים האחרונות, אנחנו רואים את זה באימוץ הולך וגדל של פתרונות תחבורה אלטרנטיביים. אנחנו הולכים יותר ברגל, רוכבים יותר, נוסעים יותר בתחבורה ציבורית. בחיפה ונתניה כל הרכבים השיתופיים שלנו הם חשמליים, כולל עמדות טעינה, וכל רכב שלנו משרת היום כ־40 משקי בית, מה שאומר בעצם פחות זיהום ויותר חניות. הצרכן הישראלי מחפש ביטחון, וככל שיהיו יותר פתרונות, הוא ירגיש יותר בנוח לשחרר את הרכב הפרטי שלו. אנחנו רואים את הדורות הצעירים ה־Z וה־Y שלא מחפשים להיות בעלים של שום דבר, ומעדיפים לצרוך שירותים ולא דברים, ובמקביל הדורות הוותיקים יותר הולכים ומוותרים על הרכב השני, זה אומר חיסכון של כ־2,500 שקל בחודש למשפחה, זה המון".

 

"צריך ש־5% ישנו הרגלים"

 

אחד הפרויקטים המסקרנים בתחום הוא "אלטרנתיב" בהובלת חברת נתיבי אילון שהוא למעשה המשך של הניסוי "נעים לירוק". "אנחנו מגייסים בימים אלה 100 אלף מתנדבים שכל אחד מהם יקבל תקציב רעיוני של 4,500 שקל, ובמשך שנה נבחן את השימוש של כל אחד ברכב הפרטי שלו מתוך שאיפה לראות שינוי בהרגלי הנסיעה בשעות העומס למרכזי הערים. בסוף השנה המתנדבים יקבלו את הכסף שיישאר בקופה שלהם ישירות לחשבון הבנק", הסביר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון. "בניסוי שערכנו ראינו ש־15% מהמשתתפים שינו את הרגליהם בזכות התמריץ הכספי. מספיק ש־5% מתוך המשתתפים בפרויקט ישנו את ההתנהגות שלהם וכבר נרגיש הקלה בגודש בכבישים. אנחנו צריכים בתור חברה לעשות סוויץ' בראש. התחבורה הציבורית והנסיעות השיתופיות צריכות לבוא על חשבון הרכב הפרטי".  

 

 צילום: אלירן אביטל

משתתפי פורום הרכב והתחבורה:

 

שורה עליונה מימין לשמאל:

רוני סרי, מנכ"ל, ברן ישראל אילן אלקובי, בעלים, רם-שן שירותים והשקעות, אליאס עזאם, ראש תחום כלכלה, משרד התחבורה, איתמר בן-מאיר, מנכ"ל, חברת נתיבי אילון, משה מנו, יו"ר, מנו ספנות, אריאל שרייבר, סמנכ"ל אגף מכירות שיווק ושירות,דן אנד ברדסטריט, יעקב דיין, בעלים, טרייד מוביל, עומר זוהר, מנכ"ל, פנדן-תחבורה מתקדמת, אורי סירקיס, מנכ"ל, ישראייר תעופה ותיירות; גיל סתיו, סמנכ"ל מכירות ושיווק.

 

שורה תחתונה מימן לשמאל:

שי סיידון, סמנכ"ל שיווק ומכירות, קפיטל KLS , דורון ודאי, מנכ"ל, BYD שלמה מוטורס אוטובוסים חשמליים, אריק אבוטבול, מנהל אגף ניהול ובקרת תנועה, נתיבי ישראל, גיא בלנקשטיין, מנכ"ל, פסיפיק רכב ותחבורה, מוטי ברטון, מנכ"ל, הליסינג הפרטי, קבוצת שלמה, מיטל להבי, סגנית ראש העיר וממונה על תחום התחבורה בינוי ותשתיות, עיריית ת"א; קארן שיף, סמנכ"לית שיווק CAR2GO מקבוצת שגריר; ערן וקנין, יו"ר, חברת דלק טן, אייל זבידה, מנכ"ל, שלמה זבידה אחזקות, דפנה אורבך-בירן, שותפה, אורבך הלוי מהנדסים ואדריכלים, שלי אוחובסקי, מנכ"ל, פרי ירוחם - חברה לרכב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x