MusicTech
"אנחנו מאפשרים לכותבים מת"א להגיע למישהו בארה"ב בתעשיית המוזיקה"
מתן קולנשר ועברי לידר, שותפים בחברת MY PART בכנס When Technology Meets Music" של כלכליסט ובנק לאומי בבית ספר רימון למוסיקה: "אנחנו מנסים לייצר פלטפורמה שעובדת עם שומרי הסף, אך מאפשרת להם להתמודד עם הדברים שמגיעים אליהם"
"אחרי שבע שנים ביחידה 8200 הגעתי לרימון למגמת כתיבת שירים והלחנה. נחשפתי למשמעות של מה זה לכתוב שיר, עם שותף ששמו עברי לידר. אני גם שותף של אריאל גדילוב, רוני וונס וגם אוון בוגרט. כיום רוב הטכנולוגיה עוסקת בזמר ובלהקה. אנחנו רצינו לפתור בעיה של כותבי שירים - כיצד אפשר לדאוג שהכותבים יצליחו לגלות את השיר למי שצריך. זו הבעיה שבאנו לפתור וכתבנו פלטפורמה שזכתה באקסלרטור מאס צ’אלנג’". כך אמר מתן קולנשר, שותף ב-MY PART בכנס when technology meets music של כלכליסט ובנק לאומי בבית ספר רימון למוסיקה.
לדברי קולנשר, "אנחנו יכולים לומר עד כמה הסיכוי של שיר נתון יכול להתאים בין כותב שירים לתעשיה. אנחנו יכולים לאפשר לכותבים מתל אביב להגיע למישהו באמריקה בתעשיה. עד כה גייסנו 1.3 מיליון דולר”.
לדברי לידר, "אני מכיר בעיות בתעשייה הזו, יש בעיה מהצד של היוצרים, גם החזקים שבהם. כל אמן גדול וחזק ככל שיהיה צריך שיר טוב. התוכן הוא המלך ואנו עסוקים כל הזמן בחיפוש תוכן. אם נצליח לייצר תוכן ברמה גבוהה אז כל היתר פשוט, אך כמובן שלא קל לכתוב שיר טוב, זו מלחמה. אנו אוהבים לחשוב על אותו אדם שלמד או לומד מוזיקה, וכותב שיר אחד טוב, שיר מדהים שיכול להיות להיט של הזמרת אדל, אך מה לעשות שהוא לא יגיע, כי יש שומרי סף.
"אנחנו מנסים לייצר פלטפורמה שעובדת עם שומרי הסף, אך מאפשרת להם להתמודד עם הדברים שמגיעים אליהם. ממש כעת בחוץ הגיע אלי בחור צעיר, אמר לי שהוא כתב לי שיר וביקש רק שאשמע אותו. אנו יכולים להציע לו פייסבוק או דברים אחרים אך זו לא פלטפורמה שמכוונת לדברים האלה. בעולם יש עשרות אלפי צעירים שרוצים לכתוב לאמן שירים, והם יגיעו כנראה רק לעוזרת האישית של איש ההפקה הבכיר. הסיכוי אפסי מאוד. אנחנו מנסים לייצר פלטפורמה שתפתור את הבעיה. הפלטפורמה הזו, MY PART, מאפשרת לכל אמן, מכל מקום, להעלות יצירות עבור אמנים שרשומים בפלטפורמה. יש לנו סוג של טינדר מוזיקלי, אנחנו עוברים על חומרים ששולחים לנו, עבורנו, בשבילנו”.
לדברי קולנשר: “ניסינו את זה עם עברי לידר וקיבלנו עשרות אלפי יצירות, הוצפנו. ואנחנו מיישמים כאן פתרון, אנו מסתכלים על הדברים שהם הנשמה של השיר - המילים, ההרמוניה, המלודיה ומבנה השיר. אלה דברים שיוצרים לא יודעים ואנו יכולים עם בינה מלאכותית לנתח אותם וכך למיין אותם ולהתאים לאמן, כאן אנו משלימים פלטפורמות כמו כוכב נולד. לדוגמה, יש לנו כ-300 פרמטרים שאנו מסתכלים עליהם בכל אחד מהתחומים החשובים. אנו יודעים לנתח למשל את המאפיינים של מילים של שיר.
לדברי לידר: "יתכן שמבחינת אמן זה נשמע מעט מוזר, אולי ממוחשב, אך אני השתמתי בזה ועשינו פיילוט. אני מתעניין בשירים שאנשים שולחים לי, ועדיין כשמגיעים אלי 1,600 שירים, אני ניצב בפני בעיה, היכולת שלי מוגבלת מבחינת תשומת הלב. המערכת לא מעיפה שום דבר. בגדול, הדרך בה המערכת מסדרת את השירים לפי הרלוונטיות שאני הגדרתי, היא נוחה. אני מצאתי למשל שישה שירים שאני מאוד אוהב ואני מייצר להם המשכיות”.
לדברי קולנשר: “אם נשלח לאריק איינשטיין שיר על כדור-רגל, הוא יאהב אותו. אמנים אחרים, לא היו אוהבים. זו התאמה אישית. יש לנו גם מערכת שעושה שימוש באלמנטים תרבותיים. אנחנו מזהים את זה, אנחנו מזהים אקורדים, וכמה מורכב השיר, אלה דברים שניתן לראות בזמן אמת וניתן לנתח אותם כדי להשיג התאמה מרבית. למשל, אם אני מגיש שיר לביונסה במנעד של חצי אוקטבה, הוא לא יהיה לה רלוונטי כי היא לא שרה כך, אנחנו יודעים לנתח את זה לפי מונחי שפה מוזיקלית. אנו לא מלחינים מוזיקה, רק מסתכלים עליה בעיניים אובייקטיביות כדי להבין עד כמה השירים האלה מתאימים. והצעד הבא שלנו הוא החזרת משוב לאמן, כלומר לומר לו מה לעשות כדי שיתאים יותר לאמן, וגם לכוון את האמן למאמן שיסביר לו מה לעשות. הסיפור של שיר אינו אם הוא טוב או לא, אלא הקונטקסט, האם השיר מתאים לאמן. כיום בתעשייה יש כסף רב, ואנו מתעניינים בלהסתכל עמוק לתוך השירים ולתת להם הזדמנות להגיע ישר לקדמת הבמה”.