ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 כנס המסים BDO TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה 2024 Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי Tech TLV 2025 הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי תחזיות 2025 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

MusicTech

יואב קוטנר: "ההתפתחות הטכנולוגית העלימה את הרומנטיקה של המוזיקה, וזה משפיע גם על היצירה עצמה"

העורך המוזיקלי ושדרן הרדיו אמר את הדברים במסגרת פאנל שהתקיים תחת הכותרת "שינויים בהרגלי הצריכה: מי מנצח בקרב על הפלייליסט" בכנס When Technology Meets Music של כלכליסט ובנק לאומי בבית ספר רימון למוסיקה. בפאנל לקחו חלק גם מנהל גלגלצ נדב רביד והבעלים של טדי הפקות טמירה ירדני

עדי ברק 16:3713.05.19

 

"אם אני מוזיקאי שרוצה לעשות את המוזיקה שלו, ואני יודע שהקריטריון העיקרי הוא הרבה השמעות, אז אני אעשה משהו שיביא הרבה השמעות. הדור הקודם בחיים לא חשב על דבר כזה במערך השיקולים שלו" - כך אמר היום (ב') העורך המוזיקלי ושדרן הרדיו יואב קוטנר, בפאנל שהתקיים תחת הכותרת "שינויים בהרגלי הצריכה: מי מנצח בקרב על הפלייליסט" בכנס when technology meets music של כלכליסט ובנק לאומי בבית ספר רימון למוסיקה. בפאנל, אותו הנחתה כתבת הטכנולוגיה של כלכליסט הגר רבט, לקחו חלק גם מנהל גלגלצ נדב רביד והבעלים של טדי הפקות טמירה ירדני.

 

לפי דו"ח שפורסם בארה"ב, בשנת 2018 עמדו ההכנסות מסטרימינג על 7.4 מיליארד דולר - צמיחה של 30% לעומת השנה הקודמת; הסכום הזה מהווה 75% מכלל ההכנסות בתעשיית המוזיקה האמריקאית. ההכנסות מהורדות של מוזיקה מהוות 11% מהכנסות התעשייה כולה, בעוד שהמכירות הפיזיות אחראיות ל-12.

נדב רביד נדב רביד צילום: אוראל כהן

 

כיצד מגלים מוזיקה חדשה ואמנים חדשים בעולם הזה? לפי נדב רביד, "המוזיקה שאוספים, מסננים ונחשפים אליה היא גם פונקציה של עבור מה מחפשים אותה. מבחינתי זה היה שילוב של הדברים המקצועיים שעושים לבין האהבה האישית שלי. אני עושה את שני הדברים האלה במקביל. בגלגלצ יש הרבה חומרים שנשלחים ויש שם תהליך ארוך ומובנה, מאזינים לכל שיר ובודקים מה מתאים לשידור בתחנה. מעבר לזה, המלצות של חברים, סטרימינג, רשותות חברתית. הסוד הוא להיות סקרן, ולא להסתמך רק על יחצנים".

 

טמירה ירדני: "אנחנו מרימים כל אבן. הכוכב הבא לאירוייזיון וקדם כוכב נולד. נכון, אנחנו מסתכלים בכל המקומות העכשוויים שמייצרים מוסיקה אבל בסופו של דבר די מכתתים רגליים ומקשיבים להרבה אנשים. הרבה פעמים דברים ששולחים ביוטיוב לא דומים בכלל לאיך שהאמן מופיע באמת. בעקבות כוכב נולד - אני הייתי כל כך גאה שילדים שרים שירים של נעמי שמר או 'הנני כאן', זה יצר שיח אחר, טוב יותר. זו תוכנית בידור טובה ומצחיקה. אם היא לא היתה כזו, היתה יורדת מהבמה. השוק באמת השתנה מבחינת הצריכה של המוזיקה. עם זאת, יצאו מזה זמרים. מגלים אנשים כמו נטע ברזילי, ורבים אחרים שהם ראויים. אנחנו מצליחים לשמור על העניין של המוזיקה ובלי זה לא היינו קיימים".

 

בפאנל: טמירה ירדני ויואב קוטנר בפאנל: טמירה ירדני ויואב קוטנר צילום: אוראל כהן

 

יואב קוטנר ביקש לשנות את הנושא ולקחת אותו לכיוון אחר. "אני מרגיש שרוב השיחה היא לא על מוזיקה אלא יותר על תעשיית המוזיקה ועל שיווק שלה. אני ניגש לעניין ממקום אחר לגמרי. בשבילי מוזיקה היא קודם כל תקשורת. בכל יום הולדת של אישתי אני נותן לה CD. מה אני אביא לך? Mp3? אלי זה מיושן. ההתפתחות הטכנולוגית העלימה את הרומנטיקה של המוזיקה, וזה משפיע גם על היצירה עצמה". קוטנר הסביר כי "הטכנונלוגיה מגבילה את האמנים, או לפחות את אלה שרוצים להצליח. המתח הזה קיים בכל אומנות, גם בקולנוע ובטלוויזיה".

 

"אז מה אם המודל העסקי מתפורר?"

 

נדב רביד טען ש"הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד לעשות היום מוזיקה. אז מה אם המודל העסקי מתפורר. בין אם אמן רוצה לעשות משהו אומנותי או משהו מסחרי, הטכנולוגיה מאפשרת לה להגיע לכולם. גם דברים שבעבר היה להם קהל מצומצם מאוד, יכולים לצמוח מפרספקטיבה של זמן". קוטנר השיב כי "הטכנולוגיה ניסתה לשפר את איכות המוזיקה כך שתהיה הכי קרובה להופעה חיה, אבל מאז ה-mp3 האיכות מתכווצת. זה טוב לעסקים, אבל האיכות פחות טובה - ויש לזה הוכחות מדעיות. לא רבים שמים לב, אבל זה משפיע. אמרו כאן שהקריטריון להצלחה היא כמות ההשמעות - אבל זה משפיע על היצירה. אריאל הורוביץ הוציא תקליט, נניח שזה עלה לספוטיפיי, אפילו אם יושמע 100 אלף פעם הוא ירוויח 100 שקל. הפרנסה של מוזיקאים בהשפעת הטכנולוגיה הלכה קיבינימט, אלא אם הם מוכרים 100 מיליון השמעות".

 

פאנל בהנחיית הגר רבט: יואב קוטנר, טמירה ירדני ונדב רביד פאנל בהנחיית הגר רבט: יואב קוטנר, טמירה ירדני ונדב רביד צילום: אוראל כהן

  

"גם ב'מהפיכת הקומפקט דיסק' - בשנת 82' הראו את זה ב'זהו זה' – בהתחלה לא ידעו איך לעשות את הדברים מספיק טוב", הסביר קוטנר. "גם בסטרימינג אנחנו באמצע מהפיכה. אני אומר לכם כחובב מוזיקה: המעטפת חסרה, ולא במובן של צילום העטיפה; אני בא לתוכנית ושומע סולו גיטרה בפורמט mp3 – אין אינפורמציה. לא יודעים מי כתב ומי הלחין. כשמוצאים תקליט, מיד יודעים. היום – הערך המוסף הולך ומידרדר, וזה מאוד מאוד חסר. זה אפשרי מבחינה טכנולוגית אבל מייקר את הסיפור".

 

ירדני טענה בתגובה כי "יש צורות רווח אחרות לאמן, שמופיע כתוצאה מזה שהשיר שלו מושמע. יש שמרוויחים יותר ויש שמרוויחים פחות. בתחילת הדרך יהודית רביץ הביאה 17 איש למופע שלה. ואפשר לקבל אינפורמציה תוך שניה. זו רק פעולה קטנה". קוטנר: "למה אני צריך לעשות גוגל תוך כדי שאני מקשיב? אני קורא לתעשייה לשפר את המוצר, ויפה שעה אחת קודם".

 

לשאלה כיצד יכול הרדיו להתחרות בעידן הספוטיפיי והפנדורה השיב רביד: "אנחנו חיים בתקופה מדהימה לכל מי שעובד במוזיקה. עצם זה שכל המוזיקה נמצאת בקצות האצבעות שלנו וכל אחד יכול לשמוע פלייליסטים ולחקור ז'אנרים – זה מדהים. כשאני חושב על עצמי בתור מתבגר, אז כמות האינפורמציה היתה מוגבלת, אני חושב שהיום – זה גן עדן. איכות השמע של קסטות היתה נמוכה בהרבה.

 

בשנות ה-80 היה פורמט רדיופני שנקרא תסכית, בשנות ה-90 זה דעך, והיום הפודקאסטים בזינוק. לרדיו יש אתגר: אם התחנות ישדרו מוזיקה ברצף, בלי פרסומות – ספוטיפיי תיתן פייט ותנצח; רדיו לא יכול לתת תחרות, כמו שדיווחי תנועה פעם ב-20 דקות לא יכולים להחליף את וויז. מה כן צריך לעשות? לשים דגש על הגורם האנושי. לא בהכרח מי שמומחה ובקיא בכל האמנים שהוא מנגן ומשמיע, אבל אולי מישהו שיודע לרגש את המאזינים, להצחיק אותם. מעבר ללומר מה השעה ולומר יאללה בואו נשמע עוד שיר. רק ככה הרדיו יוכל להישאר רלוונטי גם בדורות הבאים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x