ענף הבניין גבה 14 הרוגים מתחילת 2019 - עלייה ממוצעת של 20% מ-2016
לפי נתוני "קו לעובד", רק 7 תקנים מתוך 60 הוקצו להגברת הפיקוח על אתרי הבנייה. מינואר לא פורסם באתר מינהל הבטיחות שום קנס אחד חדש שהוטל על קבלנים
מתחילת השנה ועד חודש אפריל 2019, נהרגו 14 עובדים בתאונות עבודה בענף הבנין ונפצעו 57 עובדים באורח בינוני וקשה, כך עולה מנתונים של ארגון "קו לעובד". מדובר בעלייה של 20% בממוצע בהיקף ההרוגים לעומת השנים האחרונות מאז 2016. (2016 - 11 הרוגים, 2017 - 12, 2018 - 12).
- שני הרוגים באתר בנייה בחריש: נפלו מהקומה השביעית בבניין
- יו"ר הוועדה לביקורת המדינה נגד ההסכם שמטיל קנסות על פועלי הבניין: נתגייס לסייע לכל עובד שיוטל עליו קנס
- קבלני שיפוצים מתנגדים לתקן הפיגומים האירופאי שמקודם ע"י משרד העבודה
ב"קו לעובד" סמנים את הכשלים העיקריים שהובילו לכך. לפי המידע שבידם, במינהל הבטיחות איישו 7 תקנים בלבד מתוך ה-60 שהוקצו לו להגברת הפיקוח בבנייה בנובמבר 2018. ההסכמות התקבלו יחד עם הסתדרות העובדים לשם הגברת הפיקוח והאכיפה בענף הבנייה, אולם, עד כה לא אייש מינהל הבטיחות במשרד העבודה את רוב רובם של 60 התקנים שהוקצו לו, ורק ב-17 באפריל הודיע המשרד כי נקלטו לעבודה 7 מפקחים חדשים עבור מחוז ירושלים. המשמעות היא ש-53 תקנים מתוך ה-60 טרם אויישו. תקנים אלו מתווספים לכ-20 תקנים ריקים מזה שנים במינהל הבטיחות והכוללים 6 תקנים עבור מפקחים בענף הבנייה. היקף מפקחים זה מאפשר תדירות נמוכה של ביקורי מפקחים באתרים - רק אחת לשנתיים וחצי עד שלוש שנים לכל אתר (לפי דוח המבקר).
עוד נכתב, כי בנוסף להגברת הפיקוח, תוספת התקנים היתה אמורה לשפר את אופן הפעלת מנגנון הקנסות, כלי הרתעה שהופקד בידי המינהל בזכות תיקון לחוק בינואר 2018. אולם מתחילת השנה לא פורסם באתר מינהל הבטיחות ולו קנס אחד חדש שהוטל על הקבלנים בגין ליקויי בטיחות, והקנס האחרון שהוטל היה באוגוסט 2018.
תוספת 60 התקנים כוללת גם תקנים עבור חוקרים במינהל הבטיחות שתפקידם לחקור תאונות עבודה ועבירות בטיחות שאינן נחקרות ו/או אינן בסמכות משטרת ישראל. מאז 2018, יחידת החקירות במינהל הבטיחות לא מנהלת חקירות כלל, ועוסקת בתיקים ישנים בשל מיעוט החוקרים במינהל. כיום נותרו במינהל 2 חוקרים בלבד מאז הועברו 3 חוקרים ליחידת המשטרה 'פלס'. עוד נכתב לגבי יחידת 'פלס' בלהב 433, המשותפת למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה, כי מאז תחילת 2019 חקרה רק תאונה אחת.
נושא נוסף שעולה מהדוח הוא פעילותו של רשם הקבלנים, רק לאחרונה החל רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון להשתמש בסמכותו הקבועה בחוק רישום הקבלנים והזמין חברות קבלניות לישיבות שימוע. עד כה נשללו רשיונותיהם של שני קבלנים בלבד: "מורשד גלובוס פיקוח ובנייה בע"מ" ו"פרנאס פרנאס בע"מ". מ"קו לעובד" נמסר, כי שני מקרים בודדים אלו לא יכולים לפצות על עשרות שנים של הזנחה בהם משרד רשם הקבלנים לא נקף אצבע. על
מנת לחולל שינוי אמיתי וליצור הרתעה אפקטיבית בקרב ציבור הקבלנים, על הרשם לפעול במהירות ובנחישות, כך שלא להסתפק במקרים בודדים ו/או 'הנוחים' שבהם מעורבים חברות קבלניות שבקושי מוכרות בענף.
ב"קו לעובד" סבורים כי על מנת לעצור את התאונות יש לסגור אתרים מסוכנים ל-30 ימים לפחות בניגוד לצווי הסגירה הנוכחיים שסוגרים את האתרים לימים ספורים בלבד, עד שהקבלן מודיע על תיקון ליקויים.
נקודה נוספת היא חובת התקנה של רשתות למניעת נפילה – זאת לאור העובדה כי למעלה מ-60% מתאונות העבודה מתרחשות עקב נפילה מגובה. נקודות נוספות שלפי חוות דעתם יש לנקוט בהן: חובת הכשרות עובדים בתחום הבטיחות, לקיחת אחריות על ידי הרשויות המקומיות בנושא הצבה ומיקום של עגורני צריח, זירוז החלת התקן האירופי לפיגומים דרך סיוע בסבסוד (באחריות האוצר), קביעת מחיר סף (מינימום) למרכיב הבטיחות במכרזים ציבוריים, תיקון חקיקה מיידי המחיל ומרחיב את האחריות בתחום הבטיחות גם על היזמים.