פרשנות
מהפכה באינסטגרם: הלייקים יוסתרו, ותחרות הפופולריות תוקפא
הרשת החברתית בוחנת בקנדה תכונה יוצאת דופן, שתמנע מהגולש להציג לאחרים כמה לייקים קיבל, מה שיוכל לעזור לקהל פשוט להתמקד בתוכן. מה עומד באמת מאחורי המהלך הזה, שהוא כל כך לא טיפוסי עבור הנהלת החברה?
הנהלת פייסבוק הפתיעה את העולם אתמול (ג'), כשחשפה ניסוי שהיא עורכת בקנדה, במסגרתו יפסיקו פוסטים באינסטגרם להציג את מספר הלייקים. מדובר בניפוץ של כללי המשחק: במקום תחרות הפופולריות בה הורגלנו, יוכל המשתמש לנטוש את המירוץ ופשוט ליהנות מהדרך - לצפות בתמונות מעניינות, סטוריז וסרטונים - מבלי שמניין האחרים שצפו יוצג לקהל.
- לא על הלייקים לבדם: פייסבוק חושפת עיצוב חדש ושינוי בתכונת הקבוצות
- הפוסט הראשון של ה-CIA באינסטגרם - סוג של כתב חידה
- קנס של 5 מיליארד דולר לפייסבוק? כסף קטן, עונש חסר תועלת
במובן מסוים, זו ההחלטה הכי לא-פייסבוקית שיכלה ההנהלה לקבל. מזה שנים שבכירי החברה לשעבר מכים על חטא ונחשפים באומרם שתחרות פופולריות היתה הרעיון בבסיסה של הרשת החברתית, שבלעה את אינסטגרם והחדירה אותה גם לשם: גולש מקבל לייקים ומרגיש בעל ערך, ואז יעצים את פעילותו המקוונת כדי לצבור עוד לייקים ולקבל עוד ועוד אישורים אובייקטיביים לערכו. מין לולאת דופמין שכזו, אחת שחזקה יותר מההגיון שמזהיר מפני הניצול בידי מפרסמים, גורמים פוליטיים ואחרים.
כך נבנו פייסבוק ואינסטגרם כקזינו: חלק מהגולשים זוכים לאהדה ומבסוטים, חלק מאבדים אותה ובוכים - והבית תמיד מנצח. ועל כן, קצת מוזר לראות את הניסוי הקנדי.
ככל הנראה שהוא נערך דווקא באינסטגרם משום שזו פלטפורמה של פייסבוק בה יש שיעור גדול מאוד של קטינים וצעירים - ובהתאמה, גם הרבה בריונות-רשת, כשלייקים וצפיות הם כלי לדירוג חברתי בכיתה, בשכבה ובשכונה.
האם יתכן שהחברה הבינה את אחריותה לבריאותם ושלוותם של המשתמשים, ועשתה צעד ענק אל עבר עולם בו הרשת החברתית תורמת לנו ולא רק ניזונה עלינו? לא הפעם; למעשה, מדובר בתכסיס מתוחכם מאוד שנועד לאפשר לה להמשיך את תחרות הלייקים ולהעצים אותה, על אף לחצים רגולטוריים.
הסרת תצוגת הלייקים לא היתה רעיון של פייסבוק עצמה: לאחרונה דרשו ממשלות כבריטניה מהחברה לצמצם חשיפת תוכן שפוגע בקטינים, ואף קראו לחסום את כפתורי הלייק עבור בני פחות מ-18. הקריאה אינה בגדר חוק, אך פייסבוק לא חיכתה - ומיהרה להודיע על בחינת התכונה בקנדה. למה לא בבריטניה עצמה? כדי שלא לאפשר למחוקקים לדרוש פיקוח ובקרה משלהם על הניסוי. השוק הקנדי נוח יותר מבחינת החברה; אמנם גם בו נשמעו קולות שקראו להגביל אותה ולשפר את המאבק בתוכן פוגעני, אך הקולות פחות אגרסיביים.
פייסבוק ואינסטגרם, מטבע הדברים, לא רוצות לסיים את הרדיפה אחר הלייקים; היא מייצרת יותר אינטראקציות ולכן מאפשרת לכרות יותר מידע אישי בשל ניתוח אופי האינטרקאציות הללו - ובהתאם, לשפר מיקוד של חבילות פרסום ולייקר אותן. איך יוכלו להוריד מגבן את המחוקקים? הטריק של הנהלות פייסבוק ואינסטגרם נשען על אלמנט קריטי אחד: הניסוי אינו וולנטרי.
החברה פשוט חוסמת את תצוגת הלייקים של המשתמשים, מבלי לשאול אותם אם הם מרוצים ממירוץ הלייקים או לא; לא התקבלה הודעה מוקדמת, הניסוי הוחל. בניגוד לבחינת פיצ'רים סטנדרטית, בה מקבל משתמש משהו חדש, פה לוקחים ממנו משהו ישן. המהלך הזה צפוי לעצבן הרבה מאוד בני נוער, שכל המארג החברתי שלהם מושפע מלייקים ומתחרות הפופולריות של אינסטגרם ודומותיה.
כנראה שהרשת החברתית בונה על הזעם הזה, אותו תגייס לטובתה בבואה בפני המחוקקים. היא תוכל לטעון שהמשתמשים לא רוצים לוותר על הלייקים, ושאם יוכרחו לציית - תתבצע פגיעה בקהל הרחב. יש להניח שבימים הקרובים תישמע זעקת המשתמשים, לשמחת צוקרברג ושותפיו. לצערנו, החברה מצהירה שוב ושוב שפרטיותנו חשובה לה, אך פעולותיה רק שותות עוד ועוד מידע, כששורת הרווח תמיד תבוא לפני כל שיקול אחר.