$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

דו"ח אפל: טריקים של סוחרי מכוניות והסתמכות על השירותים המקוונים

החברה אמנם רשמה ירידה מהותית במכירות האייפון, אך הצליחה להימנע מנפילה קשה הודות למהלכי תמחור גמישים. בחזית הדו"ח הרבעוני האחרון שלה עמד הטיפוס בהכנסות משוק השירותים המקוונים, שצפוי להפוך למנוע רווח מרכזי עבורה - מה שיוכל אולי להוזיל בעתיד את האייפון

רפאל קאהאן 12:0901.05.19

אפל סיימה את הרבעון האחרון פחות טוב משהתרגלו משקיעיה לראות; החברה לא הצליחה להצמיחה משמעותית את מכירותיה - בעיקר בגזרת האייפון, אבל גם חטיבת המק לא הציגה מספרים מרשימים. לעומת זאת, מכירות האייפד, שעוני האפל ווטש ואוזניות האיירפודס הפתיעו לטובה; מכירות שני המוצרים האחרונים הזניקו את הכנסות החברה ממחשוב לביש ל-5.12 מיליארד דולר לעומת 3.94 מיליאררד בתקופה המקבילה אשתקד.

 

 

הירידה במכירות האייפון לא הפתיעה אף אחד; ישנה האטה מתמשכת בשוק המובייל, ממנה נפגעות כל היצרניות. עוד לפני כמה שבועות פרסמה סמסונג אזהרת רווח בשל ירידה בביקוש למסכים ולשבבים שלה, והיא אחת הספקיות המרכזיות של אפל, כך שהכתובת היתה על הקיר. אפל נערכה לירידה האמורה; המנכ"ל טים קוק הסביר במהלך שיחת המשקיעים שקידם תוכניות טרייד אין למכשירים תוך שהיא מאפשרת החזרים גדולים יותר על מכשיר ישן בשווקים מסוימים, בידיעה שתהיה פגיעה בשולי הרווח. ואולם, המהלך איפשר להגדיל את המכירות אל מעבר לציפיות האנליסטים. במקביל, סיפקה תכניות מימון חדשות למכשירים ונהנתה מהירידה של המע''מ בסין. כל המהלכים האלה, שהיו נראים מאוד טבעי במגרש למכירת מכוניות משומשות, הוכיחו שכשאפל רוצה היא יודעת גם ללכלך את הידיים כדי לצאת מהבור.

 

 

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק

 

 

 

המספר שמדגישים באפל הוא שולי הרווח הגולמי של חטיבת השירותים, וזה לא מפתיע: שהנתון הזה נמצא בעלייה עם 63.8% לעומת 61.6% שנה קודם לכן. זאת, לעומת הנתון המקביל בתחום החומרה שדווקא מצטמק ועבר מ-33.8% בשנה שעברה לכ-31.2% השנה. העליה במחירי הרכיבים כנראה מהווה חלק ניכר מהסיפור כאן ולאפל קשה יותר להוציא שולי רווח גבוהים ממכשירים, שנעשים מתוחכמים ויקרים לייצור ולפיתוח. הוצאות המו''פ שלה למשל הגיעו לכ-7.85 מיליארד דולר - זינוק של כ-15.7% במהלך שני הרבעונים האחרונים.

 

אירוע החשיפה האחרון של אפל התמקד בשירות הסטרימינג שלה וכן בשירות גיימינג חדש. עם זאת, עדיין לא חשפה מתי שירותים אלה יהיו זמינים לקהל הרחב וכמה יעלו. עם זאת, אפל צריכה להתחרות בשירותי סטרימינג של נטפליקס, הולו וכעת גם דיסני ויוטיוב. כל אלה לא מחכים לה ולמרות המיצוב המעולה של התכנים שהציגה, אפל תצטרך להיאבק ברצינות אם היא תרצה לשכנע את הצרכנים להצטרף לשירות שלה. גם שירות הגיימינג שחשפה לא הרשים בלשון המעטה והתברר כסוג של מנוי במסגרתו משתמשים יוכלו לקבל גישה לכ-100 משחקים בלעדיים ומקוריים. אך אלה לא מתקרבים לכותרים החזקים של קונסולות האקסבוקס של מיקרוסופט או הפלייסטיישן של סוני או אפילו לשירות הסטרימינג למשחקים שגוגל חשפה לפני כחודש וחצי ויפעל על תשתית של יוטיוב גם באייפון ובאייפד.

 

 

שירות הסטרימינג +TV שירות הסטרימינג +TV

 

   

ההתמקדות של אפל בתחום השירותים עשויה להוביל לירידה מסוימת במחירי המכשירים שלה או לפחות בהרחבת ההיצע למכשירים זולים יותר: החברה מחזיקה כיום בכ-390 מיליון מנויים משלמים על שירותיה, צמיחה של כ-30 מיליון משתמשים ברבעון האחרון. עם זאת, יש לה עדיין פוטנציאל לא ממומש של כמיליארד משתמשים שמחזיקים במכשיר שלה והיא תשאף להגדיל את המספר הזה בהתמדה. 

 

 

 

אם אפל תקצץ עוד בשולי הרווח של האייפון יכול להיות שזה יסמן לשוק המובייל מגמה חדשה - אך בניגוד לאפל ולגוגל - לרוב היצרניות אין שירותי ערך מוסף גלובליים. אמנם היצרניות הסיניות מחזיקות כאלה בסין - אך נדיר שהם זמינים במערב. סמסונג עדיין לא הצליחה ללמד את הסייענית החכמה ביקסבי שפות נוספות מעבר לקוריאנית ואנגלית ואמזון לא הצליחה עדיין לדחוף את אלקסה למכשירי סמארטפון כתחליף לסירי או אסיסטנט. כך שאפל תישאר עדיין שליטה כמעט יחידה בגן בסגור שלה - האסטרטגיה המנצחת שלה מימים ימימה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x