ראיון כלכליסט
"למה גלידה במגזר הערבי? כי יש שם כוח קנייה ענק"
עדי אביטל, מבעלי גלידה גולדה ואניטה, מרחיב את פעילותו בטייבה ורמאללה. בראיון ל"כלכליסט" הוא מספר כיצד פיצח את נוסחת מבנה הסניפים כך שיתאימו לחברה הערבית, מדוע התייאש מהחרדים ומה הוא מחפש באוסטרליה
"רשת שלא תהיה לה דריסת רגל במגזר הערבי תאבד את המומנטום שלה. מדובר ב־20% ממדינת ישראל ואף אחד לא התעסק בו בכלל. אנחנו משקיעים בזה מאמצים כי יש שם כוח קנייה ענק. כל התהליך שקרה במגזר היהודי של התפתחות הנדל"ן ורשתות מזון וקמעונאות - יקרה גם שם", כך מסביר עדי אביטל, מבעלי רשתות הגלידה גולדה ואניטה, את המהלכים העסקיים האחרונים שלו.
- טובת המשק מחייבת השקעה של מיליארדים במגזר הערבי
- הלמ"ס: ל-38% בלבד מהמבוטחים במגזר הערבי יש ביטוח בריאות משלים
- "תפסיקו להתעצל, נסו להכיר אותנו"
בראיון ל"כלכליסט" חושף אביטל את רשת הגלידריות החדשה תחת המותג ג'לטו בוטיק שהוקמה בשותפות עם איש העסקים סעיד עווד. סניף ראשון של ג'לטו בוטיק נפתח בשנה האחרונה בעיר טייבה, וכעת פועלת הקבוצה להרחיב את הפעילות לרשת שתכלול עד סוף השנה חמישה סניפים, בהשקעה של 2.5 מיליון שקל לסניף. בעוד כחודש ייפתח סניף שני של הרשת באום אל פאחם, אותו יוביל הזכיין איברהים בשיר המשמש גם כמנכ"ל ובעלי רושדי תעשיות מזון וטחינה בראכה. וזו רק ההתחלה. אביטל פותח רשת גלידריות נוספת בשותפות עם משפחת בשיר ברשות הפלסטינית תחת המותג GELA שיהפוך למותג הגלידה הרביעי שבבעלותו. משפחת בשיר הקימה את הגלידריה הראשונה בעיר רמאללה לפני כשנה ובחודשים הקרובים ייפתחו שלושה סניפים נוספים ברמאללה תחת GELA.
על פי הערכות שוק גלידריות הבוטיק מגלגל כמיליארד שקל בשנה ונמצא בצמיחה מתמדת, בין היתר בשל צריכת הגלידות הטבעוניות שנמצאות בעלייה בשנים האחרונות.סיבות נוספת לשגשוג בענף הן עלות הקמת הסניפים והרווחיות הגבוהה ביחס לענף המסעדות. המתחרות הישירות של קבוצת אניטה, בבעלות האחים עדי וניר אביטל, הן הרשתות וניליה, אייסברג, דלי קרים, אלדו, לה גופרה, אוטלו, בוזה, סיציליאנה, אנדריי ולג'נדה. הקבוצה שבבעלותה כבר 35 סניפים גלגלה בשנת 2018 מחזור מכירות של כ־50 מיליון שקל והיא צפויה להגדיל את פריסתה ב־20 סניפים נוספים בקרוב.
"לא הצלחנו להבין איך מתפעלים סניף לחרדים"
לדברי אביטל, ההתרחבות לתחומי המגזר הערבי היתה כרוכה בלא מעט מאמצים. "התרבות היא שונה ונדרשנו להתאים את הסניפים לכך. הבעיה במגזר הערבי זה שבנות לא באות לסניפים אם האבא יושב באותו בית קפה. לכן חברנו לסעיד עווד שיש לו הרבה ניסיון במגזר והקשבנו לו. תכננו ובנינו את הסניף במשך שנה. חשבנו איך לגרום לסבא, לאבא ולנכדה להיכנס ביחד לאותו מקום ושכולם ירגישו בנוח. פנינו למובילי דעה במגזר ועשינו עבודה ברשתות. אין במגזר רשתות שפונות לאוכלוסיה מעורבת. רק אם באה משפחה של הורים וילדים הם יושבים ביחד. חברות לא יבואו לבד לאכול גלידה ולשבת במקום. הן ילכו למגזר היהודי. ואת זה הצלחנו לשבור. עשינו תכנון של חנות גדולה עם עמדות ישיבה בתוך נישות, והוצאנו בהתחלה את מכונות הקפה, שמשכו רק קהל של גברים מבוגרים. זה עשה אפקט של וואוו. היום 70% מהקהל שלנו הוא נשים והמקום נותן לכולם חוויה משפחתית".
בניגוד להצלחה במגזר הערבי, במגזר החרדי לא הצליח אביטל לפצח את הנוסחה. "לפני שלוש שנים הקמתי גלידריה שנקראת ICE STORY עם בן דוד שלי שחזר בתשובה. פתחנו סניף אחד ברחוב שמגר בירושלים על 200 מ"ר עם רחבה של מקומות ישיבה שכוללת עוד 200 מ"ר. הסניף עדיין קיים, אבל לא הפך לרשת. במגזר החרדי אין כוח עבודה. יש גם בעיה שגבר לא יכול למכור לאישה ואישה לא יכולה למכור לגבר. לא הצלחנו לפצח את התפעול של
מקום כזה. כל שעתיים סוגרים את הסניף, כי פעם באה קבוצה של נשים ופעם קבוצה של גברים".
עם הפנים למלבורן, אמסטרדם, ניו יורק ומיאמי
לצד המהלכים בארץ נושא אביטל את עיניו לחו"ל. בשלוש שנים האחרונות החלה הקבוצה לפתח את רשת הגלידות מחוץ לישראל. כיום אניטה מפעילה באוסטרליה שלושה סניפים ועד סוף השנה ייפתחו שני סניפים נוספים במלבורן ורנדוויק. באמסטרדם נבנה סניף שצפוי להיפתח ביולי בקרוב ובשנגחאי עתיד להיפתח סניף בחודש אוקטובר בשותפות עם תמיר חייקין, שהיה זכיין של מרקס ברנר באוסטרליה. לדברי אביטל עד סוף השנה ייפתחו שני סניפים גם בניו יורק ומיאמי.
למה דווקא אוסטרליה?
"טיילתי שם אחרי הצבא וגיליתי מדינה חמה שצריכת הגלידה בה עולה. זו מדינה מאוד מתויירת והיתה לנו שם הזדמנות עסקית טובה ולוקיישנים טובים".