אחד מכל ארבעה מבוגרים ויותר משמונים אחוזים מבני הנוער בעולם אינם מבצעים פעילות גופנית, למה זה קורה ואיך ניתן לשנות את תמונה? כל התשובות בכתבה
בשיתוף סמינר הקיבוצים22.04.19מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי היעדר פעילות גופנית הינו אחד מגורמי הסיכון המובילים למוות ואף מהווה גורם סיכון למחלות לא-זיהומיות, כגון: מחלות לב וכלי דם, סרטן וסכרת. מהנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה מבוגרים ויותר משמונים אחוזים מבני הנוער בעולם אינם מבצעים פעילות גופנית במידה מספקת (מתוך דו"ח של מרכז המחקר והמידע בכנסת). מדינות רבות באירופה כבר הבינו מזמן כמה חשוב תחום החינוך הגופני בלימודים כבר מגיל צעיר ובתדירות גבוהה. למרות דו"חות רבים והבנה של המצב – עדיין לא קיים שיפור ניכר במערכת החינוך שלנו. מדוע?
התמקדות בציוני התלמידים במבחני המיצ"ב
אחד מהגורמים שעלו כביקורת על ידי הורים רבים בשנה האחרונה הוא ההתמקדות בבחינות המיצ"ב והצלחת התלמידים בבגרות. הנטייה של בתי הספר להשוות עצמם זה לזה והרצון לנסות ולעלות בדירוג החינוך בישראל ביחס למדינות המערביות המתפתחות הוביל להתמקדות רבה מדי בציונים ובלימודים העיוניים. תחום החינוך הגופני, לעומת זאת, נותר מעט מאחור.
מה קורה בישראל לעומת מדינות אחרות
ניתן להשוות את השעות המעטות המוקדשות היום לחינוך הגופני בישראל מול מדינות כמו רוסיה או מדינות מזרח אירופאיות אחרות המקדישות תקציבים רבים על מנת לחזק את תחומי הספורט והחינוך הגופני. כל זאת מתוך שתי ההבנות הבאות – הראשונה היא היכולת של האתלטים המוכשרים להתבדל בתחרויות עולמיות וכן ההבנה כי גוף בריא יותר מאפשר לאינדיבידואל לתרום יותר בחברה.
איך ניתן לשנות את התמונה?
חלק מהשיפור באחד התחומים הכי חשובים באיכות החיים שלנו יכול להתחיל בנו. כך, לא מעט אנשים שמרגישים תחושת שליחות שבוערת בהם – נרשמים בעצמם ללימודי תואר ראשון בחינוך גופני ותנועה
במחשבה להתחיל את השינוי בעצמם, מהבסיס. כמובן שזה לא מספיק וללא תמיכה אמתית ממוסדות החינוך, לא נוכל להגיע להישגים ולרמת שיפור ניכרת. אלה שמסיימים לימודי חינוך לא יוכלו לבצע שינויים מהותיים (הוספת שיעורי חינוך גופני למערכת השבועית לדוגמה) אך הם כן יוכלו להשריש לתלמידים את החשיבות של הנושא ולהמשיך להציף את הנושא כל הזמן מתוך המערכת. ובמסגרת הלימודים ניתן להתמחות גם בחינוך גופני לגיל הרך ובכך להתחיל להשריש את החינוך לכושר גופני ולאורך חיים בריא מגילאים צעירים ולהשיג אימפקט משמעותי יותר על חיי הילדים.
צילום: pexels
היתרונות הנוספים המסתתרים בשיעורי החינוך הגופני
סטודנטים המתחילים ללמוד היום חינוך גופני יכולים להפוך את התחום לא רק לפעילות גופנית בלבד אלא להפוך למנטורים ממלאי השראה ולהעניק לתלמידים את היתרונות הנוספים של פעילות זו. לדוגמה, המצב המנטלי של אדם במהלך ריצות מרתון יכול להשליך גם על תחומי חייו האחרים – כאשר אינו מוותר ומעלה בהדרגה ובצורה בריאה את מהירות הריצה ואורך המסלול.
בתחומי משחקי הספורט השונים התלמידים לומדים לעבוד זה עם זה בקבוצה תוך התבוננות בתכונות אישיות כמו: תחרותיות, ניסיון להתבלט ויצירת אווירה קבוצתית עמה מזוהים המשחקים בכדורסל או כדורגל וענפי ספורט נוספים.
התחלה של עבודה מרתקת במוסדות לימוד בכל הארץ
לימודי חינוך יכולים להיות ההתחלה של עבודה מרתקת במוסדות החינוך בארץ – החל מגילאי בית הספר היסודי וכלה בתלמידי תיכון. היום, חלק מתוכנית הלימודים בכל מוסד כוללת מספר שעות של חינוך גופני. הביקוש למורים חדשים וצעירים, מלאי אנרגיה וחזון גובר והולך. על מנת להפוך למורה לספורט או לחינוך גופני מעבר לאהבה לתחום צריך להיות גם בעלי כושר טוב וסובלנות רבה.
לסיכום, לתחום החינוך הגופני עדיין יש פוטנציאל רב להתפתחות בארץ. אם תבחרו להרים את הכפפה וללמוד את התחום בעצמכם תוכלו להפוך למאמנים הבאים של תלמידי היסודי, החטיבה והתיכון ולהציג להם את תחום הספורט בדרך חדשה ומרעננת. הפעילות הפיזית תאפשר לדור הצמוד כל כך למסכים ליהנות מאורח חיים בריא יותר לשנים הבאות.
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות