איך הפך ילד בן 8 ממינסוטה לאחת הפנים המוכרות ביותר בסין
בסין מכירים את גאווין תומס בתור “הילד עם החיוך המזויף“. התמונות שלו נשלחות כ-10 מיליון פעם ביום ברשתות החברתיות במדינה, אבל עכשיו אפילו המעריצים שלו קצת מוטרדים
לבוש בסווטשירט אדום הנושא את תמונתו נפגש גאווין תומס בינואר האחרון בבייג‘ינג עם מאות מעריצים נרגשים. הוא חילק להם סוכריות והדגים את כישרון הריקוד שלו והם חגגו את תמונת הסלפי שהשיגו איתו. מאוחר יותר התקבל תומס בן ה-8, תלמיד בית ספר יסודי במינסוטה, בכבוד של כוכבים על השטיח האדום בנשף של סינה וויבו, הגרסה הסינית של טוויטר. הוא הצטלם שם לצד כמה מהסלבריטאים הגדולים בסין וביניהם השחקן והזמר לי יי-פנג ולהקת הבנים TFBOYS. בין לבין הוא הספיק לקפוץ לביקורים מצולמים בחומה הסינית ובאצטדיון האולימפי.
- הילד לא מרוכז בכיתה? חברו לו רצועה למדידת גלי המוח
- אחרי שלוש שנים וחצי בסין, להזמין קולה עדיין יכול להיות מאתגר
- 65 מיליון דירות להשקעה מאיימות לגרור את הכלכלה הסינית לקריסה
השימוש בסטיקרים וגיפים כאמצעי תקשורת בצ‘ט נפוץ בסין אפילו יותר מאשר במערב. בעוד וואטסאפ פתחה רשמית את האופציה לשלוח סטיקרים בצ‘ט רק לפני כחצי שנה, בוויצ‘ט הסינית הפונקציה קיימת כבר שנים עם תרבות מפותחת של יצירת סטיקרים ושימוש בהם ברגע הנכון כדי לבטא את התחושה ומצב הרוח. באופן תמוה תומס הצעיר הפך לכוכב על בעולם הסטיקרים הסיני. לפי אחת הערכות שפורסמו, התמונות של תומס נשלחות כ-10 מיליון פעם מידי יום ברשתות החברתיות בסין. הרוב הגדול של הגולשים הסינים כנראה לא מכירים את תומס בשמו, אבל הם כן מכירים את הכינוי בו התפרסם: ”הילד עם החיוך המזויף“. במקרים אחרים פשוט קוראים לו ”הבן“.
בזכות המשתמשים שקפצו מעל חומת האש
תומס התפרסם לראשונה ב-2013, כשהיה רק בן שנתיים. דודו ניק מסטודון, סוג של כוכב רשת בעצמו, החל אז להעלות סרטונים שלו ושל תומס לאפליקציית הסרטונים הקצרים Vine מבית טוויטר, שמאז הספיקה כבר להיעלם מהעולם. הסרטונים הפשוטים של השניים משחקים, רבים וצוחקים הפכו ללהיט והקנו לתומס את הכינוי ”הילד עם לטאה על הראש“, על שם אחת הסצנות הבלתי נשכחות בה הוא מתועד. הפרצופים מרובי ההבעות של תומס הפכו אותו לכוכב ברשתות החברתיות במערב עם ממים משעשעים מכל הסוגים המשתמשים בתמונותיו. אולם המערב היה רק הקדימון להצלחה הגדולה לה זכה תומס במפתיע דווקא בסין.
האינטרנט הסיני והאינטרנט המערבי מופרדים על ידי ”חומת האש הגדולה“, כאשר כל הרשתות החברתיות הגדולות במערב מפייסבוק, דרך טוויטר ועד וואטסאפ ואינסטגרם חסומות למשתמשים בסין בהחלטת הממשל. אולם בפועל מיליוני סינים משתמשים בתוכנות VPN שמאפשרות לעקוף את החסימה ולהיכנס לרשתות החברתיות החסומות. המשטר הסיני אמנם פועל לשלוט על התופעה ולהקשות על השימוש ב-VPN, אבל זהו עדיין כלי נפוץ בקרב סינים המתעניינים במערב. חלק מאותם הגולשים נתקלו בסרטונים של תומס והחלו לגזור מהם תמונות שונות, הוסיפו להן כיתוב משעשע בסינית והפיצו בוויצ‘ט.
הפנים המגוונות של תומס מפיקות שפע הבעות אבל היתה זו הבעה אחת ספציפית שהפכה ללהיט ענק בסין. כשתומס מחייך חיוך רחב החושף פה עם שיניים חסרות הוא נראה לכאורה שמח ומאושר, אך מתחת לפני השטח סברו הגולשים הסינים מסתתרת אצלו מבוכה וחוסר נוחות. התמונות של תומס מחייך את מה שנודע בתור "החיוך המזויף" הפכו להיט בשילוב עם כיתובים צינים כמו ”לימודים הופכים אותי מאושר“ או ”לבד, חלש וחסר אונים“. לפעמים הכיתובים אפילו הכניסו אופי קצת פוליטי כמו הכיתוב ”חיוך מזויף בסגנון סוציאליסטי“, שהודבק לתמונה של תומס לצד דמותו של מאו דזה-דונג בכיכר טיאננמן בבייג‘ינג.
פנים מערביות זוכות ללא מעט הצלחה בסין ומערביים רבים הפכו לכוכבי רשת במדינה במהלך השנים. גם חברות אופנה ישתמשו לא פעם בדוגמניות ודוגמנים מערביים כפרזנטורים לשוק הסיני. יש מי שמייחס את החיבה הסינית הזו לפנים לבנות לחוסר ביטחון בסיסי של הסינים בעצמם ובתרבותם. אך הפופולריות לה זוכה החיוך של תומס בקרב צעירים סינים קשורה אולי למאפיין אחר של התרבות הסינית. התרבות הסינית מתאפיינת בחוסר ישירות והימנעות מקונפליקטים ביחסים בינאישיים. תמונות החיוך המזויף של תומס הפכו לאמצעי לביטוי מבוכה וניסיון מנומס להבהיר את כוונותיך, כמו גם לדרך של הסינים הצעירים לצחוק על העמדות הפנים והזיופים שנדרשים מהם בחיי היומיום. תומס עצמו טען בראיון כי מדובר בחיוך אמיתי לגמרי בלי זיופים.
"הוא לא מאושר כמו פעם"
תהיה הסיבה אשר תהיה, תומס צבר במהירות מעריצים בסין. ביולי האחרון הגיע עמוד הוויבו של תומס למיליון עוקבים בתוך פחות מ-24 שעות מרגע עלייתו לאוויר. כיום לעמוד, בו אפשר לראות את תומס מברך בסינית את מעריציו או מפתח את כישורי השימוש שלו בצ'ופסטיקס, יש כבר 2.5 מיליון עוקבים. לשם השוואה, מדובר במספר עוקבים גבוה יותר מאשר יש לעמודים של תומס בטוויטר (480 אלף) ופייסבוק (1.6 מיליון) גם יחד. כדי לקדם את עצמו, הגיע תומס לשלושה ביקורים מתוקשרים בסין, האחרון שביניהם כאמור בינואר.
כאשר הוריו של תומס גילו כי מזכרות שונות עם דמותו נמכרות ללא אישור באתרי הקניות הסינים, הם החליטו לנסות לקחת לפחות חלק מההכנסות לעצמם והקימו חנות רשמית באתר הסיני של עליבאבא עם מוצרים המוקדשים לבעל החיוך המזויף. בחנות, שיש לה כבר 50 אלף עוקבים, אפשר לקנות סווטשירט עם דמותו ב-268 יואן (142 שקל), כיסויים לטלפון ב-48 יואן (26 שקל) ואפילו את דגם מחממי האוזניים שבו השתמש תומס בביקור האחרון בבייג‘ינג ב-68 יואן (36 שקל).
החשיפה המוגברת ובעיקר תמונות של הילד תומס מותש מג'ט לג במהלך הביקור האחרון בסין עוררו גם לא מעט דאגה ברשתות החברתיות בסין. ”הוא לא נראה מאושר כמו פעם“, כתבה גולשת סינית אחת. ”מרגיש כאילו אני צופה בהופעה של קוף“, הוסיף גולש אחר בתגובה לתמונת המעריצים המקיפים את הילד. ”אני רק מקווה שהוא יכול להיות מאושר, אם הוא כוכב או לא“, כתב גולש שלישי. תומס בכל מקרה המשיך לשחרר לכל עבר באופן כמעט אוטומטי את סימן ההיכר שלו - החיוך הרחב- רק שלא לגמרי ברור האם היה מדובר בחיוך מזויף או אמיתי.