מרכז המחקר והפיתוח של eBay ישראל: השפעה ישירה על חוויית הקנייה והמכירה ב-eBay
ענקית המסחר המקוון eBay, שהמטה הראשי שלה נמצא בסן חוזה, מפעילה בנתניה מרכז מחקר ופיתוח שוקק, המונה כמעט 300 עובדים ונמצא בחזית הפעילות הטכנולוגית. זה המקום שמחבר בין מוכרים וקונים מכל העולם ומשפיע ישירות על 179 מיליון צרכנים על פני הגלובוס.
ולמרות זאת לא הרבה אנשים יודעים, אבל eBay הענקית, שהמטה הראשי שלה נמצא בארה"ב, מפעילה בנתניה מרכז מחקר ופיתוח מתקדם, שאחראי על חלקים נרחבים ומשמעותיים בתשתית של פלטפורמת המסחר מהחזקות והנפוצות בעולם כגון: יצירת קטלוג המוצרים ועץ הקטגוריות באתר.
הרומן הישראלי של eBay החל בחברת השוואת המחירים שופינג.קום הישראלית. ב-2005 קנתה אותה eBay תמורת 620 מיליון דולר. כארבע שנים לאחר מכן הושלם המיזוג והישראלים הפכו לחלק מהחברה. מרכז המחקר והפיתוח בנתניה הפך שחקן מרכזי ומשמעותי במערך הפיתוח של החברה העולמית, והתוצרים היוצאים ממנו מספקים תשתיות לכל אתרי eBay בעולם.
Huge Data, Huge Challenges
במרכז הישראלי יושבים אנשי ונשות פיתוח תוכנה, מחקר, דאטה וניהול מוצר. הם אחראים לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וסט כלים, שבאמצעותם מנוהל המידע המלא על כלל המוצרים ב-eBay, כך שמומחי התוכן של eBay יוכלו לנהל היטב את תכני האתר, דוגמת עץ הקטגוריות והתכונות המוגדרות לכל קטגוריה.
"מגוון המוצרים בקטלוג של eBay הוא ענק ומכיל כ-2 מיליארד מוצרים שונים ומגוונים". מעיד אורן ירדני, ראש צוות TMS- Taxonomy Management System. "ולמעשה, כאן בישראל אנחנו מנהלים את כל המטא-דאטה שלו, כלומר את המידע המלא על כל מוצר. למשל עבור המוצר "נעליים" יש מטא דאטה שלם, שכולל: סגנון, מגדר, מותג, מידה, צבע וכדומה. על מנת שנוכל להמשיך ולפתח את קטלוג המוצרים באופן שיאפשר לנו ליצור חוויית קנייה מדוייקת יותר, קיים צורך בעולם מונחים (אונטולוגיה) רחב, אשר כולל גם תרגומים לשפות רבות, הבנה של מילים נרדפות, קיצורים, סמנטיקה וכדומה. כשלוקחים בחשבון גם את גודל הקטלוג, מבינים שיש פה אתגר גדול".
המפתחים במרכז הישראלי אחראים על חוויית המשתמש של הקונים ושל המוכרים כאחד. "התפקיד שלנו הוא להבין מה יש על המדפים, למיין אותם ולייצר בעזרת המידע חוויית לקוח מותאמת אישית עבור כל משתמש", אומר ירין. לכן, אתגר נוסף הוא ביצוע ההתאמה הטובה ביותר בין הרשומה שמעלים המוכרים (כלומר, הפריט אותו הם מציעים למכירה), לבין קטלוג המוצרים של eBay. כדי לבצע את ההתאמה הזו, עושים שימוש באלגוריתמים, שחלקם מבוססי למידת מכונה, ואשר פותחו כאן באתר הישראלי.
על מנת להתמודד ביעילות עם האתגרים הללו, מחלקות הפיתוח והמחקר בישראל עושות שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית, Machine Learning, (NLP (Natural Language Processing וכמובן, איך לא - Big Data.
רוב העבודה בסניף הישראלי נעשית תחת חטיבת ה-Structured Data (מידע מובנה), שאחראית להפוך את חוויית הקנייה באתר לאחידה, על ידי יצירת עמודי מוצר בצורה אוטומטית ורחבת היקף. מכיוון שהפלטפורמה משרתת גם את קהל המוכרים כאמור, אשר ברובו מורכב מאנשים פרטיים ולא מחנויות - פותחו כאן שירותים, המסייעים למוכרים להציע בצורה אופטימלית את מוצריהם. בין השירותים הללו: שיפור ודיוק תיאור המוצר באמצעות ביקורות ותגובות של קונים; סיוע בתמחור נכון של המוצרים על פי דרישות השוק; העלאת מוצרים דומים שנמכרים באתר ועוד.
השפעה ישירה על המוכרים והקונים באתר
"מה שגורם לנו את הסיפוק הגדול ביותר הוא הידיעה שהעשייה שלנו כאן נוגעת בליבת המערכת של eBay העולמית ומשפיעה באופן ישיר על חוויית המשתמש של מאות מיליוני קונים ומוכרים ברחבי העולם", אומרת הדס פורת, מנהלת צוות פיתוח Product Matching.
האתגרים הטכנולוגיים המרובים והדינמיים מייצרים סביבה המשוועת לאנשים עם יכולת יצירתית, שאפתניים וחדורי תשוקה לחדשנות. "אנחנו אוהבים אנשים עם דרייב חזק ותשוקה להתמודד עם אתגרים", אומר ירין.
לשם כך חברת eBay העולמית מטפחת את מרכז המחקר והפיתוח הישראלי ומשקיעה מאוד בעובדים. התרבות הארגונית במרכז מעודדת הקשבה לעובד ושמה דגש על חדשנות וחשיבה יצירתית. "יש המון שיח בין הצוותים", אומרת הדס. "זה לא שיש אצלנו מהנדסים שמכתיבים משהו מלמעלה וכולנו צריכים לבצע. הצוות עצמו בוחר איך הוא רוצה להתנהל. מפתח/ת יחיד/ה יכול/ה לחשוב על רעיון טוב, וכך לסחוף אחריו ארגון שלם. זה מה שנותן לנו את התחושה שאנחנו לא סתם בורג קטן במערכת ולכולנו יש הזדמנות להשפיע".
"אנחנו ממציאים את עצמנו בכל פעם מחדש. בימים אלה, לדוגמה, אנחנו עובדים על טכנולוגיות חדשות של הפלטפורמה: כל הקבוצות עובדות על עיצוב מחדש, ארכיטקטורה חדשה ומימוש מחדש של המערכת. זה תהליך רוחבי שאנחנו עושים לראשונה מזה כמה שנים, והוא מאוד מלהיב. יש פה שימוש בטכנולוגיות הכי חדישות בשוק".
אורן מציין, שהפלטפורמה החדשה תחולל שינוי דרמטי באתר. "חוויית הקנייה והמכירה תהיה אחרת לגמרי מזו שנבנתה מעל מהמודל הישן. חווית המכירה תהיה מדוייקת יותר ותהיה זורמת יותר מהחוויה היום. בנוסף, מוכרים שיספקו מידע חלקי ידורגו נמוך יותר בתוצאות החיפוש. התוצאה תהיה חווית קנייה מבוססת מוצר, ומדוייקת בהרבה מהחוויה כיום הן באיכות תוצאות החיפוש והן באיכות המידע המוצג על המוצרים. המעבר יהיה הדרגתי וננסה להרגיל את הצרכנים והמוכרים למודל החדש בשלבים וללמוד תוך כדי אילו דברים עובדים יותר ואילו פחות. זה תהליך הדרגתי שחלקים ממנו יגיעו לאתר תוך מספר חודשים ואחרים תוך שנה-שנתיים".
תרבות ארגונית שבה העובדים במרכז
ירין מדגיש שהחברה נותנת הזדמנות להתקדם מקצועית ואישית, גם אם הרקע מעט שונה בנוף. "אני למשל הייתי מוסכניק לפני שהגעתי ל-eBay", הוא מפתיע, "הגעתי לפה לפני 8 שנים ובתפקיד הראשון שלי ישבתי מול ערימות של אקסלים ואימתתי נתונים טכניים. משם התקדמתי להיות אנליסט, ואז עברתי לעולם הפיתוח. זה ארגון נהדר, שמשקיע בעובדים שלו ונותן להם צ'אנס להתקדם ולצמוח. ההשקעה הזאת ממש לא טריוויאלית".
אורן מציין לטובה גם את האווירה הטובה במקום העבודה: "נתחיל מזה שהרמה האנושית פה גבוהה מאוד. יש לנו אנשים סופר איכותיים, ובגלל שאין פה אלפי עובדים, המקום מאוד חם, נעים ואינטימי. מעבר לפיתוח ולתפוקות, מסתכלים פה קודם כל על האנשים". הדס מוסיפה: "יש לנו גם הרבה פעילויות התנדבותיות בקהילה, כמו: התנדבות עם נוער מהפריפריה, פעילויות למען ניצולי שואה, קידום נשים בעולם הטכנולוגיה ועוד".
בנוסף לתגמול כספי תחרותי מאוד בשוק ההייטק הישראלי, העובדים מעידים שהחברה מרעיפה עליהם פינוקים וצ'ופרים, מה שמייצר סביבת עבודה בלתי פורמלית. "יש לנו משרדים מעוצבים בצורה מגניבה, מגרש כדורסל על הגג, שולחן פינג פונג במשרד, ספות, קפיטריות, לאונג'. כל אלה נותנים לנו תחושה נעימה וביתית", אומר ירין. "כיף לבוא לעבודה. האווירה צעירה ומשקיעים המון ברווחה, באירועים מגניבים, בימי כיף ועוד". ואם זה לא מספיק, מוסיפה הדס: "מארגנים לנו בקרים עם הרצאות מרתקות, ודואגים לנו גם לאין ספור הפתעות מגניבות על השולחן לרגל תחילת החורף, יום המשפחה, חג האהבה ועוד ועוד... ההתייחסות לעובד הבודד היא מדהימה. זה כיף גדול וחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית שלנו".
גם אתם רוצים להשפיע על חוויית הקנייה והמכירה ב-eBay?
לרשימת המשרות הפתוחות הקליקו >>
הצטרפו לעמוד הפייסבוק >>