$
דעות

הגיע הזמן למרד הבוטים

עולם התוכן והמדיה משתנה במהירות והגיע הזמן שכל השחקנים בזירה יפתחו סט כלים חדשים להתמודדות. אבל השינוי העמוק ביותר צריך להתרחש אצל כולנו - אנחנו חייבים להיות ביקורתיים כלפי התוכן שאנו נתקלים בו

ברי רוזנברג 08:0805.04.19
השבוע הבוטים השתלטו על חיינו ועל סדר היום שלנו. הפכנו למומחים בפרופילים מזויפים, פייקים, קונספירציות, האשמות ולפרשנים טכנולוגיים ופוליטיים.

אבל הגיע הזמן לומר את האמת הכואבת: אנחנו הבוטים.

 

הפוליטיקאים, הקמפיינרים, התקשורת - הפכו את כולנו לבוטים. מכונות של לייקים, שיתופים והדהוד הפחדים של עצמנו. מבחינתם אנחנו נטולי עמדות ודעות, ולא מעניין אותנו הבעיות האמיתיות שיש כאן. בעזרת ספינים, פייק ניוז, סלוגנים מעוצבים והפחדות הם בטוחים שניתן להזיז אותנו כמו כלים על לוח השחמט.

 

 צילום: Oxhow

 

 

אנחנו פחות משבוע לבחירות - כמה באמת דיברנו במערכת הבחירות הזו על הבעיות במדינה? על איך אפשר למרות המחלוקות להתגבר על השסעים בינינו?

 

על מה כן מדברים? על ספינים ולכלוך פרסונלי על המועמדים השונים. ומה אנחנו הבוטים עושים? בולעים כל ספין ונעים לצלילי החלילים של הספינולוגים.

 

עלה עוד סרטון רשת? חייבים ישר להגיב, מהר וכמה שיותר בחריפות. או שאתה בעד או נגד. אם אתה לא איתנו את נגדנו. לא צריך לשאול האם המידע נכון או הגיוני, אין זמן להתעמק, לנהל שיחה, להתווכח, חייבים לצופף שורות עם "המחנה" כי אחרת במלחמה נגד "בני החושך" האחרים ינצחו ואז יהיה כאן ממש רע.

 

השיח ברשת יושב על שסעים עמוקים וחששות אמיתיים שיש לקהילות ולקבוצות השונות בחברה בישראל מפני ה"אחרים" ויותר ויותר אנשים - חרדים, חילונים, דתיים, ערבים, מזרחים, דוברי רוסית ועוד, מרגישים שעולם הערכים שלהם ודרך החיים שלהם נמצאים תחת סכנה. והפחדים האלה, הם הסחורה הכי טובה בשוק, ותמיד יש מישהו שמוכר, ובזול.

 

מאז ומתמיד היו מניפולציות וניסיונות להשפיע על התודעה ודעת הקהל, והתמודדנו איתם יפה.

 

הרשתות החברתיות מציבות בפנינו אתגרים חדשים - איך מתמודדים עם היכולת "לטרגט" - להגיע לכל אחד מאיתנו לטלפון הנייד, עם הבנה די טובה לגבי מה התפיסות הפוליטיות שלנו, מה אנחנו הכי אוהבים ובעיקר ממה אנחנו פוחדים. כיצד נוכל לזהות "פייק ניוז" מתוך זרם המידע הענקי שאנו צורכים בכל רגע נתון, ואיך נוכל באמת לראות את מציאות ולהבין מה חושבים האנשים סביבנו כאשר כל כך קל להדהד מסרים על ידי קהילות תומכים מאורגנות, צבאות טוקבקיסטים וכן לפעמים על ידי משתמשים פיקטייבים או בוטים.

 

עולם התוכן והמדיה משתנה במהירות והגיע הזמן שכל השחקנים בזירה הזו יפתחו סט כלים חדשים לזירת הרשתות החברתיות. הפלטפורמות הגדולות יצטרכו לעשות שינויים, ארגוני החברה האזרחית יצטרכו לעמוד על המשמר, לדרוש שקיפות, לחשוף מניפולציות וגם מוסדות המדינה ידרשו להתאים את עצמם.

 

אבל השינוי העמוק ביותר צריך להתרחש אצל כל אחד ואחת מאיתנו. אנחנו חייבים להיות ביקורתיים כלפי התוכן שאנו נתקלים בו, לדרוש להבין מה המקור שלו, לנסות לצאת מתוך תיבות התהודה של הקהילות והתפיסות הפוליטיות שלנו ולנהל ויכוחים אמיתיים ועניינים עם מי שבהכרח לא חושב כמונו. ובעיקר להשתמש ברשת כדי ליצור חיבורים חדשים ודרכים חדשות להתווכח, לנהל דיון ולנסות לחיות כאן יחד.

 

המסקנה המרכזית היא שהגיע הזמן למרד הבוטים. מרד צרכנים של ממש.

 

הגיע הזמן שאנחנו האזרחים במדינה נראה לפוליטיקאים, לקמפיינרים וגם לתקשורת שאנחנו לא בוטים. שאנחנו לא בולעים כל ספין ולא מוכנים יותר לתת להם לנהל את חיינו בדרך זו.

 

אנחנו לא מוכנים לשיח החריף הזה ברשת, נמאס לנו ממלחמות של הטובים והצודקים בעיני עצמם נגד הרעים, לא מעוניינים עוד בעיסוק נמוך בכל רכילות אודות מועמד כזה או אחר.

 

אנחנו רוצים דיבור אחר. ערכי, מהותי, שעוסק בסוגיות החשובות ביותר לחיינו, בעתיד שלנו, במדינה שנשאיר לילדנו ואיך נוכל לחיות כאן יחד, חרף ההבדלים והמחלוקות בינינו.

 

הגיע הזמן שהבוט יקום על יוצרו ויגיד לו עד כאן.

 

עד יום הבחירות לנו "הבוטים" יש הזדמנות לשלוח מסר ברור ברשתות החברתיות: הגיע הזמן שתעשו דיבור אחר, אנחנו מפסיקים לקנות את החריף שאתם מוכרים לנו.

 

ברי רוזנברג הוא מנהל מיזם דיבור אחר מבית לחיות ביחד, שמוביל את אתגר החריף שנועד להוריד את רמת החריפות ברשת בתקופת הבחירות

בטל שלח
    לכל התגובות
    x