כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד
הרשת הזו הפיצה יותר מ-130 אלף מסרים, לחומרים שפרסמה נחשפו 2.5 מיליון איש ומטרתה אחת - להלל את נתניהו ולהפיץ מידע כוזב על יריביו, ובראשם גנץ. חשיפת "ידיעות אחרונות" ו"ניו יורק טיימס", המתבססת על דו"ח "פרויקט הבוטים הגדול", מגלה את השיטה. הליכוד: "המפלגה לא קשורה לרשת"
חשבונות מזויפים בטוויטר מפיצים מסרים התומכים בליכוד ותוקפים את יריביו: חשיפת "ידיעות אחרונות" ו"הניו יורק טיימס", המתבססת על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", מגלה את השיטה שבה פועלת הרשת החשאית והמורכבת ומעלה חשדות לעבירות פליליות חמורות.
בעל חשבון הטוויטר המכנה עצמו "משה" הפך בחודשים האחרונים פעיל מאוד. מאז שהוכרזו הבחירות בישראל, הוא מצייץ מספר פעמים ביום לכל הפחות, כמעט תמיד ציוצים פוליטיים, ובעלי כיוון ברור: בעד הימין והליכוד, ובעיקר בעד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתמונת הפרופיל שלו נראה גבר צעיר ונאה, אלא שהפנים האלה לא שייכות לאף אדם בשם משה.
- "פוליטיקאי שחושב שאין לו כוח לא יודע איפה הוא נמצא"
- תשדירי הבחירות של המפלגות: מיחזור סיסמאות ידועות - ורייטינג ברצפה
- מנו גבע: "מערכת הבחירות תוכרע לפי המפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה"
האיש בתמונה הוא דוגמן יווני, תיאו תיאודורידיס, ולא ניתן למצוא ל"משה" עדויות ברשתות חברתיות אחרות. אם בשלושת החודשים הראשונים של 2018 הוא צייץ 16 פעמים, בשלושת החודשים הראשונים של 2019, בעיצומה של מערכת הבחירות, הוא צייץ 2,856 פעמים.
החשבון של משה הוא אחד ממאות ישויות פיקטיביות שזוהו לאחרונה במסגרת התחקיר המתפרסם היום (ב') לראשונה ב"ידיעות אחרונות", ובמקביל ב"ניו יורק טיימס". בתחקיר נחשפה רשת של חשבונות בזהויות בדויות בעלי מאפיינים דומים, המסונכרנים זה עם זה, מהדהדים את מסרי הליכוד ועוסקים לא פעם בהפצת תעמולה ארסית, שקרים ודיבה נגד אויבי נתניהו ונגד התקשורת.
פעילות הרשת, שלפי הערכות המומחים של "פרויקט הבוטים הגדול" גדלה פי ארבעה וחצי מסוף דצמבר 2018 וזכתה ללמעלה מ-2.5 מיליון חשיפות, מעלה שורת חשדות לעבירות פליליות חמורות, בהן עבירות על חוק דרכי תעמולה, מימון בחירות, התחזות, פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות, מס הכנסה ועוד. אין בדו"ח הוכחה לקשר ישיר בין הליכוד או מי מעובדיו לבין הקמפיין החשאי.
בונד, מפעיל הרשת
החוקרים גילו כי חשבון טוויטר אחד המכונה "BOND" נמצא במרכז הרשת וקשור לכל חבריה. תמונתו, כתובת המייל המשויכת אליו והתכנים האישיים המופיעים בו, הם כולם של יצחק חדאד מאשדוד. בשיחה שניהל עמו חוקר פרטי, חדאד אמר כי הוא "פעיל סמוי", והסביר כי הוא "יוצר סרטונים וכל מיני דברים יפים שעולים". כשנשאל אם זה ממומן, חדאד ענה שכן.
בעניין הסכומים המושקעים בהפעלת רשת מסוג זה אמר חדאד: "אני לא רוצה להגיד עשרות מיליונים, אבל משקיעים פה המון כסף". חדאד הודה גם כי הוא מחובר ל"אנשים בכירים מאוד" בליכוד, ובשיחה טלפונית אתמול בצהריים שאל החוקר הפרטי את יונתן אוריך, אחד ממנהלי קמפיין הליכוד ויועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם הוא מכיר ועובד עם חדאד, ואוריך ענה "כן". מאוחר יותר אמר כי הוא מכיר את חדאד "רק מהפייסבוק" ושמעולם לא פגש אותו.
חדאד רשום כמנוי על ערוץ יוטיוב המגייס עובדים למערכת הבחירות בתמורה לתשלום גבוה. בחלק מהמודעות התשלום מוצע במזומן, מה שמעלה את האפשרות כי הוא שותף בגיוס והפעלה של מגיבים בתשלום ברשתות החברתיות. העבודה המוצעת בערוץ היוטיוב היא "להגיב בפייסבוק ובאינטרנט מסרים פוליטיים".
בתחקיר נמצא כי חברי הרשת משתמשים בשורת ביטויים הלקוחים מתוך תעמולת הליכוד באופן מתואם. כך למשל, החשבונות השתמשו בסיסמה "יקרוס כמו מגדל קלפים", שבה השתמש קמפיין הליכוד כדי להמעיט בערך ההמלצות על כתבי האישום נגד נתניהו, כדי לנגח את גנץ. כמו כן, לאחר הפרסום בכלי התקשורת על פריצה איראנית לטלפון הנייד של בני גנץ, החלו מפעילי החשבונות המזויפים לפרסם מסרים לפיהם גנץ נתון לסחיטה וקראו לו לפרוש.
הרשת מצייצת בהתאמה את מסרי הליכוד, ואת הציוצים של כמה פעילים בכירים, בהם עורך הדין של הליכוד מיכאל דבורין, יונתן אוריך ומנהלי הרשתות החברתיות של המפלגה, ליאור הררי וטופז לוק. מי שעוד זוכה ליחס אוהד מהרשת, ואף מנהל איתה קשר הדדי, הוא בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. החשבונות המזויפים מסמנים בלייק ומשתפים מחדש (רה־טוויט), בשיעורים גדולים הרבה יותר מהממוצע, את הציוצים של דבורין, אוריך, הררי, לוק ונתניהו הבן – שמצדם מסמנים בלייק ומשתפים מחדש את ציוצי הרשת.
פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, מספרת שהשימוש ברשת הפיקטיבית נועד להשפיע על סדר היום הציבורי ולשנות את התנהגות הבוחרים: "חדשות כזב הן בעלות פוטנציאל לתפוצה, מהירה, רחבה ומגוונת בהרבה מאשר הידיעות שסותרות אותן ומבקשות להציג את המציאות. בכך יש חשש לפגיעה בהליך דמוקרטי הוגן".
יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הוציא באחרונה צו תקדימי הקובע כי גם פרסומי תעמולה באינטרנט וברשתות החברתיות יהיו חייבים להיות מזוהים פוליטית עם העומד מאחוריהם.
הדו"ח נכתב בידי מייסדי "פרויקט הבוטים הגדול", נעם רותם ויובל אדם, העוסקים בחשיפת ניסיונות לעשות שימוש זדוני ברשת החברתית, יחד עם ארגון "הברית הישראלית". התקציב לעריכת התחקיר נאסף באמצעות עמוד גיוס המונים אינטרנטי.
"הליכוד לא קשור לרשת"
מהליכוד נמסר בתגובה לתחקיר: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל, הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אוואטרים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה.
הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך וטופז לוק לא מכירים את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין להם או לליכוד קשר איתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ישראל ולמען מדינת ישראל".
מטעמו של יאיר נתניהו נמסר: "יאיר נתניהו אינו נושא שום תפקיד בקמפיין הליכוד, אינו מכיר את אנשי הרשת ואינו מעורב בפעילותה, ככל שיש כזו".
מקורבים ליאיר נתניהו מסרו עוד כי "הליכוד היא המפלגה היחידה בארץ שלא מפעילה פרופילים מזויפים. יש המון פרופילים מוזרים שמקללים את יאיר ומהללים את גנץ - הם החשודים האמיתיים. בליכוד לא יפעילו בוטים מתוך ידיעה ש'ידיעות אחרונות' ושאר התקשורת המגויסת תגלה את זה תוך שנייה".
יצחק חדאד, המשויך כאמור למשתמש "BOND", נשאל אתמול אם הוא מגייס באמצעות יוטיוב עובדים שיפעלו למען הליכוד בטוויטר. חדאד ענה: "אני לא יודע מה זה יוטיוב, אני לא יודע מה זה טוויטר. לא יודע כלום. אתם פשוט השתגעתם. אין לי מושג על מה את מדברת, ותתביישי שאת פונה ככה לבן אדם. מי את בכלל?".
לאחר מכן מסר בתגובה: "לא היה ולא נברא, ומי שיפרסם שטויות כאלה צפוי לתביעה גדולה. אין לי שום בוטים ושום מפעילים, תפסיקו לחיות בסרטים. איתור החשבונות הפיקטיביים לא קשורים אליי. אסור לכם לסתום פיות לימין ולא לשמאל, לגבי הארגון שעוסק באיתור חשבונות - מי הם בכלל שיקבעו או יחליטו לעולם הפתוח והנאור? נשמע גרוע, חשוך וסתימת פיות".
פרקליטו של חדאד, עו"ד דוד אלבז, מסר: "מרשי שולל מכל וכל את המיוחס לו. הטענות כלפי מרשי הם פרי הדמיון, הזויים לחלוטין ואין בהם שמץ של אמת. הנני להודיעכם כי פרסום כלשהו המייחס למרשי את הנטען על ידכם יגרום להגשת תביעה בסך מיליון דולר נגד המפרסמים בגין לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב".
בשיחת טלפון אמש אמר יונתן אוריך כי הוא מכיר את חדאד "רק מהפייסבוק" וכי אינו זוכר שאמר שהוא נמצא עימו בקשרים אחרים, חבריים או עסקיים. לדבריו אין בינו ובין חדאד דבר ומעולם לא פגש אותו.
מכחול לבן נמסר: "נתניהו מנסה לגנוב את הבחירות. התחקיר ב'ידיעות אחרונות' ו'בניו יורק טיימס' מגלה שמערכת ההשמצות המכוערת בתולדות ישראל מופעלת ישירות על ידי נתניהו.
אנחנו קוראים לפתיחה מיידית של חקירת משטרה אחרי מקורות המימון של הקמפיין. אנחנו קוראים לשופט מלצר, יו"ר ועדת הבחירות, להורות בהקדם על עצירת קמפיין הפייק ניוז המכוער הזה. אחרי 13 שנות שלטון, נתניהו איבד את הרסן ומנסה לנצח במירמה. אם זה יצליח לו, ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה. אזרחי ישראל צריכים לדעת שהליכוד שופך תקציבי עתק מתקציב המדינה על תעשיית שקרים והכפשות נגד הרמטכ"ל ה-20. כל אזרח הגון בישראל צריך להתייצב נגד הניסיון להרוס את היסודות הדמוקרטיים שלנו".
התחקיר המלא היום בידיעות אחרונות