רכבת ישראל: 300 שעות איחור מצטבר בחודש מרץ - עליה של 36%
העימות בין ההנהלה לעובדים גובה מחיר: 190 רכבות בוטלו בחודש האחרון, ומספרן של אלה שנתקעו זינק בחדות; הוועד: "ההנהלה מסלפת עובדות"
08:1731.03.19
לאחר שבועות של התכתשות בין ועד העובדים להנהלת רכבת ישראל,
נכנס במהלך סוף השבוע לתוקפו לוח הזמנים החדש של הרכבות. הוא כולל הרחבת שעות הפעילות בקו לירושלים, שיתחיל לפעול לראשונה גם במוצ"ש, הרחבת השירות לנתב"ג ולמודיעין וכן ליישובים רבים בדרום.
קראו עוד בכלכליסט:
- הנהלת הרכבת: "הוועד מסרב להפעיל את הקו לירושלים אחרי 19:30"
- שנה קשה לרכבת ישראל: סיימה את 2018 בהפסד של כ-338 מיליון שקל
- חדשות רעות לנוסעים: החוב ירד מהפסים
אך לוח הזמנים החדש כולל גם תוספת של כ־20 דקות נהיגה במשמרת לנהגי הקטרים, דבר שגרם לעיצומים רבים בחודשים האחרונים.
גילה אדרעי רכבת ישראל צילום: אלעד גרשגורן
ועד העובדים וההסתדרות אמנם טוענים שהשביתה "מידתית" ולא פוגעת ישירות בנוסעים, אך בחודשיים הראשונים של 2018 דיווחו 173 נהגים על ימי מחלה. בחודשיים הראשונים של 2019, שאופיינו ביחסי עבודה רעועים, זינק מספר ימי המחלה ל־512, גידול של כ־200%.
בחודש האחרון היו לא פחות מ־32 פעמים שהרכבת נעצרה באמצע הדרך, ללא הודעה מוקדמת, לדקות ארוכות, בגלל נהג שהודיע כי אינו חש בטוב, כפי שאירע רק השבוע בשפיים. בזמן שהנהלת הרכבת ניסתה לאתר נהגים מחליפים, הנוסעים נותרו חסרי אונים. במקרים רבים נעצרו הרכבות בצמתים אסטרטגיים על המסילה, דבר שמנע מרכבות אחרות לעקוף אותן, והוביל לעיכובים בשאר רשת הרכבות. בכל הרבעון הראשון של 2018 נעצרו רק 3 רכבות בנסיעות דומות.
בוועד עובדי הרכבת, בראשות גילה אדרעי, ממשיכים להכחיש כי מחלת הנהגים נובעת מהנחיה של הוועד. "נהגי הרכבת עושים את עבודתם במסירות, במקצועיות מופלאה ותוך שמירה על בטיחות הנוסעים", נמסר מהוועד.
השיבושים הפתאומיים לא הועילו לשירות שמקבלים נוסעי הרכבת, שגם כך סובלת ממחסור חמור בציוד, במסילות, במלאי של הקרונות והקטרים, ומאיחורים וביטולים. מארס 2019 היה אחד החודשים השחורים של הרכבת, עם מעל 18 אלף דקות איחור מצטבר, גידול של 36% לעומת האיחור במרץ אשתקד, 11 אלף דקות.
בחודש האחרון זינק מספר הרכבות שבוטלו ב־274% ל־187, לעומת 50 בחודש המקביל. 280 רכבות נאלצו לשנות את מסלולן, להתחיל או לסיימו שלא בתחנות הקבועות, 30% יותר מבשנה שעברה.
בוועד מאשימים את הנהלת הרכבת במצב. גורמים בוועד ציינו כי אלו "פרסומים פיקטיביים של הנהלת הרכבת שמנסה בכל דרך, גם במחיר סילוף העובדות, להסית את הציבור נגד עובדיה שלה ובמיוחד נגד הנהגים. אורי שריר, שמונה למנכ"ל הרכבת בפועל, אחרי שהוביל לקריסת חברת המטענים שלה, לא בוחל בדבר כדי לנסות להשכיח את העובדה הזו מהציבור. זו הסיבה האמיתית למסע ההכפשות נגד העובדים".
שלשום קיבל בית הדין לעבודה את עתירת הנהלת הרכבת נגד כוונת ועד העובדים לשבש את הרחבת הפעילות בקו החדש מירושלים. "השבתת קווי נוסעים אינה מוצדקת ואינה מידתית", קבע בית הדין. מוועד העובדים נמסר כי "למרות החלטה שגויה של ביה"ד לעבודה, שהוטעה בידי הנהלת הרכבת, ושניתנה רק נוכח קריאת עמדתה השקרית של ההנהלה, נכבד את פסיקת בית הדין כל עוד תעמוד בעינה". מהרכבת נמסר: "אנו קוראים לגילה אדרעי לחדול מהפגיעה האנושה בנוסעים, להישמע להוראות בית המשפט וההסתדרות, ולשלב ידיים עם הנהלת הרכבת בתקופה מאתגרת זו".