$
תעשייה ופיננסים

נשיא WeWork: "ההכנסות ימשיכו לעלות, אבל גם ההפסדים"

ענקית השכרת חללי העבודה דיווחה כי ההפסד השנתי שלה הוכפל ל־1.9 מיליארד דולר בשל העלויות הכרוכות בצמיחתה. הנשיא ארטי מינסון: "הגעתי מטיים וורנר כייבל, וגם בתחום הכבלים נדרשו עשרות שנים עד שהחברות התחילו להרוויח"

תמר טוניק 09:0027.03.19

ההתרחבות המהירה של חברת השכרת חללי העבודה WeWork ברחבי העולם הביאה להכפלת ההפסד השנתי שלה ב־2018 לעומת שנה קודם לכן, ל־1.93 מיליארד דולר. במקביל הודיעה החברה כי גם הכנסותיה צמחו פי שניים כמעט, ל־1.82 מיליארד דולר.

 

 

 

ההפסד נגרם בעיקר בשל ההוצאות הכרוכות בבניית המשרדים החדשים, כאשר לפי החברה, ברגע שהם מותאמים לפעילות ומושכרים ללקוחות, הרווח עוקף מהר מאוד את עלות התפעול השוטף. בהפסד מגולמות גם ההוצאות על מכירות ושיווק בהיקף של 372 מיליון דולר, זינוק של 162% לעומת 2017, וכן 237 מיליון דולר בהוצאות על ריבית בעקבות הנפקת האג"ח שביצעה ב־2018. כך על פי דיווח באתר Axios.

 

המודל העסקי של החברה ממשיך להסתמך באופן משמעותי על מימון ממשקיעים פרטיים, בראש ובראשונה סופטבנק היפנית, שהזרימה אליה עד כה מעל 10 מיליארד דולר.

 

WeWork בטוקיו WeWork בטוקיו צילום: בלומברג

 

ארטי מינסון. "משולחן עד צי בניינים" ארטי מינסון. "משולחן עד צי בניינים" צילום: בלומברג

 

 

1. התכווצות מדאיגה

ההכנסה ממשתמש ירדה

 

עוד על פי דיווחי החברה, נכון לחודש דצמבר עמד מספר השוכרים על 401 אלף ב־100 ערים ברחבי העולם וב־425 לוקיישנים. 32% מהשוכרים הם חברות וארגונים, שמספרם גדל בקצב מהיר לעומת שיעור של 23% שנה קודם לכן. הלקוחות הללו חותמים על חוזים ארוכי טווח, לתקופות שנעות בדרך כלל בין בין שלוש לחמש שנים, כך לפי נתוני החברה.

 

WeWork שבסיסה בניו יורק החלה לפרסם את המספרים שמאחורי פעילותה הבינלאומית רק מאז שגייסה אג"ח בשנה שעברה. אף כי גם בדיווח הקודם היא מסרה על הפסדים, הפעם מסתמנות סיבות חדשות לדאגה. כך למשל, מתחילת 2016 נרשמה צניחה של 13.5% בהכנסות של החברה משוכריה, ל־6,360 דולר בממוצע למשתמש. בעבר היא ציינה כי ההכנסה למשתמש נמצאת במגמת ירידה, בין השאר משום שהיא מתרחבת בשווקים בהם מחירי השכירות נמוכים יותר.

 

2. עודף משרדים

שיעור התפוסה התכווץ

 

ירידה נרשמה גם בהיקף האכלוס של משרדיה שעומד כיום על כ־80% לעומת 84% ברבעון השלישי של 2018. ההסבר לכך, לפי החברה, הוא שהגדילה את קצב ההתרחבות בסוף השנה ונדרשים לה בממוצע כ־18 חודשים כדי לאכלס משרדים חדשים.

 

החברה מיתגה את עצמה מחדש כ־We Company בינואר האחרון על מנת להדגיש את שאר הפעילויות שלה, ואלה מונות כעת שלושה ענפים — WeWork WeLive ו־WeGrow — הכוללים עסקי מגורים, השכרת משרדים והפעלת גנים ובתי ספר יסודיים.

 

בה בעת, התוצאות הפיננסיות שפירסמה השבוע מצביעות על כך שחלק הארי של פעילותה מתרחש עדיין בעסקי הליבה של השכרת הנדל"ן. ההכנסות מדמי חברות ומשירותים המסופקים לעסקים הללו היוו כ־88% מכלל ההכנסות ב־2018 לעומת 93% ב־2017.

 

3. זינוק בהפסדים

המשקיעים במגמת נסיגה

 

בעבר העריכו בכירי החברה כי בעת הזאת היא כבר תגיע לרווחיות. אך כפי שדווח עתה, ההפסדים שלה רק גדלים, והמשקיעים כבר פחות נלהבים. עד כה, רוב ההון שגייסה הגיע מקרן ויז'ן של סופטבנק. אך בינואר נסוגה סופטבנק

מתוכנית המימון המקורית שלה וצמצמה אותה מ־16 מיליארד דולר שאמורה היתה להזרים השנה, ההשקעה הגדולה אי פעם בסטארטאפ טכנולוגי, ל־2 מיליארד דולר בלבד. הוול סטריט ג'ורנל דיווח, כי על פי גורמים יודעי דבר המהלך הזה התרחש לאחר שהתומכים המרכזיים של קרן ויז'ן — קרנות עושר מסעודיה ומאבו דאבי — כבר לא ששו להשקיע ב־WeWork. בעקבות זאת צפו ועלו חששות לגבי סיכוייה למצוא מימון חדש בעתיד.

 

עם זאת, מייקל גרוס, סגן יו"ר החברה, אומר כי אין בכוונתה

להאט. "אנחנו יושבים על מזומנים בהיקף של הרבה יותר מ־6 מיליארד דולר", הוא אמר. "יש לנו גישה להרבה הון בהרבה כיסים".

 

על פי דיווח ב"פייננשל טיימס", ההנפקה של WeWork המתוכננת להתבצע השנה תצא אל הפועל מוקדם מהצפוי. זאת לאחר שהחברה מסרה כי הפחיתה את דמי השכירות ברוב שווקיה, להוציא שניים, בשל ההאטה שחוזים אנליסטים בתחום השכרת המשרדים.

 

4. ההנפקה בדרך

מתכננת להמשיך לגדול

 

החברה דיווחה על נתוני 2018 על רקע פעילות ערה בזירת כלכלת השיתוף והנפקות ראשונות לציבור הצפויות להתבצע השנה. כך, למשל, חברת שיתוף הנסיעות ליפט צפויה לבצע הנפקה עוד השבוע על פי הערכת שווי של 20 מיליארד דולר. מתחרתה הגדולה יותר, אובר, שהודיעה אתמול על רכישת חברת שיתוף הנסיעות כארים מדובאי בסכום של 3.1 מיליארד דולר, צפויה לבצע הנפקה ראשונה לציבור בחודש הבא. הערכת השווי של אובר עומדת על 120 מיליארד דולר.

 

השווי המוערך של WeWork עומד כעת על 47 מיליארד דולר, לעומת כ־42 מיליארד דולר בדצמבר 2018. "אנחנו יכולים להציע כל דבר, משולחן דרך משרד, מטה ועד לצי שלם של בניינים", ציין ארטי מינסון, נשיא החברה וסמנכ"ל הכספים, שצופה כי ההכנסות שלה רק יוסיפו לצמוח. בה בעת, הוא הדגיש כי בשל ההוצאות הכרוכות בבניית המשרדים ועלויותיהם של חוזי שכירות ארוכי טווח, גם ההפסדים יתפחו בעתיד הנראה לעין. "הגעתי מטיים וורנר כייבל, ובתחום של הכבלים נדרשו עשרות שנים כדי שהחברות יתחילו להיות רווחיות", אמר ל־Axios. "אבל זה לא אומר שלא יצרנו הרבה מאוד ערך".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x