ועידת התעשייה
מנכ"ל סולל בונה: "מטה שירכז את הפרויקטים הגדולים בתשתיות יחסוך למדינה מיליארדים"
אהוד דנוך דיבר על הפרויקטים הצפויים בתחום התשתיות בישראל, בוועידת התעשייה של כלכליסט. "יש 27 גורמים שונים שמעורבים בתחום התכנון והבנייה בישראל. חייבים בקרה, פתיחת צווארי בקבוק והסרת חסמים"
"מדינת ישראל נמצאת רגע לפני זינוק בהיקפי הפרויקטים לתשתיות; זה מגה אירוע - גם למדינה וגם לחברות", כך אמר היום (ג') אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, בכנס התעשייה של כלכליסט.
לפי דנוך, מספר הפרויקטים, היקפם, ובעיקר התקציב המוקצה להם, עומדים לצמוח בקצב מהיר. בין השנים 2000-2010 התקציב לפיתוח תשתיות בישראל עמד על כ-50 מיליארד שקל; בין השנים 2010 עד 2019 מדובר על 100-120 מיליארד שקל, ואם מסתכלים על מה שצפוי להתרחש ב-3-4 השנים הקרובות מבחינת הגשות למכרזים - מדובר על תקציב בהיקף של 200 מיליארד שקל - ללא פרויקט המטרו, שהיקפו בלבד נמדד ב-150 מיליארד שקל, במנותק מכל מה שקשור לרכבת הקלה.
- "אם הממשלה לא תתן למשרד החקלאות תקציב ראוי - אני אעשה את השינוי"
- להיפרד מהביביזם – ישראל זקוקה להחלמה לאומית
- טל קאופמן: "הפיתרון לעזיבת מהנדסים לחו"ל הוא עידוד נשים ללימודי טכנולוגיה"
"כשמסתכלים על הנתונים רואים שזה תור הזהב של ישראל מבחינת תשתיות, אבל חייבים לנהל אותו - וקודם כל צריך להסתכל על כוח אדם. אם ניקח לדוגמא את הפרויקטים של סלילת המסילות, רואים שיש מחסור במהנדסי מסילות; נאלץ להשתמש במתכננים ובמהנדסים חיצוניים. המדינה הדירה את החברות הישראליות מלגשת כקבלן ראשי למכרז משמעותי. אני מקווה שבמכרזים הבאים שיוצאים החוצה 51% במכרז יקבל השותף המקומי שיוכל להביא את אותה חברת טכנולוגיה או את הידע שלחברה הישראלית אין. מעבר לכך - זו העסקה של ישראלים, והשארת הכסף כאן בארץ", הסביר דנוך.
אלא שלדברי דנוך, במצב הנוכחי, אין גוף אחד שמרכז את כל הפרויקטים ומנהל אותם כאשר מדובר בהיקפים כל כך גדולים. "יש 27 גורמים שונים שמעורבים בתחום התכנון והבנייה בישראל. לכן, וכדי שזה יצליח, חייבים בקרה, פתיחת צווארי בקבוק והסרת חסמים. אנחנו נתקלים במצבים בהם יש ניגודים בין מזמין עבודה אחד לאחר, ולפעמים מוצאים שאין סנכרון ביניהם. לכן, כשמסתכלים על ה-100 פרויקטים הללו שיוצאים החוצה בקרוב, חייבים תעדוף, בקרה ושליטה. חייבים שבפרויקטים מסוימים המדינה תכריז על תוכנית אסטרטגית ותעניק להם עדיפות. אני מאמין שבמידה ויהיה מטה כזה, המדינה תחסוך מיליארדי שקלים".