ועידת התעשייה
מנכ"ל בז"ן: "אנו משיקים מערך חדשנות ומזמינים יזמים להציע לנו את רעיונותיהם"
ישר בן מרדכי בוועידת התעשייה של כלכליסט, "כשאתה מספק מוצרים חיוניים כה רבים אז לאורך זמן צריכים אותך, אך בעתיד יהיו שינויים". גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט: "חברות מהזן הישן חייבות להתאים את עצמן, אחרת הן ייכחדו"
"כשהתחלתי בנציבות אשדוד - היה מתקן חדשני - ואני הייתי אחראי עליו, במשך שנה שלמה הפעלתי אותו - החדשנות אינה זרה לנו". בדברים אלה פתח ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן פאנל מיוחד בנושא תשתיות ואנרגיה בוועידת התעשייה של כלכליסט.
לדברי בן מרדכי, "בתעשייה מוטמעת טכנולוגיה רבה וככל שיש יכולת - גם לגבי רכב חשמלי - אנו נתאים עצמנו לשינויים. מעבר לכך, חשוב לציין שאנו עובדים עם מעבדת המנועים כדי לראות כיצד יש השפעה על מנועים חדשים. אחד המחקרים שראיתי מראה שפליטת מזהמים של רכב חשמלי דומה לזו של רכב בנזין. תשעים אחוז מהחלקיקים שבאוויר לא נפלטים כלל מהמפלט, אלא מהצמיגים, מהכביש.
"משקל הרכב משפיע כאן מאוד ורכב חשמלי הוא רכב כבד יותר, כך שהוא מזהם כמו רכב בנזין. המסקנה היא שיש לעשות את הרכב החשמלי קל יותר. את הרכבים ניתן לייצר קלים יותר הודות לשימוש בפלסטיקה. ככל שהזמן יעבור נייצר יותר פלסטיקה וזה ישחק תפקיד".
עוד ציין בן מרדכי: "שמענו דיבורים רבים על להזיז את בז"ן אך אנו לא עוסקים בפוליטיקה, לא בפנטזיה ולא בתחזיות. החיים האמיתיים מכתיבים שאנו צריכים מוצרי צריכה, וחלק גדול מהם מיוצרים על ידינו. במיטה בה אנו ישנים יש חומרים סינטטיים מנפט. בחיתולי תינוקות יש תוצרי נפט, גם במברשת השיניים שלנו. הכביש עשוי תוצרי נפט. כשאתה מספק מוצרים חיוניים כה רבים אז לאורך זמן צריכים אותך, אך בעתיד יהיו שינויים. אנו משיקים כעת מערך חדשנות ואנו מזמינים יזמים להציע לנו את רעיונותיהם. לאורך זמן נצמח ונתחדש".
גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט: "העולם משתנה והשינוי מהיר, יותר מהיר מכפי שמישהו צפה. 80% מהאנרגיה בתחנות הכוח היא מאנרגיות מתחדשות וזה מתחרה בדלקים פוסיליים וגם זול מהם. כיום חברות כמו אנלייט הופכות להיות קלות, רזות, עם יכולת לנייד משאבים בין שווקים וחברות מהזן הישן חייבות להתאים את עצמן, אחרת הן ייכחדו. חברות באירופה משתנות, עוברות לאנרגיה מתחדשת. אגב רמת הגולן מהווה מיקרוקוסמוס לפריסה האיטית של אנרגיות מתחדשות, אני הייתי שמח לראות את רמת הגולן כמשאב שמייצר רוח וחשמל זול מהרוח, עבור כל מדינת ישרארל. אגירה של חשמל היא טכנולוגיה שתלויה בשעון הייצור, כלומר בשעה שזה מיוצר. אנרגיית רוח מיוצרת בלילה, אנרגיית שמש מיוצרת ביום. מה שאנו עושים בגולן זה לקיים פרויקטים בהיקף מעל שני מיליארד שקל שכיום תקועים בגלל ביורוקרטיה ממשלתית, וזה מאט מאוד את נושא האנרגיה המתחדשת. אנו רוצים לבנות בגולן פרויקטים שיכולים לספק חשמל לכל הארץ, ובמחיר זול".
לא כולם שותפים לדעתו של יעבץ, לפיה הרגולציה בישראל איטית. לדברי דיתה ברודצקי מייסדת אורמת: "היום הכל קורה יותר מהר, אני לא סבורה שהרגולציה היום יותר כבדה ממה שהיא היתה בעבר. הגישה לדיגיטל מאוד מקלה. התייחסותה של מדינת ישראל לאנרגיית השמש היא דוגמה טובה - במישור של הצלחה - זה מה שעשה מודעי עם דודי השמש. הוא דרש בזמנו שכל הבתים המשותפים יתקינו דוד שמש, וראה זה פלא -זה הצליח, פעם הובלנו את העולם באנרגיית שמש, אך זה לא נמשך. לאורמת היה פתרון בשנות השמונים שכלל אגירה - אך כיום ישראל החליטה לא לנצל את ההזדמנות וכתוצאה מכך מי שכיום מוביל בייצור אנרגיית השמש, אינו מדינת ישראל. עם זאת, אני סבורה שיש כיום הזדמנות מחודשת. אני מקווה שנדע ליישם את הפוטנציאל הגלום באנרגיה".
לדברי איתמר פורמן, מנהל סקטור תשתיות, אנרגיה ושוק ההון בחטיבה העסקית, בנק הפועלים: "אנו ממוקדים בשוק האנרגיה ובאמת יש בו מהפכות אמיתיות שגורמות לחברת חשמל יורדת מחמישים אחוז יצור, יש היצע גז גדול שיגיע ארצה בקרוב עם לוייתן, כריש ותנין. בעולם הזה חוסר הוודאות מצומצם, אך הבעיה המרכזית היא רשת החלוקה לגז. זהו הדור הבא של לקוחות עוגן והרשת לטעמי רחוקה מאוד מקצב פריסה מספק. ובהעדר זאת, אנו בבעיה עם לקוחות העוגן. נוצר כאן חוסר וודאות אך הוא בר פתרון באמצעות עידוד שנובע מחברות פרטיות. היו בזמנו מחשבות לעבור לתמיכה ממשלתית, אלה תשתיות קריטיות למשק ולכלכלה אך בעייתי להיות תלויים בתקציבים. אנו יודעים שתעדוף תקציבי משתנה כל הזמן ואנו בעד סבסוד, הטבות והקלות ליצירת תשואה מספקת.