טרנד השכרת הבגדים עולה שלב
אחרי מותגי היוקרה, גם מותגים עממיים כמו אמריקן איגל החלו להשכיר בגדים בנסיון לפצות על הירידה במכירות. השוק שמגלגל 1.5 מיליארד דולר בארה"ב, צפוי לשלש עצמו עד 2030
אחד הפרדוקסים הכי גדולים של סדרת הקאלט "סקס והעיר הגדולה" היה איך לעזאזל מישהי שמתפרנסת מכתיבה לעיתון יכולה להרשות לעצמה נעלי מנולו בלניק. התשובה היא כמובן שהיא לא יכולה, לפחות לא במציאות. אבל בסרט ההמשך לסדרה ניסתה לואיז, העוזרת האישית הזמנית של קארי, לעזור לה לפצח את הקוד והכירה לה אתר להשכרת תיקי יוקרה. בתגובה כוהנת האופנה פערה עיניים ורכשה ללואיז לחג המולד גרסה מקורית של תיק לואי ויטון, שהעמיק עוד יותר את המינוס שוודאי היה מנת חלקה.
- אופנה: אנתרופולוג'י למתחילים
- החזיות לא נמכרות: ויקטוריה'ס סיקרט מחזירה את בגדי הים
- עדיקה: עלייה של 31% בהכנסות, ירידה של 39% ברווח הנקי
מעבר מהיר קדימה לשנת 2019: הצרכנים כיום, בדגש על מיליניאלז צעירות, עושות את זה כמו לואיז. אם התרגלנו מזמן שעורכי אופנה מובילים וסלבריטאים משאילים דוגמאות ממסלולי התצוגות או מבתי אופנה כדי ללבוש, להצטלם ולהחזיר — עכשיו החלום הזה יכול להיות של כל אחת.
שוק השכרת הבגדים בארצות הברית מגלגל כיום כ־1.5 מיליארד דולר בשנה וצומח במהירות — להערכת GlobalData, בתוך עשור השוק ישלש את עצמו. הטרנד החל כמובן במותגי יוקרה עם אתרים כמו Rent the Runway ו־Armarium שמשכירים אותם במחירים נגישים, אבל לאחרונה המגמה התפשטה גם למותגים עממיים יותר. בחודשים האחרונים ניתן למצוא שירותי השכרה של מותגים במחירים בינוניים־זולים כמו Express, Vince, AnnTaylor ,Rebecca Taylor ואפילו American Eagle. בבלומברג דיווחו שגם H&M שוקלת להפעיל את השירות.
מודל התמחור של החברות הללו מבוסס לרוב על דמי מנוי חודשיים תמורת גישה למתלחה ללא הגבלה. המחירים למנוי חודשי נעים בין 50 דולר בשירות ההשכרה של אמריקן איגל ל־159 דולר עבור מותגי היוקרה שמתווך האתר Rent the Runway.
מי שמפעילה את פלטפורמת ההשכרה עבור חלק גדול מהקמעונאים היא חברת CaaStle. המייסדת שלה קריסטין הונסיקר, מספרת כי שאבה את הרעיון מההצלחה של AirBnB: "אם אנחנו מוכנים להשכיר לזרים את הבית שלנו ואת המקום האינטימי ביותר שבו, המיטה שלנו והכרית שלנו, לא צריכה להיות בעיה להשכיר גם בגדים", אמרה בעבר.
פתרון לעיצובים נועזים מדי
פריחת אתרי השכרת האופנה מגיעה בצל הירידה המתמשכת במכירות של רשתות האופנה. אחד ההסברים לכך נעוץ בשינוי התפיסתי שהביא עמו דור המילניאלז — 74% מאמריקאים, מעיד סקר של חברת אקספדיה, מעדיפים לבזבז כסף על "חוויות", כמו ארוחות, חופשות וטיולים, מאשר על מוצרים. השכרת בגדים יכולה להתאים את הרשתות למציאות החדשה הזו ולספק להן פתרון לכמה אתגרים נוספים: למשל רשת שנתקעה עם עודף מלאי כי היתה נועזת מדי בעיצוב — בהשכרה, הלקוחה מרשה לעצמה להתפרע יותר.
בעיה נוספת שעמה מתמודדות לא מעט רשתות מקוונות ויכולה להיפתר בהשכרה, היא ההחזרות — צעירות רבות, שרוצות תחלופה גבוהה יותר של "הופעות", מזמינות בגדים, לובשות אותם ומנצלות את חלון הזמנים להחזרה ללא עלות כדי להיפטר מהם. לפי חברת המחקר Mintel, אחד מכל חמישה צרכני בגדים בריטיים מודה בהתנהגות כזו. האתרים, שסופגים את החזר המכירה, נאלצים גם לטפל בעלות ההחזרות ולעתים גם בניקוי ותיקון המוצרים כדי למכור אותם מחדש.
העתיד: השכרה מאשה זרה
ולמי שכל זה לא הספיק לה — כבר עכשיו ניתן לקבל הצצה לדור הבא של השכרת בגדים באינטרנט. אפליקציית Wardrobe שיצאה באחרונה בגרסת בטא מציעה השכרת בגדים הישר מהארון של נשים אחרות. בינתיים רק בניו יורק. השירות מבוסס על נקודות איסוף של הפריטים ב־30 סניפים של רשתות כביסה, כך שמיד עם החזרתן, הן יעברו ניקוי יבש, בטרם ישובו לשולחת.
מבחינת אדראש אלפונס, מייסד האפליקציה, המטרה שלו היא חברתית, לא פחות ממסחרית: "כשאת עוטה על עצמך מעיל או שמלה של מישהי אחרת, זה מקרב ביניכן קצת", הסביר ל"ווג". "החווייה האישית שלה והקארמה שלה עוברות אליך".