משרד המשפטים בוחן: בניינים רבי-קומות יחויבו בהתקשרות עם חברות תחזוקה
המשרד פרסם קול קורא המזמין את הציבור להתייחס להסדרת הניהול והתחזוקה של בתים משותפים. מומחה: "עלינו להתאים עצמנו למציאות הקיימת, שבה נבנים מגדלים של מאות יחידות"
תחום התחזוקה והניהול הפרוץ בבניינים רבי-קומות בדרך להסדרה? משרד המשפטים פרסם היום (ג') קול קורא המזמין את הציבור להגיש את הערותיו באשר לשינויים הנדרשים להסדרת תחום הניהול והתחזוקה בבתים המשותפים. בין אלה נבחנים הטלה של חובת מימון על הדיירים באמצעות קרן תחזוקה או נכס מניב וכן חיוב התקשרות עם חברות ניהול והסדרה של מעמדן המשפטי, לרבות קביעת סטנדרטים לפעילותן ולפיקוח עליהן.
את הקול הקורא מפרסמת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים במסגרת בחינה מחודשת של הוראות החקיקה המסדירות את היחסים בין בעלי הדירות בבתים המשותפים.
כמו כן, המשרד מזמין את הציבור להתייחס לאופן ההתארגנות של הבית המשותף, לרבות האפשרות ליצירת מודל חלופי לוועד הבית המסורתי, בדומה למודלים אחרים בעולם. את ההערות וההצעות יש להעביר עד 30 באפריל 2019.
עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, מציין כי נכון להיום חוק המקרקעין לא מגדיר קריטריונים מספקים באשר להתקשרות עם חברת ניהול. "מדובר בנושא פרוץ שאיננו מפוקח ואיננו מעוגן כיאות בחוק. בעבר ועד בית של ארבע דירות נוהל בהתנדבות על ידי אחד הדיירים בבניין, אך כיום ישנם בניינים של מאות יחידות ומדובר בלוגיסטיקה מורכבת של ניהול. נציגות הבית המשותף הוכרה כאישיות משפטית שניתן לתבוע וקיים צורך דחוף להתאים את החוק למציאות הבנייה הקיימת".
החוק לא מגדיר היום את השירותים הבסיסיים שחברות הניהול מחויבות לתת ואת מחיריהם, רמת האחזקה של הרכוש המשותף, הציוד, המבנה ובטיחותם, רגולציה ממשלתית, שקיפות מול הדיירים לרבות הצגת תוכניות שנתיות ודו"חות, קבלת ערבות אישית של מנהלי חברת הניהול ועוד.
גיל מעין, שמאי המקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול והאחזקה מיקדן, ציין כי מדובר בצעד מתבקש לנוכח העלייה הגדולה במספר המגדלים בישראל. "ועד בית המורכב מנציגות דיירים אולי מצליח לדאוג לצורכי בניינים משותפים קטנים. אבל בניין הכולל עשרות דירות שמותקנות בו מערכות מורכבות כמו מעליות, כיבוי אש, חניון תת-קרקעי, משאבות מים, גנרטור ועוד מצריך סטנדרטים אחרים של ניהול. ועדי הבתים מסתכנים כיום באחריות וחבות אישית שעלולה להיות אף פלילית במקרים של פגיעה בחיי אדם".
מעין הוסיף כי "מדובר בתחום פרוץ עם סף כניסה נמוך במיוחד. כל 'קבלן טנדר' יכול להקים בן לילה חברת ניהול אחזקה גם בלי ניסיון מקצועי, מוניטין או יכולת כספית מוכחת. מלבד הסיכון לדיירים, משמעותו של מצב כזה הוא ירידה בערך הנכסים לאורך זמן".