ליפט הגישה מסמכים לקראת הנפקה: הפסידה יותר מ-900 מיליון דולר ב-2018
חברת הנסיעות המשותפות המתחרה באובר הגישה לרשות ניירות ערך בארה"ב את המסמכים לקראת הנפקתה בנאסד"ק. מעוניינת לגייס 100 מיליון דולר. הכנסותיה אשתקד הוכפלו ל-2.1 מיליארד דולר. ברכביה נסעו מעל 30 מיליון נוסעים כשההכנסה הממוצעת מכל נוסע צמחה ל-36 דולר. החברה מעוניינת להנפיק לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר
חברת ליפט הגישה היום (ו') לרשות ניירות ערך בארה"ב מסמכים לקראת ההנפקה הציבורית שלה, ובהם נחשפים לראשונים נתוניה הפיננסיים וכן ציפיותיה מההנפקה.
- דיווח: ליפט תבצע רישום בנאסד"ק כבר בשבוע הבא
- מייסדי ליפט תופסים טרמפ על המשקיעים
- יותר משליש מהאמריקאים נסעו בשירותי אובר, ליפט ואחרות
החברה המעוניינת להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול LYFT, מעוניינת לגייס 100 מיליון דולר בהנפקה.
עוד עולה מהמסמכים כי החברה הפסידה 911 מיליון דולר בשנת 2018, לעומת 688 מיליון דולר בשנת 2017. עם זאת, החברה כמעט והכפילה את הכנסותיה - לרמה של 2.1 מיליארד דולר אשתקד לעומת 1.1 מיליארד דולר ב-2017 ו-343 מיליון דולר ב-2016.
ההזמנות אשתקד צמחו ל-8.1 מיליארד דולר לעומת 4.6 מיליארד דולר ב-2017. לחברה היו 30.7 מיליון נוסעים בשנת 2018, כשההכנסה הממוצעת מכל נוסע עלתה ל-36.04 דולר ברבעון שהסתיים בדצמבר, לעומת 27.34 דולר ברבעון המקביל בשנה קודם לכן.
חברת הנסיעות המשותפות מתחרה בחברת אובר. זו עשויה להיות אחת מההנפקות הראשונות של 2019. ליפט הודיעה בדצמבר שהיא מילאה את המסמכים להנפקה, אך סירבה לפרסם נתונים פיננסיים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מוקדם יותר השבוע כי ליפט מצפה להנפיק לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר.
ליפט פועלת בארה"ב בלבד כיום, ומציעה שירות שיתוף נסיעות זהה לשל אובר, לצד שירותי השכרת אופניים חשמליים שרכשה ב-250 מיליון דולר. כמותה, גם היא מפעילה תוכניות טכנולוגיה עתידית כנהיגה אוטונומית, אם כי בסדר גודל מצומצם יותר. לפי הערכות, תפוצת ליפט מגיעה ליותר מ-95% מאוכלוסיית ארה"ב.
מבחן ראשון לחברות הנסיעות המשותפות
רישום ליפט בבורסה תהווה מבחן ראשון לחברת שיתוף נסיעות מסוגה וגודלה, שתראה לתעשייה איך תופסים אותה משקיעים ברגע האמת. אובר, ליפט ודומותיהן גייסו סכומים עצומים ממשקיעים גדולים וזכו להערכות שווי פראיות למדי, הערכות שעדיין לא ברור אם משקפות אופטימיות של שחקני הון סיכון או מציאות בשטח. בפועל, גם אובר וגם ליפט מפסידות כסף ורגישות מאוד למהלכי רגולציה. לאחרונה התעוררו המחוקקים בארה"ב ובניו יורק אף הוטל צו שמחייב את חברות שיתוף הנסיעות לשלם משכורת מינימום לנהגים שלהן.
בראייה אמריקאית, יוכל רישום ליפט להוות משב רוח רענן בשוק ההון המקומי, בו נבלמו הנפקות בשל קיפאון הממשל שכפה הנשיא דונלד טראמפ. לאחרונה שבו משרדי הממשלה לפעול במתכונת שגרתית, אך עדיין ישנו איום בהקפאה נוספת על רקע ניסיונות הנשיא לאשר תקציבים שונים. אם יתבצע הרישום כמתוכנן, יתכן שתעודד ליפט חברות נוספות להאיץ את מהלכי ההנפקה שלהן, מהלכים שנעצרו בעקבות המשברים במערכת האמריקאית.