עובדי הרכבת ינקטו עיצומים ביום ראשון: "לא צפויה פגיעה בנוסעים"
זאת לאחר הפרסום ב"כלכליסט" לפיו הנהלת הרכבת מחלקת מענקי פרישה במאות אלפי שקלים לבכירים שעזבו, במקביל להודעה על פיטורי עובדים ארעיים וקבועים; ההנהלה: "הוועד מפעיל עיצומים סמויים שעלולים להביא לביטול רכבות נוסעים סדירות"
ועד עובדי הרכבת הודיע כי ינקוט עיצומים החל ביום ראשון. ברקע: הפרסום הבוקר ב"כלכליסט" לפיו הנהלת רכבת ישראל מחלקת מענקי פרישה במאות אלפי שקלים לבכירים שעזבו, במקביל להודעה על פיטורי עובדים ארעיים וקבועים.
- נהגי הרכבת מציגים: 3.5 שעות במשמרת, שכר של 21 אלף שקל
- השיבושים ברכבת: ניסנקורן התערב - והנהגים החולים ישובו לעבודה
- רכבת ישראל תציב עמדות טעינה לרכב חשמלי בחניוני התחנות
לטענת הוועד, כל הניסיונות להגיע להבנות לא צלחו, כולל מאמצים רבים שהשקיע יו"ר ההסתדרות באופן אישי, מה גם שברכבת קיימים חמישה סכסוכי עבודה פעילים שהוכרזו כבר לפני חודשים רבים. "מתוך אחריות ושיקול דעת, למרות סכסוכי העבודה והצעדים הארגוניים הצפויים לא תהיה פגיעה בנוסעים", אומרים שם, ובאותה נשימה מספרים שמיום ראשון, יתקיימו עיצומים באתרי המיון אשדוד, בבית הספר הרכבתי, בבניין ההנהלה בלוד, בחטיבת נייד, בתשתיות, במוסך דימונה ובאגף הפעלה.
"המצב בו הנהלת הרכבת עושה כל העולה על רוחה, מודיעה על פיטורי עשרות עובדים, מצמצמת תקנים ושעות, מטילה עומס עבודה בלתי סביר על העובדים, פוגעת בשכר ובעבודה של הנהגים ושל הפקחים, הקופאיות, מנהלי המשמרות, מנהלי התחנות, מונעת התקדמות במו"מ של חטיבת המטענים ועוד - הוא מצב שכוועד לא נוכל לקבלו. המו"מ לא מתקדם בגלל התעקשות ההנהלה לפגוע בעובדים ולראיה, כל ההצעות של יו"ר ההסתדרות מהבוקר, הצעות פשרה רבות, לא התקבלו ע"י ההנהלה. כדי להגן על העובדים וכדי להבטיח את הזכויות הבסיסיות של העובדים לא נותרה בידינו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים. כאמור צעדים אלו לא יפגעו בתנועת רכבות הנוסעים", מסכמים בוועד
ההנהלה: "התנהגות פראית"
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "ועד העובדים בגיבוי ההסתדרות מפעיל עיצומים סמויים שעלולים להביא לביטול רכבות נוסעים סדירות, עיכובים ואיחורים. זאת לאחר ההסכמות שאליהן הגיעו הנהלת הרכבת וההסתדרות בשבוע שעבר, זאת לצד עיצומים במקומות נוספים ברכבת"
ברכבת מזכירים שהשבוע תוכנן להיכנס לפועל לו"ז הנהגים החדש, אשר מימושו נדחה כבר כמה חודשים, ותכליתו התייעלות תפעולית ותקציבית, התכוננות לקראת הפעלת רכבות נוספות בלו"ז אביב, והפעלה מושכלת של הסכם העבודה הקיבוצי החתום. בפועל, מדובר בתוספת של כחצי שעה לזמן הנהיגה של כל נהג.
"הסוגיה עלתה גם בשבוע שעבר, עת התחלות עשרות נהגים והביאו לביטולי רכבות רבות. לאור זאת, ולאחר התדיינות בראשות יו"ר ההסתדרות סוכם כי הלו"ז יופעל בדחיה של שבוע. נציגות העובדים וההסתדרות לא מכבדות סיכום זה. מטרת החברה במהלך זה היא הרחבת שעות הנהיגה הממוצעות של נהגי הקטר כיום משלוש וחצי שעות נהיגה לכארבע שעות, בעוד הסכם העבודה הקיבוצי מתיר נהיגה של שש שעות. כמובן שבגין שעות הנהיגה הנוספות יקבלו הנהגים פרמיית נהיגה פעילה כנהוג, מה שיגדיל את שכרם ויפעל לטובתם", מחדדים שם.
ברכבת מזכירים שלפי ההסכם הקיבוצי, הנהגים מקבלים שכר על משמרת של שמונה וחצי שעות ליום, סה"כ עבור 42 שעות עבודה שבועיות, גם אם נכחו פחות מכך. כיום עומד ממוצע שעות הנוכחות על כ-35 שעות לנהג בשבוע, והחברה משלמת מכספי המיסים את השלמת השעות ל-42 מבלי שיעבדו בגינן. במסגרת הלו"ז החדש, מבקשת ההנהלה לצמצם את ההשלמה לכ-6 שעות וחצי בממוצע לכל נהג, מדי שבוע.
"בתגובה לכך, בהתנהגות פראית, באמצעות הנחיה לעובדים לבצע עיצומים סמויים, עלולים להתבטל חלק מרכבות הנוסעים ולפגוע באופן משמעותי בלקוחות.הנהלת החברה מעריכה את הנהגים ועבודתם, ומודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו ע"י ועד כוחני, פראי, ולא אחראי. הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת, לנהוג באחריות, להיות שותף באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים", מסכמים בהנהלת החברה.