$
פרסום ושיווק

הבעלים החדש של קואופ: מתרחב עסקית בהתמדה, ממעט להיחשף

הרכישה צפויה להקפיץ את שלום נעמן מרשת מחסני השוק לקדמת רשימת קמעונאי המזון בישראל; הוא החל את מסע ההתרחבות שלו לפני עשור, אך הוא אינו מתנהל בכוחניות מול הספקים ונחשב לאדם הגון וצנוע

נורית קדוש 06:5227.02.19

החלטת בית המשפט אתמול (ג'), לפיה הבעלים של רשת מחסני השוק, שלום נעמן, הוא הזוכה בהליך למכירת פעילות קואופ ישראל בתמורה ל-148 מיליון שקל, צפויה להקפיץ את נעמן לקדמת רשימת קמעונאי המזון בישראל.

 

 

 

נעמן בן ה-56 הקים יחד עם אחיו שאול ועם קרובי משפחתם, האחים כהן, את מחסני השוק לפני 22 שנים. הרשת החלה דרכה בבאר שבע וצמחה באזור הדרום. בשנת 2009, כשהרשת מנתה שמונה סניפים בבאר שבע, דימונה ולהבים, עשה נעמן את הצעד הראשון, במה שמסתמן היום כמסע התרחבות מתמשך וחתם על הסכם לרכישת רשת כדורי שמנתה שבעה סניפים בתמורה לכ-8 מיליון שקל. צו מניעה שהגיש נחום ביתן שחתם אף הוא על הסכם עם כדורי, הוביל לפשרה במסגרתה קנה נעמן רק שלוש מהחנויות וקיבל דריסת רגל ראשונה במרכז הארץ.

 

מחסני השוק מחסני השוק צילום: מחסני השוק

 

 

לאורך השנים הרשת הקימה סניפים בודדים נוספים, אך את הקפיצה הגדולה ביצע נעמן בזכות הקשיים אליהם נקלעה רשת מגה. בשלב הראשון רכש נעמן 6 סניפי "מגה בול" ו"זול בשפע" בביתר עלית, אשדוד, קריית מלאכי, צפת, אשדוד וטבריה בתמורה ל- 16 מיליון שקל. כשמצבה של מגה הורע לפני שלוש שנים, רכש נעמן חמש חנויות נוספות. כך, לבנה על לבנה, הפך נעמן לרשת בפריסה ארצית המונה 27 סניפים.

 

הרשת המשפחתית בראשות "הבכיין"

בדומה לשאר הרשתות הפרטיות, בני משפחתם של האחים נעמן וכהן מחזיקים בתפקידים שונים ברשת. אחד מהם הוא שגיא, אחיינו של נעמן, שאחראי על הסחר בחברה. בנו איתי הוא מנהל השיווק בחברה. בענף המזון נתפס נעמן כאיש הגון וצנוע, ששומר על קשרים חברתיים עם הספקים. הוא בקשר אישי וישיר לא רק עם מנכ"לי החברות אלא עם דרגי הביניים, מגיע לאירועים משפחתיים ומעניק מתנות נדיבות. אלא שבעוד איציק אברכהן משופרסל, רמי לוי וזקי שלום מחצי חינם נחשבים קמעונאים קשוחים, המתנהלים בכוחניות מול הספקים, נעמן מתואר כאיש עדין, הפועל להשגת מבוקשו באסטרטגיה הפוכה. לדברי גורמים בענף המזון, נעמן מכונה "הבכיין", כיוון שהוא מסביר להם באריכות עד כמה קשה לו ועד כמה הוא זקוק לעזרתם.

 

שלום נעמן שלום נעמן צילום: חיים הורנשטיין

 

על הצורך שלו להתרחב ניתן היה ללמוד מכוונתו לרכוש ארבעה סניפי סמארט פארם מהאחים ניסנוב בחודש שעבר. זאת מתוך כוונה להרחיב את פעילות המזון לפארם, בדומה לשופרסל ולרמי לוי. אלא שכעבור שבועות ספורים מרגע שהגיע עם ניסנוב להבנות, חזר בו נעמן וביטל את העסקה. זאת ככל הנראה מתוך הבנה שלא יוכל להשיג יתרון תחרותי בהיקף פעילות קטן כל כך בענף.

 

מימין: רפי כהן, שלום נעמן, חיים כהן ושאול נעמן מימין: רפי כהן, שלום נעמן, חיים כהן ושאול נעמן צילום: חיים הורנשטיין

 

נעמן נחשב קמעונאי מנוסה שמצוי בכל הפרטים הקטנים של העסק ומעורב בכל החלטה. בחלוקה בינו ובין אחיו והשותפים הוא זה שבחזית, למרות שגם ככזה הוא ממעט להיחשף. שותפיו האחים כהן מחזיקים חנויות בודדות בדרום וכן בפעילות ייבוא וסיטונאות מזון. האחים כהן משמשים גם כמפיצים של יונילוור לחנויות המינימרקט והמכולות בדרום הארץ, והם משווקים גם במחסני השוק את המזון היבש שהם מייבאים, תחת המותג הפרטי "שווה".

 

נעמן מנהל את הרשת, אולם מחלקות הירקות והבשר שלה מופעלות על ידי זכיינים, כשביכורי שדה צפון מטפלת בירקות, ומעדני הגורמה בבשר. ההערכות הן כי מכירות מחסני השוק מסתכמות בכ-1.1 מיליארד שקל בשנה וכי הרשת פועלת על בסיס רווחיות גולמית של כ- 25% בממוצע. רכישת פעילות קואופ ישראל, צפויה להוסיף עוד כ-600 מיליון שקל למחזור השנתי, וניתן להעריך כי הגדלת נפח הפעילות תסייע לנעמן לשפר את הרווחיות הגולמית, אך תנגוס ברווחיות התפעולית, על רקע הגדלת ההוצאות בשל הרחבת הפריסה לאזורים בהם אין לו היום חנויות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x