המכונה שיודעת לקרוא בקפה
מכונה חדשה של נספרסו תזהה את סוג הקפסולה ותדע להפיק בעצמה את סוג הקפה המבוקש
בקרוב יתאפשר לאוהבי הקפה להחזיק בכוס משקה גדולה. נספרסו מתחילה לשווק את מכונת Vertuo, שתושק בישראל ב־5 במרץ, ומיועדת בעיקר לאוהבי קפה בכוס גדולה וקפה עם חלב. המכונה יודעת לזהות בעצמה מה סוג הקפה שנבחר, בלי הצורך ללחוץ פעמיים או להוסיף מים וחלב.
איך זה עובד? על כל קפסולה מוטבע ברקוד שמתאים לסוג הקפה הרצוי – אספרסו, כפול, גראן לונגו, מאג, אלטו. טכנולוגיית לייזר קוראת את הברקוד, מזהה את הקפסולה ובהתאם לה את מספר הסיבובים הדרוש, ומתחילה את הכנת הקפה המגיע ב־25 טעמים שונים, כולל נטול. "כל קפסולה מקבלת את הטיפול האישי שלה", אומרת מנהלת הפרויקט בישראל נועה לב. "הטכנולוגיה החדשנית מבצעת 7,000 סיבובים בדקה עם טמפרטורה ולחץ מים אופטימליים כך שהקפה יוצא עם ארומה משובחת וקרמה עשירה". המכונה החדשה ללא מקציף חלב, יש לרכוש מקציף בנפרד.
מנכ"ל נספרסו ישראל משה מרי הוסיף: "המערכות לא מחליפות אחת את השנייה. אנחנו כבר עשר שנים מחדשים, התחרות קיימת והמקום שלנו הוא לרגש ולהביא דברים חדשים. Vertuo עונה על צורך אחר ומיועדת בעיקר למשקאות בכוס גדולה, ולכן יש פחות קפסולות שמתאימות למשקאות אספרסו ואספרסו כפול ומגוון רחב יותר של קפסולות לכוסות גדולות. המכונה נותנת מענה ל־65% מהישראלים ששותים את הקפה שלהם בכוס גדולה.
"ללקוחות יש ציפיות ברורות ורוב הזמן הם מתלוננים שהקפה יותר מדי מימי ועם פחות טעם. עד היום פחות ענינו על הצורך הזה, אבל הבנו שזו הדרך הכי מקובלת לשתיית קפה. התחילו להפיץ את הגרסה הראשונה של המכונה ב־2014 בארצות הברית וקנדה, בהמשך גם בצרפת, אוסטרליה, בריטניה, שווייץ, גרמניה יפן ואיטליה. ישראל היא השוק ה־15 בעולם בו אנו משיקים את המכונה".
94% מהקפה שמציעה נספרסו מקורו בתוכנית טריפל A לקיימות ואיכות בשותפות ארגון ברית יערות הגשם והארגון הבינלאומי לסחר הוגן. מנהל התוכנית במטה בשווייץ מאנו ג'ינדל אומר כי עד 2020 החברה תגיע ל־100%.
"החקלאים לא חתומים על שום מסמך שמחייב אותם למכור לנו את הקפה, הכל בנוי על אמון. למעשה הם יכולים למכור לחברות אחרות, אבל בפועל זה לא קורה כי הכל מבוסס על יחסים בינאישיים. צריכים להבין מאיפה הם באים, לא סתם אומרים להם מה לעשות. הצוותים כולם מקומיים שמדברים בשפה שלהם. אנחנו לא עושים את זה רק כי זה נראה טוב אלא כי זה תורם גם לנו. חברה מסחרית לא יכולה לבחור את שיטות העיבוד אם אין יחסי אמון עם החקלאים".
במסגרת התוכנית כל חקלאי מקבל ליווי צמוד של אגרונום. החקלאים מצדם מחויבים לעמוד בקריטריונים נוקשים בתחומים של ניהול המים, שימוש נכון ומאושר בחומרי הדברה ויחס הוגן לעובדים. 90% מהחקלאים נשארו בתוכנית מתחילת הדרך ועומדים בתנאים הקשיחים. נספרסו מספקת להם יציבות כיוון שהיא מתחייבת לקנות מהם את הקפה. "אנחנו משלמים כ־35% יותר על הקפה מכל יצרן אחר", אומר ג'ינדל.
הכתבת היתה אורחת נספרסו