השיבושים ברכבת: ניסנקורן התערב - והנהגים החולים ישובו לעבודה
"בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות, נפתר המשבר ברכבת", כך נמסר מההסתדרות שהודיעה כי בשעות הקרובות ישובו העובדים לעבודה. הבוקר נרשמו שיבושים בתנועת הרכבות בשל מחלה מסתורית של 35 נהגי קטר
"בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נפתר המשבר ברכבת ישראל. העובדים ישובו לעבודתם הסדירה כבר בשעות הקרובות", כך נמסר מההסתדרות לאחר שבאורח פלא הבריאו העובדים. עוד נמסר שבסדרת פגישות שתתקיים בהסתדרות בשבוע הבא ייפתר נושא השיבוצים והמחלוקות בין הצדדים.
- רכבת ישראל תציב עמדות טעינה לרכב חשמלי בחניוני התחנות
- ברכבת ישראל ממליצים לסגור את חברת הבת למטענים
- הרכבת המהירה ביותר בהודו נתקעה, יום אחרי השקתה
הבוקר (ד') נרשמו עיכובים וביטולי נסיעות בתנועת הרכבת ברחבי הארץ, בשל מחלה מסתורית שפגעה בקבוצה של 35 נהגי קטר - 8.5% מכלל הנהגים ברכבת ישראל. היעדרות הנהגים גררה שני ביטולי נסיעות בקו לירושלים ועוד שני קיצורי נסיעות - דילוג על תחנות - לאורך תחנות באזור השרון. בהנהלת הרכבת קראו לנהגים לשוב באופן מיידי לעבודה ולא לפגוע בנוסעים. בוועד טענו מנגד כי לא מדובר בצעד ארגוני וגם נהגים הם בני אדם והם יכולים לחלות.
מהרכבת נמסר, כי "לאור התחלות הנהגים נגרמים השינויים הבאים בלו"ז הרכבות: תנועת הרכבות בקו כרמיאל-חוף הכרמל מבוטלת; הרכבת מבית שאן של 6:01 בוטלה; הרכבת של 5:49 מבית שמש לנתניה הופעלה מרמלה; הרכבת של 6:21 מנתניה לבית שמש הופעלה מהרצליה; הרכבת חיפה מרכז לאשקלון שיצאה ב-5:04 מחיפה מרכז - הסתיימה בסבידור; הרכבת של 6:59 בקו רעננה-באר שבע - הופעלה מראש העין".
מהנהלת הרכבת נמסר עוד: "אנו עדים הבוקר להתנהגות פראית ולא אחראית בהובלת הוועד בהצהרות על חולי נהגים ופקחים באופן שפוגע בנוסעים. אנו מצרים על כך וקוראים לוועד להתעשת. מן הראוי שהציבור יידע כי החלטת הוועד נובעת מהחלטת ההנהלה להוסיף פחות מחצי שעת נהיגה בממוצע לנהג מידי יום".
עוד מסרה ההנהלה: "כיום נהג נוהג בממוצע שלוש שעות וחצי לעומת שש השעות המותרות ולאור הצרכים התפעוליים ומצב החברה ינהגו הנהגים כארבע שעות. זאת כאמור בעוד שההסכם הקיבוצי מתיר נהיגה של שש שעות לנהג. בגין תוספת זו ייהנו הנהגים מפרמיית נהיגה פעילה.
"זהו מהלך נדרש לרכבת בתקופה זו. אנו קוראים לוועד להורות לנהגים לשוב מיד לעבודה ולא לגרום לנוסעים סבל נוסף, על הצפיפות והמחסור במסילות. רק התנהגות אחראית ושילוב ידיים יאפשרו להתגבר על האתגרים.
"הנהלת רכבת ישראל קוראת הבוקר לוועד העובדים ולנהגי הרכבת - להתעשת, להפגין אחריות, לא לפגוע בשירותי הרכבת ולשוב מיד לעבודה סדירה. בעומס הכבד המוטל כיום ממילא על רכבת ישראל הפועלת במלוא כוחה ובתפוסה ממוצעת של 160%, התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו הינה מיותרת. מוטלת על כתפי ההנהלה והעובדים אחריות גדולה לנוסעים ואנו מצפים מהנהגים, כמו כלל העובדים, לנהוג במידת האחריות הראויה"
הוועד: לנהגים אין חסינות ממחלות
בוועד העובדים טוענו שאין קשר בין מצב הבריאות של העובדים לטענות שיש להם על תנאי העבודה והם מסרו בתגובה ש"נהגי הרכבת הם בני אדם וגם הם עשויים לחלות- אין להם חסינות ממחלות. לא מדובר על צעד ארגוני".
עם זאת, ברכבת קיימים מספר סכסוכי עבודה פתוחים, אחד מהם עוסק בסידורי ושיבוצי העבודה באזור הצפון. מכתב שנשלח אתמול (ג') לסמנכ"ל הכספים של החברה בעז הירש, ועליו חתום יו"ר ועד צפון גיל יצחק, מלמד שלעובדים יש טענות על לו"ז הנסיעות החדש של רכבות מצפון ומדרום.
יצחק טוען שבעבר ההנהלה היתה מתאמת מול העובדים כל שינוי, אולם בחודשים האחרונים נוצר פער בין שיבוצי העבודה בצפון ובדרום, וכל ניסיון לכאורה לשבת עם ההנהלה נכשל, לרבות ניסיונות גישור בחסות ההסתדרות.